Zanurz się w duchowych refleksjach na dzień 24 października, z kartki kalendarza liturgicznego. Odkryj inspirujące przesłania, które przybliżą Cię do Świętych wspominanych tego dnia. Poznaj głębię Liturgii, która wzbogaci Twoje codzienne życie duchowe i umocni Wiarę.
ODPUSTY!!!(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.) ODPUSTY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK.Papież Leon XIII. zachęcił w r. 1883 cały świat chrześcijański do poświęcenia miesiąca października szczególnemu nabożeństwu do Matki Bożej Różańcowej, aby przez nie uzyskać od Boga pomoc w ciężkich utrapieniach Kościoła. Tę samą zachętę powtórzył tenże papież w następujących latach swego panowania. Poznaj dalszą treść
Dekrety Kongregacji Obrzędów z 20 sierpnia 1885 i z 26 sierpnia 1886 (n. 3666, 3681) rozporządzają, aby to nabożeństwo odbywało się co roku tak długo, jak długo trwać będzie smutny stan Kościoła i póki nie będzie można podziękować Panu Bogu za odzyskaną wolność. Postanawiają zatem, aby co roku od 1 października do 2 listopada we wszystkich kościołach katedralnych i parafialnych całego świata, oraz we wszystkich kościołach i kaplicach poświęconych Matce Najświętszej, a w innych wedle uznania biskupa, odmawiano codziennie przynajmniej pięć dziesiątków różańca z dołączeniem Litanii Loretańskiej. Nabożeństwo to winno się odbywać w czasie Mszy Świętej, albo popołudniu, przed wystawionym Najświętszym Sakramentem w monstrancji, po czym ma być błogosławieństwo. Gdzie dla ubóstwa kościoła nie może być uroczystego nabożeństwa w monstrancji, można za pozwoleniem biskupa zrobić wystawienie w puszce, w ten sposób, iż na początku nabożeństwa otwiera się Tabernakulum, a na końcu daje się błogosławieństwo puszką. — Dla wiernych po wsiach, którzy w miesiącu październiku zajęci są przy pracy w polu i dlatego nie mogą być na nabożeństwie, pozwolił Ojciec Święty, aby biskup według swego uznania mógł przenieść to nabożeństwo wraz z odpustami na miesiąc listopad lub grudzień. Za odmawianie różańca w miesiącu październiku, tj. od 1 października aż do 2 listopada, nadał Leon XIII. szczególne odpusty, mianowicie: 1. 7 lat i tyleż kwadragen zyskuje raz dziennie, kto odmówi trzecią część różańca czyli pięć dziesiątków, czy wspólnie w kościele, czy prywatnie. Poznaj dalszą treść
2. Odpust zupełny zyskuje w samą uroczystość M. B. Różańcowej lub w ciągu oktawy, kto w samo święto i przez całą oktawę odmówi co dzień pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. 3. Odpust zupełny zyskuje, kto po oktawie tej uroczystości, odmówi przynajmniej przez 10 dni cząstkę różańca, tj. pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Leon XIII. 23 lipca 1898; 29 sierpnia 1899. Coli. 170). 4. Odpust zupełny toties quoties. Uroczystość Matki B. Różańcowej obchodzi się w tej chwili 7 października, ale zewnętrzny obchód przenosi się na pierwszą niedzielę października, zatem też i odpust się przenosi. W tym więc dniu wszyscy wierni mogą dostąpić odpustu zupełnego toties quoties, tj. ile razy, prócz Spowiedzi i Komunii Świętej nawiedzą kaplicę, w której istnieje kanonicznie założone bractwo różańcowe albo, poza kaplicą, wystawioną w kościele ku czci publicznej figurę Królowej Różańca Świętego, i pomodlą się na intencję Ojca Świętego. Odpustu tego nie mogą gdzieindziej dostąpić choćby członkowie bractwa, którzy inne odpusty różańcowe mogą zyskiwać, nawiedzając własny swój kościół lub kaplicę (Św. Peniten. 20/11 1923, Coli. Brug., 1925, p. 471/Leon XIII. 7 lipca 1885, ASS. XXXII, 237. |
Zachęcamy do:
- uczczenia Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego ku czci Jej poświęconym: Miesiąc październik poświęcony ku czci Różańca Świętego — dzień 24
- Dzieci w hołdzie i czci dla Królowej Różańca Świętego — dzień 24
- uczczenia Świętych Aniołów Stróżów w miesiącu Październiku ku Ich czci poświęconym: Miesiąc Październik ku czci Świętych Aniołów Stróżów — dzień 24
- Świętego Patrona dnia dzisiejszego, Św. Rafała Archanioła: Nabożeństwo do Św. Rafała Archanioła.
