Papież Franciszek po raz pierwszy wdraża ustalenia Synodu bezpośrednio, rezygnując z tradycyjnej adhortacji apostolskiej. Jakie zmiany czekają Kościół? Co oznacza większa rola kobiet i świeckich oraz nowe formy konsultacji i relacji? Przeczytaj nasze podsumowanie i dowiedz się, jak Kościół odpowiada na wyzwania współczesności.
Piotr M. Pietrus | EWTN Polska | źródło: Vatican News | 27 października 2024 | Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska. Dziękujemy, iż czytasz ten artykuł. jeżeli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.W sobotę zakończyła się druga sesja XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów, podczas której papież Franciszek przyjął dokument końcowy, rezygnując z tradycyjnej adhortacji apostolskiej na rzecz bezpośredniego wdrażania ustaleń synodalnych. To istotne posunięcie w kierunku większej przejrzystości i wdrożenia synodalnych metod w życie Kościoła.
Nowy dokument, liczący 52 strony, jest wynikiem dwuletniego procesu konsultacji, który rozpoczął się w 2021 roku, a jego celem jest odnowa duchowa oraz reforma strukturalna Kościoła. Jak zaznacza tekst, synodalność jest drogą odnowy duchowej i strukturalnej, która odwołuje się do inspiracji Soboru Watykańskiego II i odnawia jego proroczą siłę we współczesnym świecie.
Na konferencji prasowej podkreślono, iż ten ruch jest istotnym krokiem w kierunku praktycznego zastosowania synodalnych rozwiązań, co ma na celu uczynienie Kościoła bardziej otwartym, zaangażowanym i misyjnym. Synodalność, jak podkreślali uczestnicy spotkania, nie jest jedynie hasłem, ale „drogą odnowy duchowej i strukturalnej” dla całego Kościoła. Przypomniano również o znaczeniu Soboru Watykańskiego II, którego prorocze przesłanie ma być teraz realizowane w nowej formie poprzez synodalne działania.
Dokument końcowy
Dokument końcowy przedstawia pięć głównych obszarów zmian, w tym nawrócenie duchowe, relacyjne, proceduralne, instytucjonalne oraz misyjne. W tym kontekście pojawiają się także nowe propozycje, które dotyczą m.in. roli kobiet, większego zaangażowania świeckich oraz istotnych reform strukturalnych, w tym potrzeby lepszego zakorzenienia lokalnych wspólnot Kościoła. Podkreślono, iż synodalność ma na celu uczynienie Kościoła bardziej zaangażowanym i misyjnym.
Nowy dokument zaznacza również, iż synodalność ma być drogą „komunii, uczestnictwa i misji”, która wzmacnia „proroczą siłę” Soboru Watykańskiego II, odnowioną w kontekście współczesnych wyzwań (10). Oznacza to, iż Kościół ma przyjąć perspektywę bardziej otwartą na różnorodność i lokalne potrzeby, co ma szczególne znaczenie w czasach, gdy mobilność wiernych sprawia, iż rzadziej są oni związani z jednym tylko kręgiem kulturowym (112).
Strukturalne reformy i wdrażanie synodalności
Wśród najważniejszych zaleceń znalazła się potrzeba wzmocnienia rad duszpasterskich na poziomie parafialnym i diecezjalnym oraz regularne organizowanie zgromadzeń eklezjalnych, także na poziomie kontynentalnym. Dokument wprowadza pojęcie władzy synodalnej, jednocześnie uznając, iż w Kościele synodalnym autorytet biskupa, kolegium biskupiego oraz papieża pozostaje nienaruszalny. W tym kontekście dokument sugeruje konieczność rewizji prawa kanonicznego, aby lepiej zdefiniować relację między konsultacją a decyzją.
Dokument końcowy podkreśla także potrzebę konsultacji przed publikacją ważnych dokumentów normatywnych przez Dykasterie Kurii Rzymskiej (135). kooperacja z Konferencjami Episkopatów oraz innymi organami jest kluczowa dla budowania bardziej otwartego i inkluzywnego procesu podejmowania decyzji w Kościele. Wprowadzenie tej zasady ma na celu zwiększenie transparentności oraz wzmocnienie więzi między różnymi strukturami kościelnymi.
Rola kobiet w Kościele
Dokument końcowy otwiera drzwi do większego zaangażowania kobiet w Kościele, stwierdzając, iż „nie ma żadnego powodu ani przeszkody”, aby kobiety pełniły funkcje kierownicze w strukturach kościelnych. Zwrócono również uwagę na otwartość w kwestii diakonatu kobiet, choć podkreślono, iż potrzeba dalszego rozeznania w tej sprawie.
Tekst akcentuje także, iż konieczna jest refleksja nad różnorodnymi „charyzmatami, powołaniami i posługami dla misji” w Kościele, co obejmuje również zaangażowanie osób świeckich (57-67). W kontekście posługi kobiet i świeckich ważne jest budowanie relacji opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku, co jest fundamentem dla procesu rozeznania eklezjalnego.
