ODPUSTY!!! ODPUSTY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK. (Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.) Papież Leon XIII. zachęcił w r. 1883 cały świat chrześcijański do poświęcenia miesiąca października szczególnemu nabożeństwu do Matki Bożej Różańcowej, aby przez nie uzyskać od Boga pomoc w ciężkich utrapieniach Kościoła. Tę samą zachętę powtórzył tenże papież w następujących latach swego panowania. Poznaj dalszą treść
Dekrety Kongregacji Obrzędów z 20 sierpnia 1885 i z 26 sierpnia 1886 (n. 3666, 3681) rozporządzają, aby to nabożeństwo odbywało się co roku tak długo, jak długo trwać będzie smutny stan Kościoła i póki nie będzie można podziękować Panu Bogu za odzyskaną wolność. Postanawiają zatem, aby co roku od 1 października do 1 listopada we wszystkich kościołach katedralnych i parafialnych całego świata, oraz we wszystkich kościołach i kaplicach poświęconych Matce Najświętszej, a w innych wedle uznania biskupa, odmawiano codziennie przynajmniej pięć dziesiątków różańca z dołączeniem Litanii Loretańskiej. Nabożeństwo to winno się odbywać w czasie Mszy Świętej, albo popołudniu, przed wystawionym Najświętszym Sakramentem w monstrancji, po czym ma być błogosławieństwo. Gdzie dla ubóstwa kościoła nie może być uroczystego nabożeństwa w monstrancji, można za pozwoleniem biskupa zrobić wystawienie w puszce, w ten sposób, iż na początku nabożeństwa otwiera się Tabernakulum, a na końcu daje się błogosławieństwo puszką. — Dla wiernych po wsiach, którzy w miesiącu październiku zajęci są przy pracy w polu i dlatego nie mogą być na nabożeństwie, pozwolił Ojciec Święty, aby biskup według swego uznania mógł przenieść to nabożeństwo wraz z odpustami na miesiąc listopad lub grudzień. Za odmawianie różańca w miesiącu październiku, t. j. od 1 października aż do 2 listopada, nadał Leon XIII. szczególne odpusty, mianowicie: 1. 7 lat i tyleż kwadragen zyskuje raz dziennie, kto odmówi trzecią część różańca czyli pięć dziesiątków, czy wspólnie w kościele, czy prywatnie. Poznaj dalszą treść
2. Odpust zupełny zyskuje w samą uroczystość M. B. Różańcowej lub w ciągu oktawy, kto w samo święto i przez całą oktawę odmówi co dzień pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. 3. Odpust zupełny zyskuje, kto po oktawie tej uroczystości, odmówi przynajmniej przez 10 dni cząstkę różańca, t. j. pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Leon XIII. 23 lipca 1898; 29 sierpnia 1899. Coli. 170). 4. Odpust zupełny toties quoties. Uroczystość Matki B. Różańcowej obchodzi się w tej chwili 7 października, ale zewnętrzny obchód przenosi się na pierwszą niedzielę października, zatem też i odpust się przenosi. W tym więc dniu wszyscy wierni mogą dostąpić odpustu zupełnego toties quoties, t. j. ile razy, prócz Spowiedzi i Komunii Świętej nawiedzą kaplicę, w której istnieje kanonicznie założone bractwo różańcowe albo, poza kaplicą, wystawioną w kościele ku czci publicznej figurę Królowej Różańca Świętego, i pomodlą się na intencję Ojca Świętego. Odpustu tego nie mogą gdzieindziej dostąpić choćby członkowie bractwa, którzy inne odpusty różańcowe mogą zyskiwać, nawiedzając własny swój kościół lub kaplicę (Św. Peniten. 20/11 1923, Coli. Brug., 1925, p. 471/Leon XIII. 7 lipca 1885, ASS. XXXII, 237. |
Zachęcamy do:
- uczczenia Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego ku czci Jej poświęconym: Miesiąc październik poświęcony ku czci Różańca Świętego — dzień 14
- Dzieci w hołdzie i czci dla Królowej Różańca Świętego — dzień 14
- uczczenia Świętych Aniołów Stróżów w miesiącu Październiku ku Ich czci poświęconym: Miesiąc Październik ku czci Świętych Aniołów Stróżów — dzień 14
Poznaj także żywot Św. Kaliksta I, Papieża i Męczennika napisanego przez:
- O. Prokopa Kapucyna.
