W sobotę, 12 lipca o godz. 18.00, odbędzie się wernisaż jubileuszowej wystawy dr hab. profesora UJD Włodzimierza Karankiewicza, który swoją retrospektywną wystawę zatytułował „Gdy rozum śpi budzą się obrazy”.
Wernisaż ekspozycji uświetni koncert zespołu WojtysBand w składzie:
Andrzej Michalak – bass,
Voytec Kuberski – perkusja,
Arkadiusz Wojtysek – gitara, głos.
Dr hab. profesora UJD Włodzimierz Karankiewicz to malarz; kurator międzynarodowych wystaw sztuki współczesnej w Polsce, Austrii, Chorwacji, Niemczech i Chinach; członek założyciel Regionalnego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie; były członek międzynarodowego stowarzyszenia: D.Fleis & EAST–WEST ARTISTS e.V. Stuttgart, Germany oraz Związku Polskich Artystów Plastyków O. w Częstochowie oraz wykładowca akademicki.
Urodził się 21 stycznia 1959 r. w Kamiennej Górze. Studiował w latach 1984-89 na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1989 r. Od 1990 roku zajmuje się pracą pedagogiczną – prowadzi dyplomową pracownię malarstwo i multimedia na kierunku malarstwo na Wydziale Sztuki w Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie.
Przez wiele lat prowadził wykłady na Uniwersytecie Koblenz-Landau w Niemczech. W latach 2014-2018 jako profesor zagraniczny prowadził warsztaty mistrzowskie z malarstwa na Wydziale Sztuki i Projektowania Uniwersytetu Yanshan w Qinhuangdao, Chiny.
Włodzimierz Karankiewicz jest autorem dwudziestu pięciu indywidualnych wystaw malarstwa w Polsce, Kanadzie, w Niemczech, we Włoszech oraz w Rumunii. Brał udział w ponad stu osiemdziesięciu wystawach zbiorowych (Polska, Niemcy, Francja, Włochy, Austria, Grecja, Chorwacja, Rumunia, Słowacja, Słowenia, USA, Chiny, Korea Południowa, Tajlandia).
Twórczość malarską Włodzimierza Karankiewicza można podzielić na kilka cykli tematycznych. Lata 90-te XX w. zdominowała seria obrazów, pod tytułem „Energie ujarzmione” – czyli konewki i trójkąty pojawiające się w różnorodnych zestawieniach formalnych i kolorystycznych, a wspólnym mianownikiem cyklu był symetryczny podział płaszczyzny obrazu (martwe natury osiowe) podkreślony przez układ „przelewającej się energii” pomiędzy poszczególnymi jej elementami. Obrazy te charakteryzują się mocno rozbudowaną strukturą i fakturą malarską oraz kontrastami barwnymi.
Po roku 2000 pojawiają się dwa nowe cykle. Pierwszy z nich to „Energie pejzażu” – seria obrazów inspirowanych krajobrazem górskim. Kompozycje na pograniczu abstrakcji i świata realnego, o bardziej zawężonej tonacji kolorystycznej, pulsujące zmultiplikowanymi elementami pejzażu sprowadzonymi do uproszczonych form trójkąta, linii, kropki czy uderzenia pędzla w formie przecinka.
Następny cykl – to seria obrazów – poliptyków (głównie tryptyków) pod wspólnym tytułem „OKNO NA MISTRZA”. Cykl ten zapoczątkował tryptyk „Okno na Szancenbacha” – powstały po śmierci profesora. Te dzieła to malarska próba dialogu z autorytetami – twórcami, którzy odeszli już do historii, jak i artystami współczesnymi. Do MISTRZÓW, którym dedykowane są też obrazy tego cyklu zaliczyć również należy NATURĘ, TRADYCJĘ i HISTORIĘ, czego przykładem jest chociażby „Tryptyk Turecki – Phasylis, Olimpos, Ogrody Chimery”.
W ostatnim dziesięcioleciu, najważniejszy rozdział w twórczości Włodzimierza Karankiewicza stanowią wielkoformatowe realizacje malarskie powstające w czasie międzynarodowych spotkań artystycznych (m.in. w Austrii, Rumunii, Niemczech, Chinach oraz w Polsce). Są to luźne, pozbawione ram płótna, często zestawiane razem w formie dyptyków lub tryptyków o rozmiarach dochodzących do pięciu metrów szerokości i możliwych – tak jak sztandary – do oglądania z obu stron.