Zanurz się w refleksjach liturgicznych na dzień 18 października, które przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie. Pozwól, aby te przemyślenia wzbogaciły Twoje duchowe życie i przyniosły głębsze zrozumienie Liturgii tego dnia. Zapraszamy do rozważań i duchowego wzrostu w Wierze.
ODPUSTY!!! ODPUSTY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK. (Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.) Papież Leon XIII. zachęcił w r. 1883 cały świat chrześcijański do poświęcenia miesiąca października szczególnemu nabożeństwu do Matki Bożej Różańcowej, aby przez nie uzyskać od Boga pomoc w ciężkich utrapieniach Kościoła. Tę samą zachętę powtórzył tenże papież w następujących latach swego panowania. Poznaj dalszą treść
Dekrety Kongregacji Obrzędów z 20 sierpnia 1885 i z 26 sierpnia 1886 (n. 3666, 3681) rozporządzają, aby to nabożeństwo odbywało się co roku tak długo, jak długo trwać będzie smutny stan Kościoła i póki nie będzie można podziękować Panu Bogu za odzyskaną wolność. Postanawiają zatem, aby co roku od 1 października do 1 listopada we wszystkich kościołach katedralnych i parafialnych całego świata, oraz we wszystkich kościołach i kaplicach poświęconych Matce Najświętszej, a w innych wedle uznania biskupa, odmawiano codziennie przynajmniej pięć dziesiątków różańca z dołączeniem Litanii Loretańskiej. Nabożeństwo to winno się odbywać w czasie Mszy Świętej, albo popołudniu, przed wystawionym Najświętszym Sakramentem w monstrancji, po czym ma być błogosławieństwo. Gdzie dla ubóstwa kościoła nie może być uroczystego nabożeństwa w monstrancji, można za pozwoleniem biskupa zrobić wystawienie w puszce, w ten sposób, iż na początku nabożeństwa otwiera się Tabernakulum, a na końcu daje się błogosławieństwo puszką. — Dla wiernych po wsiach, którzy w miesiącu październiku zajęci są przy pracy w polu i dlatego nie mogą być na nabożeństwie, pozwolił Ojciec Święty, aby biskup według swego uznania mógł przenieść to nabożeństwo wraz z odpustami na miesiąc listopad lub grudzień. Za odmawianie różańca w miesiącu październiku, t. j. od 1 października aż do 2 listopada, nadał Leon XIII. szczególne odpusty, mianowicie: 1. 7 lat i tyleż kwadragen zyskuje raz dziennie, kto odmówi trzecią część różańca czyli pięć dziesiątków, czy wspólnie w kościele, czy prywatnie. Poznaj dalszą treść
2. Odpust zupełny zyskuje w samą uroczystość M. B. Różańcowej lub w ciągu oktawy, kto w samo święto i przez całą oktawę odmówi co dzień pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. 3. Odpust zupełny zyskuje, kto po oktawie tej uroczystości, odmówi przynajmniej przez 10 dni cząstkę różańca, t. j. pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Leon XIII. 23 lipca 1898; 29 sierpnia 1899. Coli. 170). 4. Odpust zupełny toties quoties. Uroczystość Matki B. Różańcowej obchodzi się w tej chwili 7 października, ale zewnętrzny obchód przenosi się na pierwszą niedzielę października, zatem też i odpust się przenosi. W tym więc dniu wszyscy wierni mogą dostąpić odpustu zupełnego toties quoties, t. j. ile razy, prócz Spowiedzi i Komunii Świętej nawiedzą kaplicę, w której istnieje kanonicznie założone bractwo różańcowe albo, poza kaplicą, wystawioną w kościele ku czci publicznej figurę Królowej Różańca Świętego, i pomodlą się na intencję Ojca Świętego. Odpustu tego nie mogą gdzieindziej dostąpić choćby członkowie bractwa, którzy inne odpusty różańcowe mogą zyskiwać, nawiedzając własny swój kościół lub kaplicę (Św. Peniten. 20/11 1923, Coli. Brug., 1925, p. 471/Leon XIII. 7 lipca 1885, ASS. XXXII, 237. |
Zachęcamy do:
- uczczenia Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego ku czci Jej poświęconym: Miesiąc październik poświęcony ku czci Różańca Świętego — dzień 18
- Dzieci w hołdzie i czci dla Królowej Różańca Świętego — dzień 18
- uczczenia Świętych Aniołów Stróżów w miesiącu Październiku ku Ich czci poświęconym: Miesiąc Październik ku czci Świętych Aniołów Stróżów — dzień 18
Poznaj także żywot Św. Łukasza Ewangelisty napisanego przez:
-
O. Prokopa Kapucyna.
- X. Piotra Skargi T.J.
