Liturgiczna refleksja na dzień 9 Grudnia:
Dzisiejsze rozważanie liturgiczne przypomina, iż Mesjasz przychodzi zarówno jako Zbawiciel, jak i Sędzia. Czytanie z Księgi Proroka Izajasza (zob. Ks. Iz. 13) przedstawia Babilon jako miasto, które czeka kara za swoje grzechy, podczas gdy Jeruzalem jest miejscem Bożej Łaski. Psalm 80/79 ukazuje nadzieję na odnowienie i błogosławieństwo, zachęcając nas do prośby, aby Pan wzbudził swoją moc i przywrócił naszą wiarę oraz pokój. Historia Izraela jako narodu wybranego ilustruje wierność Pana Boga, która jest źródłem nadziei i siły. Przypomnienie o tym, iż Boże Narodzenie przynosi pokój, a Dzień Gniewu sprawiedliwość, pomaga głębiej zrozumieć duchowe przyjście Chrystusa do naszych serc. Niech te refleksje służą jako przewodnik w przygotowaniach na Przyjście Zbawiciela, jednocześnie przypominając o potrzebie nawrócenia i gotowości na Jego Przyjście.
ODPUSTY NA MIESIĄC GRUDZIEŃ.(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. Odpusty 1930r.; Arndt Augustyn T. J., Odpusty, Kraków, 1890) Kto codziennie przez cały ten miesiąc odmawia jakie modlitwy na cześć Niepokalanej, czy publicznie w kościele czy prywatnie, zyskuje: 1) 300 dni odpustu raz dziennie. 2) Odpust zupełny przy końcu miesiąca lub w jednym z siedmiu dni następujących, pod warunkiem spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Pius X. 13 listopada 1907. Coli. 155). PAMIĘTAJ! Po jednej Komunii Świętej można uzyskać wiele odpustów zupełnych. Należy wypełnić za każdym razem przypisane warunki do jego uzyskania. |
Zachęcamy do:
- poznania Nauki katolickie. Okres Bożego Narodzenia – Adwent.
- uczczenia Tajemnicy Wcielenia Syna Bożego: Nabożeństwo na okres Adwentu.
- uczczenia Najświętszej Maryi Panny, Niepokalanie Poczętej w nabożeństwie miesiąca Grudnia ku Jej czci poświęconym: Nabożeństwo grudniowe ku czci Niepokalanego Poczęcia NMP — dzień 9
- Rodzina w okresie Bożego Narodzenia. Cz. 1. Przed Narodzeniem Pana Jezusowym. Dzień 9
- Akcja ratunku dla Polski: Siła Katolickiego Patriotyzmu przez wstawiennictwo dusz czyśćcowych.
Poznaj również żywot Św. Leokadii, Dziewicy i Męczenniczki napisanego przez:
- O. Prokopa Kapucyna.
- X. Piotra Skargę T.J.
- X. Juliana A. Łukaszkiewicza.
Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 1
I. PONIEDZIAŁEK PO II NIEDZIELI ADWENTU.
Zbawiciel przychodzi w Dzień Bożego Narodzenia i w Dzień Bożego Gniewu
1. Czytanie adwentowe.
Prorok ukazuje nam dzisiaj ponury odpowiednik Jerozolimy, Babilon, miasto księcia tego świata, które ma ulec karze i zniszczeniu (Ks. Iz. z rozdz. 13):
„Oto Dzień Pański przyjdzie okrutny, pełen rozgniewania,
gniewu, i zapalczywości,
aby obrócić ziemię w pustynię, a jej grzeszników z niej zetrzeć.
Bo gwiazdy niebieskie i jasność ich nie wypuszczą światła swego;
zaćmiło się słońce na wschodzie i księżyc nie zaświeci światłem swoim.
I nawiedzę złości świata,
a na bezbożnych nieprawość ich,
i uczynię, iż ustanie pycha niewiernych,
a hardość mocarzów poniżę…
Dlatego niebem zatrzęsę
i poruszy się ziemia z miejsca swego dla zagniewania Pana Zastępów,
i dla Dnia Gniewu zapalczywości Jego.
I będzie jak sarna uciekająca i jak owca, a nie będzie, kto by zgromadził;
każdy się obróci do ludu swego i każdy do ziemi swej ucieknie.
Każdy, którego znajdą, zabity będzie,
każdy, który nadejdzie, od miecza polegnie…
I będzie Babilon ów, sławny wśród królestw, słynna duma Chaldejczyków,
jak wywrócone przez Pana Sodoma i Gomora”.
Słowa Proroka dawno się spełniły. Babilon leży w gruzach jako symbol upadku wszelkiej ziemskiej potęgi.
Tak więc Mesjasz przychodzi w dzień Bożego Narodzenia dla sprawiedliwych do Jeruzalem, a w Dzień Bożego Gniewu dla grzeszników do Babilonu.
2. Śpiewy adwentowe.
Ich tematem jest znów Jeruzalem:
„Obcy nie będą więcej przechodzić przez Jeruzalem;
gdyż w ów dzień góry będą sączyć słodkość,
a pagórki popłyną mlekiem i miodem — mówi Pan.