Poznaj także żywot Św. Rafała Archanioła napisanego przez X. Juliana A. Łukaszkiewicza.
Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 3.
I. ŚW. RAFAŁA, ARCHANIOŁA.
1. Św. Rafał Archanioł.
Niech Anioł Rafał, nasz lekarz zbawienny, zstąpi z Niebiosów, by uzdrowić wszystkich, którzy są chorzy i by pokierować czynami naszymi w zawiłych drogach żywota.
Imię Rafał znaczy: Bóg uzdrawia, jest trzecim z wymienionych w Piśmie Świętym Archaniołów. Mówi on o sobie, iż jest „jednym z siedmiu, którzy stoimy przed Panem” (Tob. 12, 15). Pismo Święte mówi o nim jedynie w Księdze Tobiasza: Pan posłał go pod ludzką postacią Azariasza, syna wielkiego Ananiasza, żeby uzdrowił w Niniwie niewidomego Tobiasza, dopomógł uciśnionej krewnej jego, Sarze, córce Raguela, i towarzyszył młodemu Tobiaszowi w zamierzonej podróży.
W Księdze Tobiasza Archanioł mówi o sobie, co następuje: „Gdyś się modlił z płaczem i grzebałeś umarłych, i zostawiałeś obiad swój, a umarłych kryłeś przez dzień w domu twoim… ja ofiarowałem modlitwę twoją Panu.. Jam jest bowiem Anioł Rafał, jeden z siedmiu, którzy stoimy przed Panem… Pokój wam, nie bójcie się! Albowiem gdy byłem z wami, byłem z Woli Boga… Zdawało się wprawdzie, iż z wami jadłem i piłem, ale używam pokarmu niewidzialnego i napoju, który od ludzi oglądany być nie może. A tak czas jest, żebym się wrócił do Tego, Który mnie posłał; a wy błogosławcie Boga i opowiadajcie wszystkie dziwy jego” (Tob 12, 12-20).
Kościół czci Św. Rafała także jako patrona podróżnych, co znajduje wyraz w liturgicznej modlitwie w ich intencji. Uroczystość ku jego czci pojawia się w księgach liturgicznych między X a XI wiekiem. W ostatnich czasach Papież Benedykt XV rozszerzył ją na cały Kościół (w roku 1921).
2. Msza (Benedicite).
Teksty po części wyjęte są z formularza wspólnego ku czci Aniołów, po części zaś własne. Introit wzywa wszystkich Aniołów, by głosili Chwałę Bożą, a równocześnie nazywa ich możnymi wykonawcami rozkazów Pana. My również łączymy się z Chórem Aniołów, wielbiących Majestat Boży. Kolekta przypomina, iż Św. Rafał Archanioł przydany został młodemu Tobiaszowi jako towarzysz podróży, i prosi, „aby i nas zawsze otaczała jego opieka, a pomoc jego wspierała”. Lekcja z Księgi Tobiasza dobitnie wskazuje na opiekę, którą Aniołowie otaczają ludzi, i na usługi, które im oddają: Aniołowie zanoszą przed Tron Boży nasze modlitwy i prace. Równocześnie zaś Lekcja mówi o Św. Rafale jako o uzdrowicielu chorych. W Graduale Św. Rafał pokonywa złe duchy: „Anioł Pański, Rafał, pojmał złego ducha i związał go”. Ewangelia opowiada o sadzawce Betsaida w Jerozolimie, której woda miała moc uzdrawiającą: „Anioł Pański zstępował od czasu do czasu do sadzawki i poruszała się woda. I kto pierwszy wszedł do sadzawki po poruszeniu wody, stawał się zdrowy, jakąkolwiek byłby zdjęty niemocą”. Liturgia wyraża tu prawdopodobnie przypuszczenie, iż Aniołem tym był Św. Rafał, przy czym rozszerza niejako zakres jego działania, ukazując go jako ducha opiekuńczego wszystkich mocy uzdrawiających, zarówno nadprzyrodzonych, jak naturalnych, ziemskich. Modlitwa po Komunii Świętej podkreśla raz jeszcze działalność Aniołów, którzy zanoszą nieudolne nasze modlitwy przed Tron Boży, i prosi, aby Św. Rafał Archanioł przedstawiał i nasze niegodne modły Bogu. Msza zatem ukazuje nam wszystkie dziedziny działalności Św. Rafała: jako opiekuna w podróży, uzdrowiciela, zwycięzcy nad złymi duchami i pośrednika w modlitwach.
