Liturgiczna refleksja na dzień 13 Grudnia:
Liturgia na wspomnienie Świętej Łucji, Dziewicy i Męczennicy, zachęca do refleksji nad jej niezłomną Wiarą i odwagą. Święta Łucja, która oddała życie za Chrystusa, jest inspirującym przykładem dla wszystkich wierzących. W piątek, który przypada po drugiej niedzieli Adwentu, warto poświęcić czas na rozważanie Bożej Opatrzności i Łaski, którą Pan Bóg obdarza tych, którzy z ufnością na Niego czekają, co podkreśla prorok Izajasz: „Błogosławieni wszyscy, którzy nań czekają!” (Ks. Iz. 30, 18-19). Przygotowując nasze serca na przyjście Zbawiciela, rozważajmy Bożą Opatrzność i Łaskę, jaką otrzymujemy w tym wyjątkowym czasie.
ODPUSTY NA MIESIĄC GRUDZIEŃ.(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. Odpusty 1930r.; Arndt Augustyn T. J., Odpusty, Kraków, 1890) Kto codziennie przez cały ten miesiąc odmawia jakie modlitwy na cześć Niepokalanej, czy publicznie w kościele czy prywatnie, zyskuje: 1) 300 dni odpustu raz dziennie. 2) Odpust zupełny przy końcu miesiąca lub w jednym z siedmiu dni następujących, pod warunkiem spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Pius X. 13 listopada 1907. Coli. 155). PAMIĘTAJ! Po jednej Komunii Świętej można uzyskać wiele odpustów zupełnych. Należy wypełnić za każdym razem przypisane warunki do jego uzyskania. |
Zachęcamy do:
- poznania Nauki katolickie. Okres Bożego Narodzenia – Adwent.
- uczczenia Tajemnicy Wcielenia Syna Bożego: Nabożeństwo na okres Adwentu.
- uczczenia Najświętszej Maryi Panny, Niepokalanie Poczętej w nabożeństwie miesiąca Grudnia ku Jej czci poświęconym: Nabożeństwo grudniowe ku czci Niepokalanego Poczęcia NMP — dzień 13
- Rodzina w okresie Bożego Narodzenia. Cz. 1. Przed Narodzeniem Pana Jezusowym. Dzień 13
- uczczenia Świętej Patronki dnia dzisiejszego, Św. Łucji, Panny i Męczenniczki: Nabożeństwo do Św. Łucji, Panny i Męczenniczki.
- O. Prokopa Kapucyna.
- X. Piotra Skargę T.J.
- X. Juliana A. Łukaszkiewicza.
Poznaj także żywot Św. Otylii, ksieni napisanego przez:
- O. Prokopa Kapucyna.
- X. Juliana A. Łukaszkiewicza.
Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 1
I. ŚW. ŁUCJI, DZIEWICY MĘCZENNICZKI
Łucja — „Świetlana” — idzie na spotkanie Światła Bożego Narodzenia
Dzisiaj pięknie możemy powiązać myśl o Świętej z okresem adwentowym. Łucja (po łacinie Lucia — świetlana) należy do symboliki Adwentu: w mrokach (dni są w tej chwili najkrótsze) „świeci” jako panna mądra, idzie z lampą zapaloną na spotkanie Oblubieńca. Św. Łucja przedstawia tu Kościół i duszę — świątecznie przybrane na dzień godów weselnych.
1. Św. Łucja.
Dzień śmierci 13 grudnia 304 roku(?).
— Grób jej najpierw w katakumbach w Syrakuzach, następnie, od r. 1038 w Konstantynopolu, wreszcie w 1204 przeniesiony do Wenecji. (Mieszkańcy Metzu przypuszczają, iż ciało Św. Łucji spoczywa w ich mieście.)
— Obraz przedstawia ją z mieczem w ręku oraz misą, w której znajduje się dwoje oczu.