- X. Juliana A. Łukaszkiewicza.
Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 3.
I. ŚW. KALIKSTA I, PAPIEŻA I MĘCZENNIKA.
1. Św. Kalikst.
Pamiętaj o zmarłych
Dzień śmierci 28 września 222 r. (dziś przypada rocznica jego pogrzebu).
— Grób w bazylice S. Maria in Trastevere, gdzie zmarł śmiercią męczeńską, a dokąd zwłoki jego zostały później przeniesione z katakumb przy via Aurelia i umieszczone pod wielkim Ołtarzem.
— Życie. Kalikst I był następcą Papieża Zefiryna (zob. 26 sierpnia), a rządził Kościołem w latach 217-222. Urodził się w stanie niewolniczym, a smutną młodość spędził na ciężkich robotach w kopalniach sycylijskich. Wyzwolony przez swego pana został archidiakonem Papieża Zefiryna i przełożonym nad wielkimi katakumbami, nazwanymi później jego imieniem: z czasem otrzymał godność biskupa rzymskiego.
Jako Papież zwalczał różnego rodzaju herezje, jednocześnie zaś musiał przeciwdziałać rozłamowi w łonie rzymskiej gminy chrześcijańskiej. Przeciwnikiem jego i (pierwszym) antypapieżem był filozof i późniejszy męczennik, Hipolit. Łagodność Kaliksta w stosunku do grzeszników potęgowała jeszcze wrogość przeciwników. Przypisują mu ustanowienie postu w Suchedni. Miał on również wprowadzić do sztuki kościelnej malarstwo religijne. Z jego polecenia powiększono znacznie cmentarz przy via Appia, gdzie spoczywało wielu kapłanów męczenników; dlatego też katakumby te nazwano jego imieniem, zginął śmiercią męczeńską, prawdopodobnie podczas jakichś rozruchów; zwłoki jego wrzucono do studni, którą dotychczas jeszcze pokazują.
Msza (Si diligis). Teksty częściowo z formularza wspólnego ku czci Papieży (Introit, Ewangelia), częściowo zaś własne.
2. Katakumby.
Ilekroć słyszymy wyraz „katakumby” — adekwatnie należałoby mówić „cmentarze” (coemeteria) — ogarnia nas święte wzruszenie. Wyraz ten bowiem przypomina nam bohaterski okres młodego Kościoła, a zwłaszcza męczenników, których zwłoki na tych właśnie cmentarzach spoczywają. Przypomina on nam również owe podziemne nabożeństwa, które tu w czasach prześladowań odprawiano. Nie należy sobie jednak wyobrażać, iż wierni tłumnie na nie uczęszczali, miejsce to bowiem było zbyt ciasne, żeby pomieścić wielką liczbę ludzi. Jest natomiast rzeczą pewną, iż w katakumbach odprawiano już starochrześcijańską Liturgię.
Równie jednak ważna jest dla nas starochrześcijańska sztuka, której dzieła tam spotykamy, a która wyraźnie świadczy o duchu liturgicznym starożytnego Kościoła. Tematykę wszystkich niemal ówczesnych dziel sztuki można sprowadzić do dwóch zasadniczych myśli: z jednej strony przedstawiają one życie religijne i obrzędy dawnych chrześcijan (zwłaszcza Chrzest i Eucharystię), z drugiej zaś odnoszą się do życia pozagrobowego i przyszłego zmartwychwstania. Przedstawiają zatem całą religijność starożytnego Kościoła. Życie Łaski i życie w Chwale, słowem „życie” było treścią jego Wiary. Pierwszym źródłem tego życia był Chrzest, a zachowanie i odnawianie Łaski Chrztu Świętego było jego usilnym staraniem. Zdrój ten płynął dalej w życiu Chrześcijan za pośrednictwem Eucharystii. Także i dzisiaj Chrzest Święty i Eucharystia są główną treścią liturgicznego życia w Kościele. Cały czas Wielkiego Postu poświęcony jest odnowieniu Łaski Chrztu Świętego: ośrodkiem okresu wielkanocnego jest świadomość otrzymanego Chrztu, a każda niedziela jest pamiątką i odnowieniem Jego Łaski. Za pośrednictwem Eucharystii rozwija się w nas to, cośmy we Chrzcie Świętym otrzymali niejako w zarodku. Jakże zaś potężnie głosiła sztuka katakumbowa nadzieję życia pozagrobowego i tęsknotę za nim! Dowodzi to, iż nadzieja powtórnego Przyjścia Chrystusa Pana była w dawnym Kościele jednym z najpotężniejszych bodźców pobudzających do pogardy świata, do męstwa w męczeństwie i do świętości życia. Chrzest, Eucharystia, Paruzja — to trzy najistotniejsze myśli przewodnie staro-chrześcijańskiej pobożności.
