Mocarz (גִּבּוֹר gibbôr)

jednoslowo.com 1 tydzień temu

Pan, twój Bóg, jest pośród ciebie, Mocarz, który zbawia, uniesie się weselem nad tobą, odnowi [cię] swoją miłością, wzniesie okrzyk radości. (So 3,17)

יְהוָ֧ה אֱלֹהַ֛יִךְ בְּקִרְבֵּ֖ך גִּבֹּ֣ור יוֹשִׁ֑יעַ יָשִׂ֨ישׂ עָלַ֜יִךְ בְּשִׂמְחָ֗ה יַחֲרִישׁ֙ בְּאַ֣הֲבָתֹ֔ו יָגִ֥יל עָלַ֖יִךְ בְּרִנָּֽה׃

Dominus Deus tuus in medio tui fortis, ipse salvabit: gaudebit super te in lætitia, silebit in dilectione sua, exultabit super te in laude.

κύριος ὁ θεός σου ἐν σοί, δυνατὸς σώσει σε, ἐπάξει ἐπὶ σὲ εὐφροσύνην καὶ καινιεῖ σε ἐν τῇ ἀγαπήσει αὐτοῦ καὶ εὐφρανθήσεται ἐπὶ σὲ ἐν τέρψει ὡς ἐν ἡμέρᾳ ἑορτῆς.

Mocarz (גִּבּוֹר gibbôr), w języku hebrajskim jest to przymiotnik, więc dosłownie brzmi „mocarny” lub „mocny”. Pochodzi on od rdzenia gbr, który występuje we wszystkich językach semickich i jest formą intensywną, o czym mówi podwojona druga spółgłoska rdzenia. Przymiotnik ten wskazuje na osobę odznaczającą się szczególną mocą, zdolną do czynienia wielkich rzeczy, dlatego zwykle גִּבּוֹר (gibbôr) tłumaczy się słowem „bohater”, nie tylko w kontekście militarnym, ale także w szerokim sensie posiadanej władzy, siły i mocy.

W dzisiejszym pierwszym czytaniu (So 3,14-17) przymiotnik גִּבּוֹר (gibbôr) użyty jest przez proroka Sofoniasza w stosunku do Boga Izraela, YHWH, którego obecność pośród ludu powinna wzbudzać pokój i radość, ponieważ jest On Mocarzem, który zbawia. Ma On moc, dlatego prorok zapowiada, iż uniesie się On weselem i odnowi Izraela swoją miłością.

Podobnie Jan Chrzciciel w dzisiejszej Ewangelii (J 3,10-18) zapowiada przyjście po nim Tego, który jest mocniejszy od niego, i który będzie chrzcił Duchem Świętym i ogniem. Stąd w naszej słabości możemy liczyć na Tego, który ma moc i jest naszą obroną i ostoją.

Idź do oryginalnego materiału