— Życie. O tym, iż słynna Męczennica sycylijska rzeczywiście żyła, świadczy cześć oddawana jej w odległej starożytności. Akta męczeńskie Świętej nie zasługują może na to, by im wierzyć w zupełności, mają one jednak wartość religijną. Według nich Św. Łucja wraz z matką cierpiącą na krwotok odbyła pielgrzymkę do Katanii dla uczczenia zwłok Św. Agaty. Modliła się gorąco u jej grobu; Święta ukazała się jej we śnie i pocieszała ją: „Łucjo, dziewico, dlaczego prosisz mnie o to, co sama dla matki swej możesz uczynić? Bo i twoja wiara przychodzi jej z pomocą i dlatego wyzdrowiała; przez swoje dziewictwo bowiem zgotowałaś Panu miłe mieszkanie”.
I rzeczywiście, Św. Łucja uzyskała zdrowie dla swojej matki. Poprosiła wówczas matkę, by jej pozwoliła złożyć ślub dziewictwa i rozdać ubogim wszystko, co było przeznaczone na jej wiano. Po powrocie do rodzinnych Syrakuz rozdała ubogim pieniądze uzyskane ze sprzedaży dóbr. Gdy się o tym dowiedział młodzieniec, któremu rodzice Łucji, wbrew jej woli, obiecali jej rękę, oskarżył ją natychmiast przed prefektem jako Chrześcijankę. „Pod gradem razów słowa twoje zamilkną!“ — rzekł prefekt. Dziewica odpowiedziała: „Sługom Bożym nie zabraknie nigdy słów adekwatnych, gdyż przez nas przemawia Duch Święty”. Na to Paschazjusz: „Czyż Duch Święty jest w tobie?”— „Tak — odpowiedziała Święta — gdyż wszyscy żyjący pobożnie i zachowujący czystość są świątynią Ducha Świętego”. Na to on: „A zatem rozkażę, aby cię zaprowadzono do domu rozpusty, by Duch Święty cię opuścił!” Dziewica: „Jeżeli wbrew mojej woli zostanę zhańbiona, czystość zgotuje mi podwójny wieniec zwycięstwa”. Rozgniewany tym sędzia rozkazał zaprowadzić tam Łucję — ale za sprawą Bożą, nie było siły zdolnej do poruszenia jej z miejsca, na którym stała. „Duch Święty przytrzymywał ją z taką siłą, iż Dziewica Chrystusowa stała nieporuszona”. Zaczęto polewać ją gotującą smołą i żywicą: „Prosiłam Pana mego, Jezusa Chrystusa, aby ogień ten żadnej mocy nie miał nade mną, i błagałam Go, aby śmierć moją opóźnił jako świadectwo dla Niego” (Resp.). Gdy męki te bez żadnej dla siebie szkody wytrzymała, przebito mieczem jej szyję. I tak męczeństwo jej zakończyło się zwycięstwem.
2. Msza (Dilexisti).
Podczas Mszy Świętej słyszymy weselne dźwięki: Oblubienica Łucja ślubuje wierność Synowi królewskiemu; my czynimy to samo w niej. W uroczystym nastroju kroczymy obok Św. Łucji w weselnym pochodzie na spotkanie Pana w Kościele. W przepięknej i bogatej sali weselnej Kościoła widzę siedzącego na tronie Chrystusa, najpiękniejszego spośród synów ludzkich; przepasany jest męstwem i sprawiedliwością, ostre strzały godzą w serca nieprzyjaciół Jego. Wraz z Łucją myślę o rozgniewanym sędzi, którego wyroki Bóg wniwecz obrócił. Po prawicy Króla stoi Królowa — Kościół w złotej, ale krwawo połyskującej szacie, okryty płaszczem dziewiczej wspaniałości. Wyciąga rękę i mówi: „Słuchaj, córko, a patrz i nakłoń ucha twego [będziesz zaślubiona wraz z Łucją Królowi jako czysta oblubienica!]. Zapomnij narodu twego i domu ojca twego, skarbem twym i perłą twoją jest Pan, Bóg twój. Jego masz uwielbiać”. (Oto przykład, jak cały Psalm Introitu wzbogaca misterium Mszy). — W Lekcji zapewnia nas Kościół słowami Św. Pawła, iż przez chrzest św. poślubił nas jako czystą dziewicę jednemu mężowi, Chrystusowi. Z Ewangelii dowiadujemy się, jaki jest powód zaślubin z Chrystusem; jest nim bezgraniczne oddanie się i miłość Chrystusa; to jest właśnie owa droga perła, ów ukryty skarb, za który wszystko w życiu oddać należy. — W Ofiarowaniu razem z Łucją i córkami królewskimi w szatach weselnych będę przywiedziony przed ołtarz (w starych księgach czytamy: nie afferentur, ale offerentur), a więc rzeczywiście będę ofiarowany i z Chrystusem w Jego Ofierze złączony. — W Kanonie Mszy za przyczyną Św. Łucji łączy się ze mną w tajemniczy sposób przechodzący mimo Król, pozwala mi brać udział w Chwale Świętej i jednoczy się ze mną w Komunii.