- X. Juliana A. Łukaszkiewicza.
Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 3.
I. ŚW. ŁUKASZA, EWANGELISTY.
1. Św. Łukasz.
Ewangelia miłości i miłosierdzia
Winniśmy mu wdzięczność za dwa jego dzieła: Ewangelię i Dzieje Apostolskie, które napisał w ciągu swego dwuletniego pobytu w Rzymie, w czasie gdy Św. Paweł Apostoł był tam uwięziony. Dzieje Apostolskie są szczególnie cenne dla miłośników liturgii, tchnie bowiem z nich duch pierwotnego Kościoła, z którego się nasza Liturgia zrodziła.
Św. Łukasz był towarzyszem i współpracownikiem Św. Pawła Apostoła, którego ducha przejął i przepoił nim swoje pisma. Z urodzenia był poganinem, z zawodu lekarzem z Antiochii (Kol. 4, 14). O okolicznościach jego nawrócenia nic nam nie wiadomo. Po raz pierwszy spotykamy go jako ucznia i towarzysza Św. Pawła przed drugą podróżą misyjną Apostoła. Według Dziejów Apostolskich (16, 10-17; 20, 5-15; 21, 1-18; 27, 1-28, 15) Św. Łukasz towarzyszył Apostołowi narodów aż do jego pierwszego uwięzienia w Rzymie. Żył w stanie bezżennym i dożył podobno osiemdziesięciu czterech lat. Zginął śmiercią męczeńską w Patarze (Achaja), a pogrzebany został w Tebach beockich. Na rozkaz Konstancjusza II relikwie jego i Św. Andrzeja Apostoła zostały w 357 roku przewiezione do Konstantynopola. Różne inne jednak kościoły, np. w Wenecji i Padwie, również utrzymują, iż posiadają jego szczątki.
2. Msza (Miki autem) zawiera śpiewy z Mszy na uroczystość Apostołów.
Ewangeliści bowiem odbierają w Kościele taką samą cześć jak Apostołowie. Jako i Boga i księcia Królestwa Bożego sławi Świętego Introit i antyfona na Ofiarowanie. Do Św. Łukasza odnoszą się prawdopodobnie słowa epistoły (z listu do Koryntian): „…Wysłaliśmy też z nim [Tytusem] brata, którego chwała jest w Ewangelii po wszystkich Kościołach”. Nie jest jednak naukowo dowiedzione, iż chodzi tu rzeczywiście o Św. Łukasza; w każdym zaś razie słowa „w Ewangelii” nie odnoszą się do napisanej przez niego Ewangelii. Następujące zdanie z dzisiejszej Epistoły powinniśmy przyjąć za zasadę życiową: „…usiłujemy czynić dobrze nie tylko wobec Boga, ale także wobec ludu”. W Graduale widzimy Św. Łukasza wyruszającego „na krańce świata”, aby głosić Słowo Boże. Ewangelia o rozesłaniu 72 uczniów (przez niego samego napisana) ukazuje nam Świętego w szeregach głosicieli Wiary. Chrystus Pan bowiem „wybrał go ze świata” i uczynił siewcą Wiary, „aby owoc przyniósł i żeby owoc jego trwał” (Alleluja). Dzięki napisanej przez siebie Ewangelii Św. Łukasz po wszystkie czasy pozostanie głosicielem Nauki Chrystusowej. W antyfonie na Ofiarowanie widzimy go w Chwale przyjaciół Bożych, mistycznie zaś i my również bierzemy udział w jego wywyższeniu; to właśnie jest owocem dzisiejszej Mszy Świętej.
