
Rozważaj Tajemnicę Odkupienia razem z swoją rodziną. Refleksje na 21 dzień okresu Wielkanocnego.
Rozważanie. Krzyż Kazalnicą. Część 2.
Punkt IV.
Skuteczniejszy i stąd Jezus będzie na kazalnicy krzyżowej niżeli na jakiej inszej choć najjaśniejszej. Która mogła być jaśniejszą stolicą, kazalnica nad samą Pannę Świętą: Która jest piękniejsza nad Tron z słoniowej kości Salomonów. Na Jej Dzieciątko Łonie jako na kazalnicy abo na Tronie Najwyższy wszytkiego świata Pasterz ubrany w pogłówniczek zacniejszy nad koronę pieluszkami jako stułą przepasany stanąwszy; Tanquam ex Cathedra; jako z katedry, to jest nieomylną Prawdę ludziom opowiadał. Słuchała tej Prawdy Matka i pilno onę w Sercu chowała. Słuchali Prawdy Pasterze i onę wracając się drugim opowiadali. Słuchali i Trzej Królowie i imieniem swoim, a początkiem wszytkiego świata Prawdę przyjęli pierwiastki rozumów pogańskich ofiarując Jezusowi. Wielka ta była skuteczność kazania Jezusowego na kazalnicy z słoniowej kości każącego, ale przecie nie stał się pożytek obfity; kilka ludzi Prawdę przyjęło, nie czytamy, żeby który z tak gromadnej czeladzi Trzech Królów, Prawdę przyjął; nie wiemy też co ci Trzej Królowie w Państwie swoim po wróceniu się uczynili; czy po wszytkim Państwie dali wyroki; aby żadnego w królestwie nie było obywatela, który by nie uwierzył w Nowonarodzonego Króla, aby wszytkoe bożki pogańskie pokruszono, ołtarze bałwochwalnice poobalano pogańskie kapłany wypędzono jeśliby Wiarę nie przyjęli, nie wiemy o ile który kościół na cześć Jezusa wybudowany.
Lecz kiedy kazanie będzie czynił na kazalnicy krzyżowej taki będzie skutek Jego, iż cesarze uwierzywszy i Prawdę Jezusową przyjąwszy Królowie nakażą, aby w państwie ich przyjmowali wszyscy tę Prawdę Jezusową: zaczym całe królestwa i państwa przystaną do Jezusa, bałwochwalnice będą obalone, bałwany będą pokruszone, kościoły wybudowane, a choćby sami Monarchowie wynosić ziemią będą z gruntu przy zakładaniu kościoła; i w tym pod jarzmo Jezusowe szyje swoje podkładając.
Nie darmo tedy Jezus zskakuje z Łona Matki do krzyża widząc, iż z tego taki ma urość pożytek: i dałby Ojciec Niebieski, abyś Najmilszy Kaznodziejo jako najprędzej tę Prawdę z krzyża opowiadał, o jakbym w Ciebie wszytek się wlepił, jakbym i oczu i serca mego z Ciebie nie spuścił, azaby też co z Słów Twych gorących padło na mnie, zaczym by się cała dusza cisnęła pod Nogi Twoje uznawszy Prawdę.
Tęskni ma dusza, Przeczysta Panno, iż na krzyżowej kazalnicy nie widzi Kochanka Twego wszytkiego świata Kaznodzieje. Wprawdzieć mnie cieszy jeden z Twoich sług, który i Ciebie i Krzyż wystawiał, abym nie tęsknił, iż się przewłacza z krzyża kazanie mówiąc do mnie, abym rozumiał, żeś Ty jest krzyżową kazalnicą. Dico illam esse coelums thronum & crucem:extendens enim sanctas ulnas, Dominum portabat, Thronus cherubicus, cruciformis & coelestis. To jest: Mówię, prawi, iż Ona jest Niebem, Tronem, Krzyżem, rościagając bowiem Święte Ręce Swoje, nosiła Pana. Tron Cherubiński, krzyżowy i niebieski. Jakoby do mnie ten Święty mówił: Tęsknisz do kazalnicy krzyżowej i chcesz na niej widzieć Jezusa Kaznodzieję, oto masz Maryę Pannę, na Nią tylko obróć oczy, a obaczysz, iż Ona jest Tronem tego Kaznodzieje, kazalnicą na krzyż zrobioną, z Której nauczyć się możesz wszytkiej Prawdy; dla tegoć Panna krzyżową kazalnicą, abyś nie pragnął widzieć Jezusa na krzyżu.
Punkt V.
Odpuść mi, Święty, odpuść mi i Ty, Najświętsza Matko, uznawam wprawdzie żeś kazalnicą krzyżową,
Punkt VI.
Źródło: Chwała z Krzyża Ks. Marcin Hińcza Prowincjał Societatis Jesu 1641r.