Brewiarz obfituje we własne, historyczne śpiewy, których treść zaczerpnięta jest z legendarnych akt Świętej Łucji. Nieszpory i Laudesy mają własne antyfony, Psalmy jednak wzięte są z „Commune”.
II. PIĄTEK PO 2 NIEDZIELI ADWENTU
Błogosławieni wszyscy, którzy nań czekają
1. Czytanie adwentowe.
Prorok pociesza poniżone Jeruzalem (zob. Ks. Iz. 30, 18-28).
„A przeto czeka Pan, aby się zmiłować nad wami,
i dlatego wywyższony będzie odpuszczając wam;
bo Bogiem Sądu jest Pan.
Błogosławieni wszyscy, którzy nań czekają!
Albowiem lud Syjoński będzie mieszkał w Jeruzalem,
więc nie będzie płakał;
w zmiłowaniu zmiłuje się nad tobą;
na głos wołania twego, skoro usłyszy, odpowie tobie.
I da wam Pan chleb szczupły i wodę skąpą,
a nie dopuści już oddalić się od ciebie nauczycielowi twemu,
i oczy twoje patrzeć będą na mistrza twego.
I uszy twoje usłyszą słowa z tyłu napominającego:
Ta jest droga, chodźcie po niej,
a nie zbaczajcie ani na prawo, ani na lewo!”
I splugawisz srebrne blachy twych rzeźbionych bałwanów
i złote szaty twych bałwanów lanych,
i rozproszysz je jak nieczystość miesięcznej niewiasty;
powiesz mu: Wynijdź! I będzie dany deszcz nasieniu twemu,
gdziekolwiek posiejesz na ziemi,
a chleb z urodzajów ziemi będzie obfity i tłusty;
będzie się pasł na dziedzinie twojej dnia owego baranek przestronnie…
I będą na każdej górze wysokiej i na każdym pagórku wyniosłym
strumienie wód płynących.
I będzie światło księżyca jak światło słońca,
a światło słońca siedmiokrotnie jak światło siedmiu dni,
w dzień, którego zawiąże Pan ranę ludu swego
i potłuczenie zbicia jego uleczy.
OTO IMIĘ PAŃSKIE PRZYCHODZI Z DALEKA,
gorejąca jest zapalczywość jego i ciężka ku znoszeniu,
wargi Jego napełniły się gniewem,
a język Jego jak ogień pożerający.
Tchnienie jego jak rzeka
zalewająca aż do połowy szyi,
na wytracenie narodów wniwecz…
Będzie wam pieśń jak noc
poświęconego święta [Bożego Narodzenia],
i wesele serdeczne
jak temu, który idzie z piszczałką,
aby wejść na górę Pańską do Mocnego Izraelowego.
I da słyszeć Pan chwalebny głos swój…” (Introit).
Tekst ten ma swoje zastosowanie w Adwencie: Zbawiciel przybywa jako Pocieszyciel Jeruzalem, a jako Sędzia nieprzyjaciół; przynosi Łaskę.
2. Śpiewy adwentowe.
Śpiewy Kościoła brzmią radośnie:
„Jak matka pociesza dziatki swoje,
tak ja was pocieszę – mówi Pan.
I z miasta Jeruzalem, które wybrałem, przyjdzie wam pomoc,
i ujrzycie, i serce wasze radować się będzie.
Syjonowi przyniosę zbawienie,
a chwałę moją dam Jeruzalem”. (Resp. 2)
Antyfony dnia są pełne adwentowego oczekiwania: „Rzeczcie bojaźliwym: wzmocnijcie się, oto Pan, Bóg nasz przyjdzie” (art. do Bened.).