3. Lekcja z Pisma Świętego (Ks. Ez. 1, 1-12).
Brewiarz przytacza dziś początek Księgi Ezechiela, w którym mowa jest o widzeniu tego Proroka w chwili jego powołania: Oto ujrzał on czterech Cherubinów, z których każdy miał cztery oblicza: „A podobieństwo oblicza ich: twarz człowieka… twarz lwa… twarz wolu… twarz orła”. Oblicza te są symbolami najwyższej mocy i najwyższych przymiotów, jakie mogą być udziałem istot stworzonych. Człowiek posiada rozum, lew jest obrazem imponującego majestatu, wół symbolem niezmożonej siły, orzeł chyżości i panowania nad przestrzenią. Ponad Cherubinami króluje Bóg. — Kościół od najdawniejszych czasów przyjął cztery te postacie za symbol czterech Ewangelistów. Św. Łukasza symbolizuje wól; objaśnienie tego symbolu dawał niegdyś biskup katechumenom w środę po czwartej niedzieli Wielkiego Postu: „Symbolem Św. Łukasza Ewangelisty jest wól, na wzór którego Odkupiciel nasz zabity został na ofiarę. Ewangelię swoją Św. Łukasz rozpoczyna od opowiadania o Zachariaszu i Elżbiecie, z których, gdy byli już w podeszłym wieku, narodził się Jan Chrzciciel. Stąd też Łukaszowi dano symbol wołu, ponieważ połączył doskonale dwa rogi, [tzn. dwa Testamenty] i cztery kopyta” (tzn. cztery Ewangelie).
4. Ewangelia według św. Łukasza.
Powstała ona prawdopodobnie w następujących okolicznościach: ponieważ Św. Paweł Apostoł nie znał osobiście Pana Jezusa, a kilka też przestawał z dawnymi Jego Apostołami i uczniami, przeto skłonił Św. Łukasza, który spośród wszystkich jego towarzyszy był najbardziej wykształcony, żeby na podstawie istniejących podówczas źródeł opisał życie i działalność Pana. Św. Łukasz skorzystał z całej dostępnej mu literatury, a więc nie tylko z napisanych już wtedy przez świętych Mateusza i Marka Ewangelii, ale i z wszelkich innych źródeł, pisanych i niepisanych; żyło bowiem jeszcze w tym czasie wielu naocznych świadków życia i czynów Pana Jezusa. Jest również rzeczą bardzo prawdopodobną, iż Święty utrzymywał łączność z otoczeniem Matki Bożej i Św. Jana Apostoła. W ten zatem sposób powstało owo bezcenne dzieło, które ktoś nazwał najbardziej uroczą z książek, jakie kiedykolwiek napisano. Zbawiciel jest w niej przedstawiony głównie jako Miłosierny Lekarz chorych na duszy i ciał. Toteż Ewangelię tę nazwano również „Ewangelią miłości i miłosierdzia”. Głęboko nas wzruszają przepiękne fragmenty o Miłosierdziu Bożym względem ludzi. Ta właśnie Ewangelia zamieszcza przypowieść o synu marnotrawnym, o dobrym Samarytaninie, o faryzeuszu i celniku: ona też opisuje nawrócenie jawnogrzesznicy na krzyżu. Bezcenne dla nas są dwa pierwsze rozdziały, mówiące o Wcieleniu Pana Jezusa i Jego dzieciństwie, a zawierające ponadto trzy przepiękne śpiewy, które codziennie odmawiamy w brewiarzu: Magnificat, Benedictus i kantyk Symeona. W obu tych rozdziałach Św. Łukasz w przedziwnie subtelny sposób przedstawia postać Matki Bożej; na tej też podstawie zrodziła się legenda, jakoby on sam był malarzem i namalował obraz Najświętszej Panny. Prawdopodobnie tak nie było; w każdym jednak razie Św. Łukasz przekazał nam rzeczywiście Jej wierny portret duchowy. — Miłośnicy Liturgii powinni często i uważnie czytać Pismo Święte, a przede wszystkim ukochać Ewangelie, które przekazują nam słowa i czyny Pana Jezusa, a nadto w rzeczywiście je nam uobecniają. Innymi słowy w Ewangelii mszalnej Chrystus Pan Sam staje przed nami i do nas przemawia.
II. CZYTANIE PISMA ŚWIĘTEGO W 3 TYGODNIU PAŹDZIERNIKA.
Piątek (1 Ks. Mach. 14, 16-26).
Szymon odnawia przymierze z Rzymem i Spartą.
„I wzmocnił wszystkie poniżone ludu swego, i szukał Zakonu, i zniósł wszelkiego niezbożnika i złego. Miejsca święte ozdobił i naczynia świątynie rozmnożył.