Zaangażowanie świeckich
Dokument Synodu podkreśla znaczenie większego zaangażowania osób świeckich w życie Kościoła, zwłaszcza poprzez uczestnictwo w zgromadzeniach synodalnych oraz wszystkich etapach procesu decyzyjnego. Wprowadzone zmiany przewidują nowe procedury wyboru i oceny biskupów, jak również rozszerzenie roli świeckich w zarządzaniu diecezjalnym.
W nowym dokumencie synodalnym podkreślono także konieczność „nawrócenia w obszarze relacji” (49-77), co oznacza pielęgnowanie relacji z Bogiem, między ludźmi oraz w rodzinach i wspólnotach. Troska o te relacje jest nie tylko strategią organizacyjną, ale fundamentem duchowego odnowienia Kościoła, co jest szczególnie ważne w kontekście zaangażowania świeckich w życie Kościoła.
Wyzwania wdrożenia i przyszłość synodalności
Mimo zakończenia zgromadzenia synodalnego, najważniejszy pozostaje etap wdrożenia zaleceń synodu w życie Kościoła. Jak zaznaczył papież Franciszek, proces ten nie kończy się na dokumentach, ale wymaga dalszej codziennej pracy na rzecz kształtowania Kościoła synodalnego. Synod wskazuje, iż potrzebne są konkretne metody i formacje, które pomogą osiągnąć rzeczywiste nawrócenie synodalne w różnych kontekstach kościelnych.
Dokument końcowy wyraźnie podkreśla, iż proces synodalny jest jedynie początkiem drogi. Wdrożenie synodalności wymaga stałego zaangażowania wiernych i otwarcia na duchowe oraz strukturalne wyzwania. Niezbędna jest formacja wiernych do życia synodalnego, która powinna być integralna, ciągła i wspólna, oparta na wymianie darów między różnymi powołaniami (143).
Duchowość synodalna
Dokument końcowy przypomina, iż synodalność to nie tylko zmiany organizacyjne, ale przede wszystkim droga duchowego rozeznania, która wymaga głębokiego zaangażowania i pokory. Synod podkreśla, iż każda decyzja podejmowana w Kościele powinna opierać się na modlitwie i duchowym rozeznaniu.
Dokument ostrzega przed redukcją synodalności do kwestii czysto organizacyjnych, zaznaczając, iż „jeśli brakuje osobistej i wspólnotowej głębi duchowej, synodalność zostaje zredukowana do kwestii organizacyjnej” (44). Praktykowanie stylu synodalnego z pokorą może uczynić Kościół „proroczym głosem w dzisiejszym świecie” (47), co jest istotnym przesłaniem dla dalszej drogi Kościoła.
Zakończenie
Decyzja Papieża Franciszka, by nie wydawać adhortacji posynodalnej, sugeruje, iż dokument końcowy sam w sobie ma służyć jako narzędzie dalszego wdrażania synodalności w Kościele. Nie wprowadza on rewolucyjnych zmian, to jednak wyznacza kierunek, w którym Kościół ma podążać w duchu Soboru Watykańskiego II. Synodalność staje się nie tylko pojęciem teologicznym, ale i konkretną praktyką życia wspólnotowego, która ma przenikać codzienne funkcjonowanie Kościoła.
Dokument końcowy, wprawdzie nie zmienia nauczania katolickiego bezpośrednio, ale wprowadza istotne akcenty na relacyjność, wspólne rozeznawanie i większe zaangażowanie świeckich w życie Kościoła. Synodalność, jaką proponuje, ma na celu lepsze odpowiadanie na wyzwania współczesnego świata, jednocześnie pozostając wiernym tradycji i nauczaniu Kościoła. Nowością jest przede wszystkim praktyka dialogu i współodpowiedzialności, które mają prowadzić do odnowy misji Kościoła w jego różnych wymiarach.
Dokument jest więc zachętą do dalszego pogłębiania synodalności i kontynuacji procesu reform, który nie kończy się wraz z zakończeniem sesji synodu, ale trwa w codziennym życiu Kościoła. Przedstawione kierunki, choć nie mają charakteru normatywnego, wyznaczają drogę, na której Kościół ma stawać się coraz bardziej miejscem spotkania, dialogu i wspólnego poszukiwania Bożej woli.
Na zakończenie dokumentu uczestnicy Synodu zwracają się do Maryi, zawierzając jej owoce synodalnego procesu i prosząc o opiekę nad Kościołem w jego dalszym synodalnym podążaniu. To duchowe zawierzenie podkreśla rolę Maryi jako Matki Kościoła i strażniczki misji synodalnej.
Zawierzenie Maryi nie tylko zamyka synodalny proces, ale jest również wezwaniem do dalszego wzrostu duchowego i zaangażowania w synodalność jako formę wspólnotowego życia Kościoła. Jest to zaproszenie do kontynuowania misji na wzór uczniów-misjonarzy, żyjących Ewangelią w codziennym życiu (155).