„Śpiewajcie Panu pieśń nową; Chwała Jego od krańców ziemi” (ant. do Magn.).
Dzisiaj możemy bliżej przyjrzeć się nadchodzącemu Zbawicielowi: Jest On Pocieszycielem (Symeon mówi o pocieszeniu Izraela), jest Nauczycielem (pragniemy, by nas pouczał) jest Obrońcą i Królem. Dobrze jest porównywać obietnicę z jej spełnieniem.
3. Słowo Boże i Adwent.
„Cokolwiek jest napisane, dla naszego pouczenia napisane jest, abyśmy przez cierpliwość i pociechę z Pism Świętych nadzieję mieli”. Słowa te [z Lekcji 2 Niedzieli Adwentu] mają nas pouczyć o użyteczności Pisma Świętego dla naszego życia. Św. Paweł mówi, iż Pismo Święte jest napisane dla naszej nauki, a szczególnym jego zadaniem jest krzewienie nadziei.
Powinniśmy więc umocnić w sobie Boską cnotę nadziei, która jest jedną z największych sił Chrześcijaństwa. Z nadziei płyną dwie inne siły: cierpliwość i pociecha. jeżeli świecić będzie gwiazda nadziei, łatwiej zniesiemy wszystkie gorycze życia, a w trudach i przeciwnościach znajdziemy pociechę. A w jakiż to sposób może Pismo Święte umocnić naszą nadzieję? W ten właśnie, iż mówi nam o Bogu i o Królestwie Bożym; iż odsuwa od nas to co ziemskie, a obiecuje nam dobra wieczne, iż Biblia jest najczęściej Ewangelią [z j. greckiego: euangelion], czyli Dobrą Nowiną.
Wynika stąd, iż okres Adwentu jest najodpowiedniejszym czasem do czytania Pisma Świętego. W czasie, w którym wyglądamy Królestwa Bożego, powinniśmy przez poznawanie Pisma Świętego rozniecić w sobie tęsknotę do dóbr wiecznych. W słowach Epistoły Św. Paweł nie powiedział nam jednak o Piśmie Świętym tego co najważniejsze. Mówi nam o tym Chrystus. Gdy pewna niewiasta nazwała Matkę Zbawiciela błogosławioną: „Błogosławione Łono, Które Cię nosiło i piersi, któreś ssał”, wypowiedział owe znamienne słowa: „Raczej ci są błogosławieni, którzy słuchają Słowa Bożego i strzegą Go” (Łuk. 11, 28). Rozważmy dokładnie te słowa. Pan mówi, iż można i w inny sposób stać się Matką Jezusa, a mianowicie przez słuchanie i przestrzeganie Słowa Bożego. A więc również w Słowie Bożym jest Chrystus obecny, a kto przyjmuje to Słowo, jak Matka nosi w sobie Chrystusa: kto zaś je zachowuje, to znaczy czyni swoją duchową własnością, ten karmi Go piersią swoją. Przez Słowo Boże staniemy się więc nosicielami i żywicielami Chrystusa, innymi słowy – Matką Chrystusa. Marya więc jest dla nas w Adwencie Wzorem, jak należy słuchać Słowa Bożego i jak je zachowywać. Oto praktyczna uwaga: gdy zabierasz się do czytania Pisma Świętego, wyobraź sobie, iż jesteś Maryą, Której Anioł Gabriel zwiastuje, iż zostanie Matką Boga. Z jaką czcią i oddaniem przyjmiesz wówczas Słowo Boże do duszy! Będziesz Go strzegł, będziesz je w sercu nosił, jak gdyby to było Dzieciątko Jezus. Oto praca adwentowa: Przygotujmy rolę pod Słowo Boże, nie bądźmy kamieniami, glebą przy drodze lub cierniem, ale ziemią dobrą; wówczas wzejdzie ziarno Słowa Bożego i przyniesie owoce.
† † †
III. MSZAŁ RZYMSKI.
Mszał Rzymski 1931r.; Mszał Rzymski 1949r.
1. Św. Lucji, Panny i Męczennicy.
