KARTKA Z KALENDARZA LITURGICZNEGO: 15 Października.

salveregina.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: Kalendarz liturgiczny


ODPUSTY!!!

ODPUSTY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK.

(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.)

Papież Leon XIII. zachęcił w r. 1883 cały świat chrześcijański do poświęcenia miesiąca października szczególnemu nabożeństwu do Matki Bożej Różańcowej, aby przez nie uzyskać od Boga pomoc w ciężkich utrapieniach Kościoła. Tę samą zachętę powtórzył tenże papież w następujących latach swego panowania.

Poznaj dalszą treść

Dekrety Kongregacji Obrzędów z 20 sierpnia 1885 i z 26 sierpnia 1886 (n. 3666, 3681) rozporządzają, aby to nabożeństwo odbywało się co roku tak długo, jak długo trwać będzie smutny stan Kościoła i póki nie będzie można podziękować Panu Bogu za odzyskaną wolność. Postanawiają zatem, aby co roku od 1 października do 1 listopada we wszystkich kościołach katedralnych i parafialnych całego świata, oraz we wszystkich kościołach i kaplicach poświęconych Matce Najświętszej, a w innych wedle uznania biskupa, odmawiano codziennie przynajmniej pięć dziesiątków różańca z dołączeniem Litanii Loretańskiej. Nabożeństwo to winno się odbywać w czasie Mszy Świętej, albo popołudniu, przed wystawionym Najświętszym Sakramentem w monstrancji, po czym ma być błogosławieństwo. Gdzie dla ubóstwa kościoła nie może być uroczystego nabożeństwa w monstrancji, można za pozwoleniem biskupa zrobić wystawienie w puszce, w ten sposób, iż na początku nabożeństwa otwiera się Tabernakulum, a na końcu daje się błogosławieństwo puszką.

— Dla wiernych po wsiach, którzy w miesiącu październiku zajęci są przy pracy w polu i dlatego nie mogą być na nabożeństwie, pozwolił Ojciec Święty, aby biskup według swego uznania mógł przenieść to nabożeństwo wraz z odpustami na miesiąc listopad lub grudzień.

Za odmawianie różańca w miesiącu październiku, t. j. od 1 października aż do 2 listopada, nadał Leon XIII. szczególne odpusty, mianowicie:

1. 7 lat i tyleż kwadragen zyskuje raz dziennie, kto odmówi trzecią część różańca czyli pięć dziesiątków, czy wspólnie w kościele, czy prywatnie.

Poznaj dalszą treść

2. Odpust zupełny zyskuje w samą uroczystość M. B. Różańcowej lub w ciągu oktawy, kto w samo święto i przez całą oktawę odmówi co dzień pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego.

3. Odpust zupełny zyskuje, kto po oktawie tej uroczystości, odmówi przynajmniej przez 10 dni cząstkę różańca, t. j. pięć dziesiątków, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego.

(Leon XIII. 23 lipca 1898; 29 sierpnia 1899. Coli. 170).

4. Odpust zupełny toties quoties.

Uroczystość Matki B. Różańcowej obchodzi się w tej chwili 7 października, ale zewnętrzny obchód przenosi się na pierwszą niedzielę października, zatem też i odpust się przenosi.

W tym więc dniu wszyscy wierni mogą dostąpić odpustu zupełnego toties quoties, t. j. ile razy, prócz Spowiedzi i Komunii Świętej nawiedzą kaplicę, w której istnieje kanonicznie założone bractwo różańcowe albo, poza kaplicą, wystawioną w kościele ku czci publicznej figurę Królowej Różańca Świętego, i pomodlą się na intencję Ojca Świętego.

Odpustu tego nie mogą gdzieindziej dostąpić choćby członkowie bractwa, którzy inne odpusty różańcowe mogą zyskiwać, nawiedzając własny swój kościół lub kaplicę (Św. Peniten. 20/11 1923, Coli. Brug., 1925, p. 471/Leon XIII. 7 lipca 1885, ASS. XXXII, 237.

Zachęcamy do:

  1. 🔉uczczenia Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego ku czci Jej poświęconym: Miesiąc październik poświęcony ku czci Różańca Świętego — Dzień 15
  2. 🔉Dzieci w hołdzie i czci dla Królowej Różańca Świętego — Dzień 15
  3. 🔉uczczenia Świętych Aniołów Stróżów w miesiącu Październiku ku Ich czci poświęconym: Miesiąc Październik ku czci Świętych Aniołów Stróżów — Dzień 15
  4. O drogiej wobec Boga śmierci Św. Teresy od Jezusa z Avili.
  5. poznania Nauki Św. Teresy od Jezusa z Avila o duszach w Czyśćcu: Św. Teresa z Avili o duszach w Czyśćcu.
  6. uczczenia Świętej Patronki dnia dzisiejszego, Św. Teresy od Jezusa z Avili: Nabożeństwo do Św. Teresy.