Opat Hcrwegen tak pisze o sztuce katakumbowej: „Abstrahując od znikomo nielicznych wyjątków, treść starochrześcijańskich dzieł sztuki opiera się na niewielkiej stosunkowo ilości staro- i nowotestamentowych tematów. Stanowią one jednak nie tylko ilustrację do Pisma Świętego, nie są też prostym uzmysłowieniem opisów biblijnych: ze względu bowiem na swój symboliczny charakter posiadają niezwykle bogatą i głęboką treść. Są zobrazowaniem nie historii, ale idei. I tak na przykład: Mojżeszowy cud źródła przedstawia w jak najprostszej formie znane wydarzenie z wędrówki ludu izraelskiego przez pustynię, kiedy to konający z pragnienia 2ydzi napojeni zostali wodą, dobytą przez Mojżesza ze skały. Otóż sztuka katakumbowa łączy się z tym wydarzeniem myśli o wybawieniu od śmierci (wiecznej), o zmartwychwstaniu do nowego życia. Ponadto jednak — wciąż w tym samym obrazie— tryskająca ze skały woda, którą dla wierzących jest Chrystus, odnosi się do Chrztu Świętego, a cudowne pokrzepienie do Eucharystii. Laska Mojżeszowa symbolizuje Odkupienie przez Krzyż. Chrześcijańską interpretację tego obrazu nasuwa samo już miejsce, w którym się dzieło znajduje, a nadto jeszcze napis „Piotr”, widniejący obok postaci Mojżesza i wskazujący na ścisły związek pomiędzy obrazem a życiem społeczności chrześcijańskiej w Rzymie. Sam ten przykład wczesnochrześcijańskiej sztuki dowodzi, iż starożytny artysta obeznany był dokładnie z Pismem Świętym, z Tajemnicami Wiary, a przede wszystkim z liturgicznymi obrzędami Kościoła. Odczuwał on i tworzył w duchu ówczesnej społeczności chrześcijańskiej, a zatem w duchu publicznej Służby Bożej, czyli Liturgii” (*).
———————————————
Przypis do powyższego rozważania:
(*) Herwegen, Vom christlichen Sein u. Leben, s. 188
III. CZYTANIE PISMA ŚWIĘTEGO W 3 TYGODNIU PAŹDZIERNIKA.
Poniedziałek (1 Ks. Mach. 9, 28-40).
Jonata ogłoszony księciem krainy żydowskiej na miejsce Judy (161-143 przed Chr.); Bachides ponownie wszczyna walkę. Jonata jest pierwszym Hasmonejczykiem, księciem i zarazem najwyższym kapłanem.
„I zebrali się wszyscy przyjaciele Judowi, i rzekli do Jonaty: Jakoż brat twój Juda umarł, nie masz męża podobnego jemu, który by wyciągnął przeciw nieprzyjaciołom naszym, Bachidesowi i tym, którzy są nieprzyjaciele narodu naszego. A przeto dziś obraliśmy cię, abyś nam był książęciem naszym miasto niego i hetmanem, żebyś wiódł wojny nasze. I przyjął Jonatas księstwo naonczas, i powstał na miejsce Judy, brata swego.