Św. Łucja, jedna z największych bohaterskich męczennic, którymi się w Kanonie mszalnym po Podniesieniu. Pielgrzymowała do grobu Św. Agaty chlubi Kościół rzymski w swej Liturgii. Św. Łucja urodzona w Sycylii pod koniec III wieku ze szlachetnego rodu. Jej imię bywa zawsze wymieniane w Katanii i tam wyprosiła uzdrowienie dla swej chorej matki. W powrocie do Syrakuz, rozdaje majątek ubogim, jak o tym dwukrotnie wspomina Ewangelia i ubogą już oddała siebie samą Chrystusowi (Epistoła). A gdy o tym dowiedział się młodzieniec poganin, oskarżył ją przed namiestnikiem Paschazjusem, iż jest Chrześcijanką. Skazano ją na męczarnie, żywicą płonącą i oliwą wrzącą oblano jej ciało, na końcu mieczem przeszyto jej gardło.
Chrześcijaństwo jest Religią ofiary i zaparcia się. Rozwój swój i wielkość zawdzięcza cnotom swych bohaterów.
Kościół, zauważa Św. Jan Złotousty, ze szczególną czcią obchodzi uroczystość dziewic i męczennic, bo w tych słabych i niewinnych istotach ukazała się niezwyciężona moc Chrystusa, oraz wyższość Ewangelii nad pozorną przewagą świata i szatana.
Umarła jako męczennica w r. 303, przenosząc śmierć nad utratę dziewictwa.
2. MSZA WOTYWNA O N. M. P. NA CZAS ADWENTU (zwana u nas Roratami).
Podczas Adwentu, kiedy się odprawia jakąkolwiek Mszę świąteczną czyni się komemorację ferii przez odmawianie kolekty z poprzedniej niedzieli, z wyjątkiem Suchych dni, które mają, własną, kolektę. W tygodniu zaś, gdy nie ma Mszy własnej, odmawia się mszę niedzielną.
† † †
Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)Dnia 13-go grudnia oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskich Martyrologium: W Syrakuzie na Sycylii uroczystość Świętej Łucji, Dziewicy i Męczenniczki w prześladowaniu Dioklecjana. Namiestnik Paschazjusz chciał oddać Dziewicę wszetecznikom, aby czystość jej poddać na wyśmiech pospólstwa; jednak ci nie mogli jej ruszyć z miejsca, mimo użycia powrozów i zaprzążenia wielu par wołów. Wtedy użyto palącej się smoły i wrzącej oliwy, ale bezskutecznie. Wreszcie przekłuciem gardła mieczem położono kres jej życiu. W Armenii śmierć męczeńska Świętych Eustracjusza, Auksencjusza, Eugeniusza, Mardariusza i Oresta w prześladowaniu za Dioklecjana. Z nich dręczono najpierw Eustracjusza za Lyziasza, potem w Sebaście równocześnie z Orestem za starosty Agrykolausza w najwyszukańszy sposób i zakończył żywot w piecu ognistym; Orest zmarł na rozpalonej kracie, a wszyscy inni zakończyli życie w nieludzkich męczarniach pod Arab-Kir za prezesa Lyziasza. Ciała ich przeniesiono do Rzymu i złożono ze czcią w kościele Św. Apollinarego. Na wyspie San Antioco pod Sardynią uroczystość Św. Antiocha, Męczennika spod cesarza Hadriana. W Kambrai we Francji uroczystość Św. Autberta, Biskupa i Wyznawcy. W Ponthieu we Francji uroczystość Św. Judoka, Wyznawcy. W okolicy Strasburga uroczystość Św. Otylii, Dziewicy. W Moulins we Francji dzień zgonu Św. Joanny Franciszki Fremiot de Chantal, założycielki Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, odznaczonej tak szlachectwem urodzenia, jak świętobliwością żywota w poczwórnym stanie, oraz darem czynienia cudów, a uznanej Świętą przez Klemensa XIII. Ciało jej przeniesiono do Annecy w Sabaudii i złożono z wielką uroczystością w kościele głównym jej Zakonu. Z rozporządzenia Klemensa XIV obchodzi uroczystość jej cały Kościół dnia 21 sierpnia. A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic. R. Deo gratias. |