Odnowienie przymierza ze Spartą i Rzymem
I usłyszano w Rzymie, Iż Jonatas umarł, i aż u Sparcjatów, i zasmucili się barzo. ale gdy usłyszeli, iż Symon, brat jego, postanowiony jest najwyższym kapłanem na miejscu jego a iż otrzymał wszytkę ziemię i miasta w niej, pisali do niego na tablicach miedzianych, aby ponowili przyjacielstwo i towarzystwo, które byli uczynili z Judą i z Jonatą, bracią jego. I czytano je w oczach zgromadzenia w Jeruzalem. A ta kopia listów, które Sparcjatowie posłali: Spartianów książęta i miasta, Symonowi, kapłanowi wielkiemu, i starszym, i kapłanom, i innemu ludowi Żydowskiemu, braciom, zdrowia. Posłowie, którzy są do ludu naszego posłani, dali nam sprawę o waszej chwale i czci, i weselu, i uradowaliśmy się z przyjazdu ich. I napisaliśmy, co oni powiadali, w księgi pospolite, tym sposobem: Numenius Antiochów i Antypater, Jazonów syn, posłowie Judzcy, przyjechali do nas odnawiając z nami stare przyjacielstwo. I podobało się ludowi przyjąć męże zacnie i wpisać kopią mów ich w osobne księgi ludu, aby było na pamiątkę ludowi Spartiatów. A tych rzeczy kopią napisaliśmy Symonowi, wielkiemu kapłanowi. A potem posłał Symon Numeniusza do Rzymu, mającego wielką tarczą złotą, która ważyła tysiąc grzywien, dla potwierdzenia towarzystwa z nimi.
Tablica ku czci Szymona
A gdy usłyszał lud (Rzymski) te mowy, powiedział: Co za dzięki oddamy Symonowi i synom jego? On bowiem wyzwolił braci swoich a wybił nieprzyjaciele Izraelskie od nich. I dali mu wolność. I zapisali na tablicach miedzianych, i postanowili na słupach na górze Syjon”.
† † †
Mszał Rzymski 1931r., 1949r.; Pójdź za Mną 1957r.
Św. Łukasz był lekarzem. Przyjąwszy wiarę chrześcijańską, około r. 50 staje się towarzyszem Św. Pawła w jego podróżach misyjnych ; nie odstąpi swego mistrza choćby wtedy, gdy ten był uwięziony. Ani o dacie, ani rodzaju śmierci nie ma pewnych wiadomości. Św. Łukasz pod wpływem natchnienia Bożego napisał Ewangelię i Dzieje Apostolskie. Ewangelię Św. Łukasza nazywają Ewangelią Pawłową, gdyż zawiera wiele myśli wspólnych z nauką Apostoła narodów. Ewangelia ta również zawiera najwięcej danych o Najświętszej Maryi Pannie.
Symbolem Św. Łukasza jest wół, jedno z czterech zwierząt z widzenia Ezechiela, gdyż na początku wspomina o ofierze Zachariasza kapłana, a wół był najczęstszą ofiarą całopaleń Starego Zakonu.
† † †
Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.) Dnia 18-go października oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskim Martyrologium: Uroczystość Św. Łukasza, Ewangelisty, który wiele wycierpieć musiał dla Imienia Chrystusa, aż wreszcie napełniony Duchem Świętym zmarł w Bitynii; święte ciało jego przeniesiono najpierw do Konstantynopola, a potem do Padwy. W Antiochii męczeństwo Św. Asklepiadesa, Biskupa, należącego do liczby tych wybranych męczenników, którzy za Makariusza zakończyli chwalebnie życie. W obwodzie Beauvais uroczystość Św. Justusa, Męczennika, straconego jako chłopczyka siedmioletniego w prześladowaniu Dioklecjana za prezesa Rykcjowara. W Neocezarei w Poncie cierpienia Św. Atenodora, brata Św. Grzegorza cudotwórcy, co sławny wielce wiedzą, poległ jako Męczennik w prześladowaniu za Aureliana. W Mezopotamii nad Eufratem pamiątka Św. Juliana, Pustelnika. W Rzymie dzień zgonu Św. Pawła od Krzyża, założyciela Zakonu Pasjonistów; odznaczał się przedziwną niewinnością i pokutą, szczególnie jednak żarliwą miłością Chrystusa Ukrzyżowanego i policzony został przez Papieża Piusa IX w poczet Świętych; uroczystość jego przełożono na 28-go kwietnia. W Rzymie pamiątka Św. Tryfonii, niegdyś pono małżonki cesarza Decjusza. Grób jej znajduje się w katakumbie obok Św. Hipolita. A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic. R. Deo gratias. |
© salveregina.pl 2024