3. Modlitwa Kościoła za podróżnych.
Liturgia przepaja wszystkie poczynania życia ludzkiego błogosławieństwem Kościoła; toteż ustanowiła także modlitwę za podróżnych. Trzeba sobie zdać sprawę, iż ongi podróżowanie połączone było ze znacznie większymi trudnościami, niewygodami, a choćby niebezpieczeństwami niż teraz. Stąd też błogosławieństwo na drogę było wtedy bardzo pożądane. Liturgiczna modlitwa za podróżnych włącza podróże i pielgrzymki w wielki krąg życia nadprzyrodzonego, przedstawiając je jako symbol i figurę ostatniej naszej podróży do Wiecznej Ojczyzny. Najpierw więc odmawiamy Benedictus, hymn pochwalny Zachariasza, który roztacza przed nami plan zbawienia: Chrystus — Wschód z wysokości — oświetla drogę naszego życia i wiedzie nas na „drogę pokoju”. Antyfona odnosi się do oczekującej nas podróży i prosi, „aby Rafał Archanioł towarzyszył nam w drodze i abyśmy w pokoju, zdrowiu i weselu powrócili do domu”. W następnych wersetach droga naszego życia staje się niejako obrazem zamierzonej podróży: „Daj nam, Panie, poznać drogi Twoje, a ścieżek Twoich naucz nas”. „Krzywe drogi prostymi się staną, a ostre wygładzone będą”. Trzy dalsze modlitwy wspominają najpierw o trzech wielkich wędrówkach biblijnych: o przejściu Żydów przez Morze Czerwone, o wędrówce Mędrców ze Wschodu pod przewodnictwem gwiazdy i o wędrówce Abrahama do Ziemi Obiecanej. Że zaś wszystkie te wędrówki pomimo piętrzących się w drodze trudności szczęśliwie wreszcie doprowadziły uczestników do celu, przeto i my modlimy się dla siebie o opiekę i ochronę: „Bądź nam, Panie, obrońcą w chwili wyjazdu, pociechą w drodze, cieniem w upale, osłoną w deszczu i zimnie, pokrzepieniem w znużeniu, obroną w przeciwnościach, laską na śliskich drogach, przystanią w niebezpieczeństwie na morzu”. Ostatnia modlitwa przedstawia znowu podróż jako symbol i cząstkę długiej wędrówki życia.
Postanówmy sobie odmawiać to Itinerarium przed każdą podróżą i nauczmy się widzieć w każdym ziemskim poczynaniu symbol rzeczy nadprzyrodzonych.
II. CZYTANIE PISMA ŚWIĘTEGO W 4 TYGODNIU PAŹDZIERNIKA.
† † †
Mszał Rzymski 1931r., 1949r.; Pójdź za Mną 1957r.
Święty Rafał jest jednym z siedmiu Duchów, które stoją zawsze przed Obliczem Bożym (Ant. Magn.) i ofiarują Mu kadzidło Anielskiego i ludzkiego uwielbienia (Ofert.). Do Aniołów, których imię wspomina Pismo Święte, należy Rafał: imię jego oznacza Uzdrowienie Boże; posłany był przez Boga, by uzdrowić bogobojnego Tobiasza, jego również posłudze przypisuje się leczenie w sadzawce Betsaidzie.
† † †
Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)Dnia 24-go października oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskim Martyrologium: W Wenozie w Apulii męczeństwo Św. Feliksa, Biskupa afrykańskiego, Świętych Audaktusa i Januarego, Kapłanów i Świętych Fortunata i Septyma, Lektorów. Podczas prześladowania dioklecjańskiego zarządca Magdellianus trzymał ich długi czas w więzieniu częścią w Afryce a częściowo na Sycylii, gdyż nie zdołano Feliksa wzruszyć do wydania Ksiąg Świętych, jak tego sobie życzył cesarz. W końcu pościnano ich. U Homerytów w mieście Nagran śmierć męczeńska Św. Aretasa i jego 340 towarzyszów pod cesarzem Justynem i żydowskim tyranem Dunaanem. Po nich wrzucono w płomienie pewną kobietę chrześcijańską; jej pięcioletni chłopczyk jednak, co jąkając się, wyznawał Chrystusa Pana, nie dał się ani pochlebstwami, ani pogróżkami powstrzymać, jeno sam wskoczył za matką w płomienie. W Kolonii uroczystość Św. Ewergisla, Biskupa i Męczennika. W Konstantynopolu pamiątka Św. Proklusa, Patryarchy. W Bretanii zgon Św. Magloriusza, Biskupa, którego ciało święte znalazło swe miejsce spoczynku w Paryżu. W klasztorze w Vertou pamiątka Św. Marcina, Opata. W Kampanii pamiątka Św. Marka, Pustelnika, którego święte życie i czyny opisał Grzegorz Wielki. A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic. R. Deo gratias. |
© salveregina.pl 2024