Jonatas w niebezpieczeństwie. Akty wrogości między Żydami a synami Jambri
I dowiedział się Bachides, i szukał, aby go zabił. I dowiedział się Jonatas i Symon, brat jego, i wszyscy, którzy z nim byli, i uciekli na puszczą Tekue, i położyli się nad wodą jeziora Asfar. I dowiedział się Bachides, i w dzień szabatu przyciągnął sam i wszystko wojsko jego za Jordan. A Jonatas posłał brata swego, hetmana ludu, i prosił Nabutejczyków, przyjaciół swoich, aby im pożyczyli narzędzi swych, których było dostatek. I wyszli synowie Jambri z Madaba, i pojmali Jana, i wszystko, co miał, i odeszli mając to. Po tych słowach dano znać Jonacie i Symonowi, bratu jego, iż synowie Jambri sprawują gody wielkie a prowadzą młodą panią z Madaba, córkę jednego z zacnych książąt Chanaan, z pompą wielką. I wspomnieli na krew Jana, brata swego, i poszli, i skryli się za górą. I podnieśli oczy swe, i ujrzeli, ano zgraja i przygotowanie wielkie, a pan młody wyjechał i przyjaciele jego, i bracia jego przeciwko nim z bębny i muzyką, i z licznym orężem. I powstali na nie z zasadzki, i pobili je, i poległo rannych wiele, a ostatek ich uciekli na góry, i pobrali wszystkie łupy ich”.
† † †
Mszał Rzymski 1931r., 1949r.; Pójdź za Mną 1957r.
Św. Kalikst, Rzymianin, z rodziny niewolniczej będąc niewolnikiem Karpofora chrześcijanina. Oskarżony przez żydów został wysłany do kopalni w Sardynii, gdzie ciężko pracował, ale też wyrobił się duchowo. Zwolniony wrócił do Rzymu i niedługo został diakonem Papieża Zefiryna, który powierzył mu pieczę nad cmentarzami. Wnet uporządkował katakumby przy drodze Appijskiej, później jako Papież znacznie rozszerzył ten cmentarz, który nosi odtąd jego imię. Jako człowiek obrotny szczęśliwie kierował różnymi sprawami Kościoła. Po śmierci Papieża Zefiryna obrano go Papieżem w roku 217, został powołany do uczestnictwa w Kapłaństwie Chrystusowym w całej pełni (Epistoła, Kolekta). Miał wiele trudności, zwłaszcza z Hipolitem kapłanem, z powodu swej łagodności dla grzeszników i zezwalania na małżeństwa dostojnych niewiast z niewolnikami. Umożliwił pokutę kościelną i otrzymanie rozgrzeszenia tym grzesznikom, których dawniej wykluczano od pokuty kościelnej, zostawiając ich Sądowi Bożemu. Wprowadził post suchedniowy. Rządził Kościołem aż do 222 roku, w którym poniósł śmierć męczeńską.
† † †
Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.) Dnia 14-go października oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskim Martyrologium: W Rzymie przy Via Aurelia męczeństwo Św. Kaliksta, Papieża. Na rozkaz cesarza Aleksandra dręczono go długi czas głodem w więzieniu, znieważano codziennie biciem kijami, wreszcie wyrzucono go z okna więzienia i strącono do studni. Tym zyskał palmę zwycięstwa. W Cezarei w Palestynie śmierć męczeńska Św. Fortunaty, Dziewicy, dręczonej w prześladowaniu za Dioklecjana torturami i ogniem, a porzuconej wreszcie dzikim zwierzętom. Ciało jej przeniesione zostało później do Neapolu. Również męczeństwa Świętych Karponiusza, Ewarysta i Prysciana, braci Św. Fortunaty. Ugodzeni mieczem kata, pozyskali koronę zwycięstwa. Również pamiątka Świętych Saturnina i Lupusa. W Rimini męczeństwo Św. Gaudencjusza, Biskupa. W Todi uroczystość Św. Fortunata, Biskupa, który według świadectwa Św. Grzegorza otrzymał szczególną Łaskę wypędzania duchów nieczystych. W Wyrcburgu uroczystość Św. Burcharda, pierwszego Biskupa tegoż miasta. W Brügge w Belgii pamiątka Św. Donacjana, Biskupa z Reims. W Trewirze pamiątka Św. Rustyka, Biskupa. Tegoż dnia złożenie zwłok Św. Dominika Loricatusa, to znaczy „opancerzonego“. W Latium pamiątka Św. Bernarda, Wyznawcy. A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic. R. Deo gratias. |
© salveregina.pl 2024