Bóg przyjdzie od Libanu,
a Święty od mrocznej i lesistej góry”.
„Jak matka pociesza dziatki swoje, tak ja was pocieszę, mówi Pan. (Resp. 3)
I z miasta Jeruzalem, które wybrałem, przyjdzie wam pomoc,
i ujrzycie, i serce wasze weselić się będzie.
Syjonowi przyniosę zbawienie,
a chwałę moją dam Jeruzalem”. (Resp. 5, 2 niedz.)
Te responsoria przedstawiają wspaniałości łaski i pociechę, jaką Łaska daje. Antyfony dnia zwracają się ku nadchodzącemu Królowi:
„Z Nieba przyjdzie Władca i Pan, a w ręku jego chwała i panowanie” (ant. do Bened.).
„Oto przyjdzie Król, Pan wszystkiej ziemi, i sam zdejmie z nas jarzmo niewoli” (ant. do Magn.).
Jakież to piękne! W słońcu Liturgia upatruje Króla; według myśli Adwentu jesteśmy jeszcze w jarzmie niewoli.
Dzisiaj także możemy stworzyć harmonijną mozaikę rozmyślań: Pan przychodzi w dzień Bożego Gniewu do Babilonu, w dzień Bożego Narodzenia do Jeruzalem. Możemy to rozpatrywać z punktu widzenia historycznego i eschatologicznego. Ważniejsze jest jednak duchowe Jego przyjście przez Łaskę do duszy naszej, będącej równocześnie i Jeruzalem, i Babilonem. Oby Zbawiciel wszedł z Łaskami do Jeruzalem, a ze zniszczeniem do Babilonu duszy naszej!
3. Psalm 80/79/.
Spośród czterech psalmów adwentowych psalm ten jest najbardziej spleciony z Adwentem; na to wskazuje już typowa kolekta adwentowa, pojawiająca się w pięciu odmianach: „Excita potentiam tuam, et veni”. „Wzbudź moc twoją i przyjdź”. Zwrot ten wyjęty jest z naszego psalmu. Psalm 80/79/ jest wysoce poetyczną elegią zawierającą pięknie przeprowadzone podobieństwo o zniszczonym szczepie winnym: Izrael, niegdyś płodny Boży szczep winny, jest spustoszony (oznacza to wygnanie babilońskie); jest on zdany na samowolę swych nieprzyjaciół. W czterech mocnych zwrotkach błaga Psalmista o przywrócenie dawnej świetności.
† † †
II. MSZAŁ RZYMSKI.
Mszał Rzymski 1931r.; Mszał Rzymski 1949r.
MSZA WOTYWNA O N. M. P. NA CZAS ADWENTU (zwana u nas Roratami).
Podczas Adwentu, kiedy się odprawia jakąkolwiek Mszę świąteczną czyni się komemorację ferii przez odmawianie kolekty z poprzedniej niedzieli, z wyjątkiem Suchych dni, które mają, własną, kolektę. W tygodniu zaś, gdy nie ma Mszy własnej, odmawia się mszę niedzielną.
† † †
Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)Dnia 9-go grudnia oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskich Martyrologium: W Toledo w Hiszpanii męczeństwo Św. Leokadii, Dziewicy. W prześladowaniu Dioklecjana wydał ją Dacjan, namiestnik Hiszpanii udręczeniom okropnego więzienia; gdy usłyszała tam o jeszcze okropniejszych męczarniach, poniesionych przez Św. Eulalię i jej towarzyszów, upadła na kolana do modlitwy, po czym niepokalaną duszę jej zabrał Pan Bóg do Siebie. W Kartaginie uroczystość Św. Restytuta, Biskupa i Męczennika, w którego uroczystość Św. Augustyn wygłosił mowę pochwalną na cześć jego przed ludem. Również w Afryce pamiątka Świętych Piotra, Sukcesa, Basjana i Prymitywa, Męczenników z 20 towarzyszami. W Limoges we Francji uroczystość Św. Waleroi, Dziewicy i Męczenniczki. W Weronie uroczystość Św. Prokulusa, Biskupa, zelżonego w prześladowaniu Dioklecjana policzkowaniem i obiciem kijami, po czym wypędzono go z miasta; gdy się zawierucha uspokoiła, powrócił do swych owieczek i zasnął spokojnie w Panu. W Pawii uroczystość pierwszego Biskupa tamtejszego: Św. Syrusa, promieniejącego cudami i cnotami apostolskimi. W Apamei w Syrii pamiątka Św. Juliana, Biskupa, będącego za cesarza Sewera dla świętobliwości swej wszędzie w wielkim poważaniu. W Perigueux we Francji uroczystość Św. Cypriana, Opata. W Nazjanzie pamiątka Św. Gorgonii, siostry Św. Grzegorza Teologa, której cnoty i cuda tenże sam opisuje. W Gray w Burgundzie uroczystość Św. Piotra Fouriera, Kanonika Regularnego Zbawiciela naszego i założyciela Kanoniczek regularnych Najświętszej Maryi Panny do wychowywania młodzieży niewieściej. Leon XIII włączył go dla cnót i cudów w poczet Świętych. A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic. R. Deo gratias. |