Poznaj także żywot:

  1. 🔉Św. Teresy od Jezusa z Avili
  2. 🔉Św. Brunona, Arcybiskupa.

Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 3.

I. ŚW. TERESA OD JEZUSA Z AVILI.

Panie, albo cierpieć, albo umrzeć

1. Św. Teresa.

Dzień śmierci 4 października 1582 r. Ponieważ na drugi dzień wszedł w życie świeżo zreformowany kalendarz, więc święto jej przypada 15 października. Kanonizowana w roku 1622.

— Grób w kościele Karmelitanek w Alba (Hiszpania).

— Życie. Św. Teresa od Jezusa, czczona przez Kościół jako „virgo seraphica”, reformatorka zakonów karmelitańskich, zajmuje wśród Świętych niewiast wyróżniających się głęboką wiedzą najpierwsze miejsce.

Poznaj dalsze rozważanie

Z tego też powodu nazwano ją również „Doctrix mystica”, a Rota rzymska w sprawozdaniu przedłożonym Papieżowi Pawłowi V stwierdziła: „Teresa dana została Kościołowi przez Boga jako mistrzyni życia duchowego. Przedstawiła ona z niedoścignioną jasnością tajemnice życia wewnętrznego, omawiane przez Ojców Kościoła w dowolnej kolejności i bez ich wewnętrznego związku”. Pisma Św. Teresy od Jezusa uchodzą dziś jeszcze za klasyczne dzieła w dziedzinie mistyki; z nich czerpali wszyscy późniejsi mistrzowie życia mistycznego, jak Św. Franciszek Salezy, Św. Alfons Liguori i inni. Znamiennym rysem jej mistyki jest indywidualizm i subiektywizm, nie mający ścisłego związku z Liturgią i pobożnością społeczną; cecha ta adekwatna jest pobożności owych czasów i następnych stuleci.

Św. Teresa pochodziła z miasta Avila w Hiszpanii, a przyszła na świat w r. 1515 w szlacheckiej rodzinie jako trzecie z dziewięciorga dzieci. Mając siedem lat wybrała się pewnego dnia w podróż do Afryki, żeby tam umrzeć za Chrystusa, ale wuj jej zawrócił ją z drogi i przywiózł do domu. Osierocona w dwunastym roku życia, błagała Najświętszą Maryę Pannę, żeby ją otoczyła swą opieką. W roku 1535 wstąpiła do zakonu Karmelitanek. Przez osiemnaście lat znosiła straszliwe cierpienia z powodu dolegliwości fizycznych i duchowej oschłości. Za Natchnieniem Bożym i po otrzymaniu aprobaty od Piusa IV rozpoczęła pracę nad reformą swego zakonu. Walcząc z niezmiernymi trudnościami zdołała jednak założyć trzydzieści dwa zreformowane klasztory karmelitańskie, w tym piętnaście męskich. Wiele przy tym wycierpiała wskutek wrogości, oszczerstw i prześladowań.

Przedziwne były wewnętrzne i zewnętrzne owoce jej mistycznego obcowania z Bogiem, zwłaszcza w ostatnich dziesiątkach lat jej życia. Szczytowym punktem tych przeżyć mistycznych było przebicie jej serca płomienistym grotem (Transverberatio cordts), obchodzone w Zakonie karmelitańskim jako specjalne święto w dniu 27 sierpnia. Żywiła ona szczególną cześć dla Św. Józefa, Opiekuna Św. Rodziny, pod jej zaś wpływem nabożeństwo to wzrosło ogromnie w całym Kościele. Umierając Św. Teresa raz po raz powtarzała słowa: „Panie, jestem córką Kościoła!” Święte jej relikwie spoczęły w głównym Ołtarzu kościoła Karmelitanek w Alba (Hiszpania), a serce, w cudowny sposób przebite grotem miłości, umieszczone zostało w kosztownym relikwiarzu w niszy po lewej stronie Ołtarza, czyli po stronie Epistoły. — Znana jest jej maksyma życiowa:

  • „Niech cię nic nie trwoży, nic nie przeraza; wszystko przemija, Sam Bóg jest niezmienny. Cierpliwością wszystko osiągniesz. Kto Boga posiadł, nie zna, co to braki. Bóg Sam wystarcza!”

