W środę 14 maja 2025 roku w Hajnówce zainaugurowano przesłuchania konkursowe 44. Międzynarodowego Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” – wydarzenia, które od dekad stanowi jedno z najważniejszych spotkań chórów cerkiewnych w Europie.
Pierwszy dzień upłynął pod znakiem prezentacji polskich zespołów cerkiewnych, reprezentujących parafie prawosławne Podlasia. Zaprezentowało się pięć chórów, których występy wypełniły świątynię duchową głębią i pięknem śpiewu. Wykonania oceniało jury w składzie: prof. dr hab. Włodzimierz Wołosiuk, ks. prot. dr Alexandrel Barnea, prof. dr hab. Grzegorz Pecka, Aleksandr Brandaws, dr hab. Jan Połowianiuk.
Wykonawcom przysłuchiwali się Ich Ekscelencje: biskup hajnowski Paweł oraz biskup siemiatycki Warsonofiusz, a także liczni duchowni, mieszkańcy Hajnówki i okolicznych miejscowości, sympatycy śpiewu cerkiewnego, tworząc wyjątkową atmosferę modlitewnego skupienia..
Jako pierwszy wystąpił Chór „Krynoczka” z Parafii Prawosławnej pw. Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy w Dubinach. Chór prowadzony przez Julię Prokopiuk z wielkim wyczuciem, zachwycił słuchaczy świeżością brzmienia i starannością wykonania tradycyjnych utworów liturgicznych.
Następnie swoje umiejętności zaprezentował Chór „Harmoń” z Parafii Prawosławnej pw. św. Jakuba Alfeusza w Łosince. Głęboki, wyważony dźwięk oraz precyzyjne prowadzenie frazy muzycznej sprawiły, iż występ zostanie na długo w pamięci słuchaczy.
Chór dziecięcy soboru Świętej Trójcy z Hajnówki wprowadził zebranych w atmosferę liturgicznej prostoty i dziecięcej szczerości. Pomimo młodego wieku wykonawców, zespół wykazał się dużą dojrzałością i świetnym przygotowaniem wokalnym.
Kolejnym wykonawcą był Chór soboru Świętej Trójcy z Hajnówki. Monumentalne brzmienie, pełne duchowej głębi i technicznej precyzji, zapadły w pamięć.
Na zakończenie pierwszego dnia przesłuchań wystąpił Chór „Angelos” z Parafii Prawosławnej pw. Świętego Ducha w Białymstoku. Zaprezentował bardzo dość trudny wykonawczo repertuar, łączący tradycyjne utwory cerkiewne ze współczesnym opracowaniem dyrygenta Ireneusza Ławreszuka, co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem.
Publiczność oraz jury doceniła nie tylko walory artystyczne, ale również duchowy wymiar prezentowanych pieśni. Pierwszy dzień przesłuchań zakończył się w atmosferze skupienia i wdzięczności za piękno liturgicznej muzyki cerkiewnej.
Emilia Korolczuk
Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej






