9 czerwca br., w Centrum Konferencyjnym Hotelu Varsovia w Warszawie, odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Fundację Warsaw New Tech University Foundation, która zrealizowała projekt Katecheo.pl.
Spotkanie zostało poświęcone nowoczesnym narzędziom w edukacji religijnej. Wydarzenie, oprócz przedstawicieli mediów, zgromadziło także katechetów, duchownych, naukowców i przedstawicieli środowisk edukacyjnych. Celem konferencji prasowej była prezentacja innowacyjnego projektu Katecheo.pl oraz dyskusja nad przyszłością katechezy w cyfrowym świecie. Spotkanie prowadziła dr hab. nauk teologicznych, profesor Monika Przybysz.
Konferencję rozpoczął ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński, Prezes Zarządu Fundacji Warsaw New Tech University Foundation. W swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie innowacyjności w katechezie oraz rolę platformy Katecheo.pl w odpowiedzi na wyzwania współczesnej edukacji religijnej.
Następnie głos zabrał bp Wojciech Osial, Pprzewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, który podziękował twórcom projektu i wszystkim zaangażowanym osobom w jego realizację oraz wskazał na fakt, iż projekt ten jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych przemian społeczno-technologicznych.
„Katecheo.pl to projekt, który łączy tradycję wiary z nowoczesnymi technologiami, umożliwiając katechetom skuteczniejsze dotarcie do młodych ludzi.Dzisiaj zmienia się sposób uczenia się, dzisiaj każdy wiedzę ma w telefonie a nauczyciel staje się tym, który pomaga szukać. Ten projekt jest pomocą, jak szukać wiedzy. Kateche.pl to dostęp do potężnych zasobów wiedzy, wielkich pomysłów i ciekawych treści.” – powiedział bp Osial.
Ks. dr hab. Tomasz Kopiczko, prof. UKSW, przedstawił następnie ogólne założenia projektu, zwracając uwagę na potrzebę dostosowania katechezy do realiów cyfrowych. Podkreślił, iż platforma Katecheo.pl oferuje kompleksowe wsparcie dla katechetów, łącząc treści teologiczne z nowoczesnymi metodami nauczania. Ksiądz Profesor nakreślił kontekst cyfrowej transformacji, przenikającą niemal wszystkie aspekty życia, w tym także sferę edukacji. „Nastąpiła zmiana paradygmatów pedagogicznych, która zachęca do nieustannego poszukiwania nowych, bardziej skutecznych rozwiązań edukacyjnych” – stwierdził ks. Kopiczko. Transformacja cyfrowa w edukacji oznacza przekształcenie sposobu wykorzystania technologii cyfrowych w celu stworzenia nowego modelu edukacyjnego, który wspomaga i zwiększa efektywność procesu dydaktycznego. W praktyce nauczania z perspektywy ucznia oznacza to zasadę: „Jeśli chcesz mnie nauczać, najpierw musisz do mnie dotrzeć”. Wobec zarysowanych wyzwań w edukacji religijnej i kulturowej powstał projekt Katecheo.pl, konkretny przykład połączenia cyfrowej transformacji z innowacyjnością procesu edukacyjnego. „To odpowiedź na potrzebę ulepszenia procesu dydaktycznego oraz wsparcia nauczycieli w dostępie do zdigitalizowanych zasobów wiedzy związanych z edukacją religijną i kulturową – podkreślił ks. Kopiczko. Celem projektu jest ułatwienie trwałego dostępu do zasobów z obszaru nauki, kultury i edukacji, opracowanie narzędzia dostosowanego zarówno do aspiracji współczesnego ucznia i nauczyciela, jak i do wymagań wynikających z rozwoju cyfrowego, a ponadto podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli religii. Zamysł twórców koncepcji, która powstała w 2022 roku, a rozpoczęcie jej realizacji w 2023 jest taki, aby zbudowana i prezentowana dziś platforma internetowa zwiększała nieustannie kompetencje nauczycieli lekcji religii oraz stworzyła środowisko współpracujących ze sobą twórców chcących budować wspólnie bazę profesjonalnych materiałów oraz pomysłów, dzieląc się własnymi zasobami i wspierając w wymianie wysokiej jakości materiałami do prowadzenia zajęć. W projekcie zorganizowano cykl seminariów, w których wzięło udział ponad 800 uczestników, poszerzający wiedzę z zakresu umiejętnego korzystania z technologii informatycznych, łączenia edukacji, technologii, informacji, narzędzi cyfrowych i multimediów. Tematy seminariów obejmowały: założenia platformy, technologie w nauczaniu (m.in. model SAMR), przeciążenie informacyjne, myślenie krytyczne, multimedialne zasoby. Ponadto, zorganizowano także warsztaty praktyczne z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, w których wzięło udział 1200 osób na poziomie podstawowym, 800 osób na zaawansowanym. Szkolono m.in. z platform: Canva Genially Wordwall, LearningApps, Kahoot! (gry edukacyjne, quizy), a także prowadzono warsztaty z „Wideo dla wszystkich” z tworzenia materiałów wideo. W oparciu o model SAMR jako narzędzie wspierające integrację technologii w nauczaniu religii, uczestnicy szkoleń zdobywali praktyczne umiejętności i tworzyli własne materiały. Ks. Kopiczko zakreślił także perspektywy rozwoju projektu o sztuczną inteligencję i integrację z technologiami VR i AR. „Mimo postępu technologicznego, najważniejsze pozostają relacje międzyludzkie, rozwój osobowy i duchowy uczniów, a technologia powinna im służyć” – podsumował ks. Kopiczko.
Ks. dr Łukasz Simiński z UMK w Toruniu zaprezentował funkcjonalności portalu Katecheo.pl, w tym interaktywne materiały edukacyjne, kursy online oraz aplikację wsp ierającą przygotowanie lekcji religii. Wśród nich wymienił: dodawanie i edytowanie treści przez użytkowników (teksty, konspekty, prezentacje, filmy, linki), przeglądanie dodanych treści, inteligentne wyszukiwanie oparte na słowach kluczowych, tagach, frazach, filtrach i kategoriach, tagowanie treści (wybór lub tworzenie tagów), ocenianie treści (wpływa na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania), komentowanie treści, zgłaszanie treści do usunięcia, tworzenie cykli lekcyjnych, administracja (zarządzanie użytkownikami, treściami, statystykami), cenzor (weryfikacja merytoryczna i metodyczna treści), automatyczna moderacja (sprawdzanie linków), scraper (wsparcie w tworzeniu struktury danych dla wyszukiwarki).
W trakcie konferencji prasowej nastąpiła także prezentacja książki „Katecheo.pl w świecie innowacji edukacyjnej” pod red. Dziekońskiego i Kopiczko, która jest jednym z owoców projektu Katecheo.pl. Książka analizuje integrację innowacji cyfrowych w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem platformy „Katecheo.pl”, która ma na celu wspieranie edukacji religijnej. Bada wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą cyfrowa transformacja edukacji, podkreślając potrzebę przemyślanego wdrażania, które równoważy postęp technologiczny z tradycyjnymi podejściami pedagogicznymi. Książka zagłębia się w znaczenie rozwoju kompetencji medialnych wśród edukatorów, promuje zaangażowanie oraz zapewnia uwzględnienie kwestii prywatności i aspektów etycznych.
Poszczególne rozdziały analizują różne aspekty platformy Katecheo.pl, w tym jej funkcje, funkcjonalność i wpływ na metodologię nauczania. Ocenia, w jaki sposób platforma jest zgodna z innowacyjnymi strategiami pedagogicznymi, takimi jak spersonalizowane uczenie się i model SAMR, który wspiera integrację technologii. Ponadto, książka podkreśla znaczenie projektowania zorientowanego na użytkownika oraz potrzebę ciągłej oceny i adaptacji w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb uczniów i edukatorów.
Publikacja „Katecheo.pl w świecie innowacji edukacyjnej” oferuje kompleksowy przegląd krajobrazu cyfrowego w edukacji, szczególnie w kontekście nauczania religii. Książka przedstawia wyważoną perspektywę, uznając zarówno potencjalne korzyści, jak i wyzwania związane z integracją technologii w klasie. Oferuje cenne spostrzeżenia dla edukatorów, decydentów i wszystkich zainteresowanych przyszłością edukacji, szczególnie w erze cyfrowej.
„Katecheo.pl w świecie innowacji edukacyjnej” to źródło informacji dla wszystkich zainteresowanych zastosowaniem nowoczesnych technologii w edukacji. Oferuje kompleksowy przegląd krajobrazu cyfrowego w edukacji i dostarcza praktycznych spostrzeżeń i zaleceń dla edukatorów i decydentów, którzy chcą wdrożyć rozwiązania cyfrowe w swoich klasach. Zajmując się wyzwaniami i możliwościami związanymi z cyfrową transformacją, książka wnosi wkład w toczącą się rozmowę o przyszłości edukacji w erze cyfrowej.
Całość spotkania podsumował Grzegorz Stępniak, członek zarządu Fundacji Warsaw New Tech University Foundation.
Dyskusje podczas konferencji dotyczyły m.in. wykorzystania mediów społecznościowych w katechezie, roli technologii w personalizacji treści religijnych oraz wyzwań związanych z ochroną danych w projektach cyfrowych. Prelegenci zgodnie podkreślali, iż kluczem do skutecznej katechezy jest połączenie autentyczności przekazu z atrakcyjną formą cyfrową.
Projekt Katecheo.pl został sfinansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa II”.
źródło: WNTUF
fot.: katecheo.pl