2. Msza (Dilexisti) wspólna na uroczystość dziewicy, z wyjątkiem własnej kolekty, w której prosimy Boga, „abyśmy nasyceni zostali pokarmem jej niebiańskiej nauki”; jest to jedyny wypadek, w którym Liturgia przedstawia niewiastę jako mistrzynię życia duchowego. Św. Teresa jest wielką mistyczką. Bossuet powiada o niej, iż Teresa ma to samo znaczenie w dziedzinie mistyki, co Tomasz Akwinu w dogmatyce.

3. Przypowieść o pannach mądrych a jesień kościelna.

Zastanówmy się dokładniej nad tą przypowieścią. Chcąc głębiej wniknąć w jej znaczenie, musimy najpierw zrozumieć sam obraz. Otóż według obyczajów wschodnich gody weselne odbywały się w następujący sposób: w ciągu dnia oblubieniec wraz z przyjaciółmi zabawiał się różnymi grami. Wieczorem zaś, a czasem dopiero w nocy, szedł przy dźwiękach muzyki po swą oblubienicę do domu jej rodziców; tu zbierały się jej przyjaciółki i z zapalonymi lampami czekały na przybycie oblubieńca, żeby odprowadzić młodą parą do nowej siedziby. jeżeli się oblubieniec spóźniał, towarzyszki panny młodej niekiedy zasypiały, gdy zaś nadchodził, budzono je; wtedy przyłączały się do orszaku niosąc w rękach swe lampy i tak wchodziły do domu pana młodego. Otóż przypowieść mówi, iż niektóre z panien zabrały ze sobą dzbanuszki z oliwą, żeby w razie potrzeby napełnić lampy ponownie; inne natomiast nie zaopatrzyły się w oliwę sądząc, iż starczy tej, która była w lampach. Ale oblubieniec przyszedł późno i oliwa się wypaliła. Musiały zatem „panny głupie” czym prędzej pobiec do kramarza, żeby kupić oliwy. Tymczasem jednak orszak wyruszył w drogę i doszedł do domu oblubieńca. Gdy zaś weselnicy tam się znaleźli, zamknięto bramę i już nikogo nie wpuszczono. Takie więc jest tło opowieści ewangelicznej; dla nas, ludzi Zachodu, niezupełnie jest zrozumiałe. Wyjaśnienie jej natomiast nie nasuwa nam już żadnych trudności: chodzi tu o nieoczekiwane nadejście. Pod tym kątem widzenia należy sobie tłumaczyć przypowieść. Druhnami weselnymi jesteśmy my sami; Oblubieńcem jest Chrystus Pan, Oblubienicą Kościół. Obowiązkiem naszym jest oczekiwać Oblubieńca z zapalonymi lampami; ponieważ zaś chwila Jego nadejścia nie jest określona, przeto powinniśmy mieć stale lampy napełnione oliwą. Oliwa — to symbol Łaski, Miłości Bożej i Służby Bogu. Powinniśmy trwać w stałym oczekiwaniu i stałej gotowości, Oblubieniec bowiem może nadejść niespodzianie (odnosi się to do przyjścia Chrystusa Pana w chwili naszej śmierci); ten, kogo zastanie bez oliwy laski, wyłączony będzie z niebieskich godów weselnych. Na zakończenie przypowieści Pan Jezus sam podaje jej zastosowanie: „Czuwajcież tedy, bo nie wiecie dnia ani godziny!”

Otóż nauka, zawarta w przypowieści o pannach mądrych i głupich, podobna jest do tej, którą czerpiemy z jesieni kościelnej: jedna i druga każe nam przygotować się na powtórne przyjście Pana. Bądźmy godnymi Jego oblubienicami; nieskalani i w miłosnym oczekiwaniu idźmy przez noc tego życia, niosąc stale płonącą lampę miłości Bożej i łaski, a zachowując w czystości szatę godową (por. 19 niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego). Starajmy się usilnie o to, aby zawsze mieć oliwę w lampie, to znaczy, aby cierpliwie wytrwać aż do końca. A gdy nadejdzie Oblubieniec, wprowadzi nas do niebieskiej komnaty godowej, gdzie euforia trwać będzie wiecznie.

II. CZYTANIE PISMA ŚWIĘTEGO W 3 TYGODNIU PAŹDZIERNIKA.

Środa (I. Ks. Mach. 12, 39-52).

Tryfon bierze podstępem Jonatę do niewoli.

Poznaj dalsze rozważanie

„A gdy umyślił Tryfon królować w Azyjej a wziąć na się koronę i ściągnąć rękę na Antiocha króla, bojąc się, żeby mu snadź nie dopuścił tego Jonatas, ale walczyć będzie przeciwko jemu, szukał go pojmać i zabić. I ruszywszy się jechał do Betsan. I wyjechał przeciw jemu Jonatas ze czterdziestą tysięcy mężów przebranych ku bojowi, i przyszedł do Betsan. I zobaczył Tryfon, iż Jonatas przyciągnął z wojskiem wielkim, aby ściągnął nań rękę, ulękł się. I przyjął go z poczciwością, i zalecał go wszystkim przyjaciołom swym, i dał mu upominki, i rozkazał wojskom swoim, aby mu byli posłuszni jako jemu i mówił do Jonaty: Przecześ trudził wszytek lud, gdyż nie masz walki między nami? A teraz odeszli je do domów ich a obierz sobie trochę mężów, którzy by zostali z tobą, a pojedź ze mną do Ptolemaidy, a podam ci ją i inne zamki, i wojsko, i wszystkie przełożone nad sprawami, a wróciwszy się odjadę: bom dlatego przyjechał. I uwierzył mu, i uczynił, jako mówił: i rozpuścił wojsko, i odeszli do ziemie Juda, a zostawił przy sobie trzy tysiące mężów, z których dwa tysiące odesłał do Galilejej, a tysiąc przyszło z nim. A skoro Jonatas wjechał do Ptolemaidy, Ptolemajczycy zamknęli miejskie bramy i pojmali go, a wszystkie, którzy z nim byli wjechali, mieczem pobili. I posłał Tryfon wojsko i jezdne do Galilejej i na pole wielkie, aby wytracili wszystkie towarzysze Jonaty. Ale oni, gdy się dowiedzieli, iż Jonatę pojmano a iż zginął i wszyscy, którzy z nim byli, napomnieli się społu i wyszli gotowi ku bitwie. A ci, którzy pogonili, widząc, iż im o duszę idzie, wrócili się; a oni wszyscy przyszli z pokojem do ziemie Judzkiej. I płakali Jonaty i tych, którzy z nim byli, bardzo, i żałował Izrael żałobą wielką”.

† † †

Mszał Rzymski 1931r., 1949r.; Pójdź za Mną 1957r.

Mając lat 18, święta Teresa wstąpiła do Klasztoru Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmelu i poświęciła się Chrystusowi, którego obrała sobie za Oblubieńca (Ep.). Za natchnieniem Jezusa uczyniła trudny ślub, czynienia zawsze tego, co będzie uważała za najdoskonalsze. W modlitwie osiągnęła szczyt życia mistycznego i czerpała z niej tak wielkie światło w rzeczach Bożych (Kol.), iż dziełami swymi zasłużyła na tytuł Doktora Kościoła, którego oprócz niej żadna niewiasta nie posiada. Przyznali go jej Papieże Grzegorz XV i Urban VII. Działanie pokornej Dziewicy, która nawróciła tysiące dusz, wykazuje doniosłość życia kontemplacyjnego, polegającego na zwracaniu się bezpośrednim do Boga, Stwórcy wszelkiego dobra. Umarła z nadmiaru Miłości Bożej 4 października 1582 r.

† † †

Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)

Dnia 15-go października oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskim Martyrologium:

W Avili w Hiszpanii uroczystość Św. Teresy, Dziewicy, Matki i Nauczycielki Braci i Sióstr Zakonu Karmelickiego ścisłej reguły.

W Rzymie przy Via Aurelia pamiątka Św. Fortunata, Męczennika.

Pod Kolonią męczeństwo 300 Męczenników z czasów prześladowania Chrześcijan za cesarza Maksymiana.

W Kartaginie pamiątka Św. Agileusza, Męczennika, w którego rocznicę zgonu Św. Augustyn wypowiedział mowę pochwalną do ludu.

W Prusach śmierć męczeńska Św. Brunona, Biskupa Rosjan, który w owych stronach głosił Ewangelię i schwytany dlatego przez pogan, postradał ręce i nogi, a wreszcie został ścięty.

W Lyonie uroczystość Św. Antycha, Biskupa, sprawującego z takim zapałem duszpasterski swój urząd na ziemi, iż zyskał za to Królestwo Niebieskie.

W Trewirze uroczystość Św. Sewera, Biskupa i Wyznawcy.

W Strasburgu pamiątka Św. Aurelii, Dziewicy.

W Krakowie uroczystość Św. Jadwigi, Księżnej Polskiej, czcigodnej nie tylko dla miłosierdzia względem ubogich, ale także dla daru cudów. Klemens IV policzył ją w poczet Świętych, a Innocenty XI wyznaczył na obchód uroczystości jej dzień 16 października.

W Niemczech pamiątka Św. Tekli, Ksieni.

A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic.

R. Deo gratias.

Idź do oryginalnego materiału