Kolejny dzień przesłuchań hajnowskiego festiwalu

orthodox.pl 5 dni temu

Prawdziwe bogactwo muzycznych przeżyć przyniósł drugi dzień prezentacji śpiewu chóralnego, a wnętrze soboru św. Trójcy było miejscem duchowego i artystycznego spotkania pokoleń. Tego dnia wystąpiły chóry z Polski, Ukrainy, Litwy, Rumunii, Serbii i Egiptu. Każdy z nich wniósł swój unikalny koloryt do wspólnego dzieła modlitwy i śpiewu.

Jako pierwszy zaprezentował się Chór miasta Hajnówka, którego występ otworzył dzień pełen emocji. Następnie zabrzmiał pełen ekspresji śpiew Chóru „Wołyńskie Dzwony” Parafii Prawosławnej Wszystkich Świętych Ziemi Wołyńskiej z Łucka (Ukraina), który zachwycił precyzją wykonania i głębokim zakorzenieniem w tradycji.

Nie zabrakło także wyjątkowych występów najmłodszych uczestników. Słuchacze z głębokimi emocjami przyjęli prezentacje Chóru dziecięco-młodzieżowego Parafii Prawosławnej św. Sofii – Mądrości Bożej oraz Chóru dziecięcego katedry św. Marii Magdaleny z Warszawy, których czyste głosy wniosły lekkość i wzruszenie do festiwalowego repertuaru.

Szczególną uwagę przyciągnął występ Chóru „Leyakon Noor” Kościoła koptyjskiego św. apostoła Marka z Kairu (Egipt). Ich unikalne, orientalne brzmienie oraz modlitwa w języku koptyjskim ukazały bogactwo chrześcijańskiej tradycji Wschodu.

W kolejnych prezentacjach zabrzmiały utwory wykonane przez Chór młodzieżowy Parafii Prawosławnej Świętego Ducha z Białegostoku oraz Chór Parafii Prawosławnej Ikony Matki Bożej „Znak” z Wilna (Litwa) – oba zespoły zachwyciły dojrzałością brzmienia i głębokim wyczuciem liturgicznego nastroju.

Na zakończenie dnia wystąpił Chór dziecięcy Pierwszego Belgradzkiego Towarzystwa Śpiewaczego z Serbii, który wprowadził słuchaczy w charakterystyczny dla serbskiej tradycji muzycznej świat harmonii i emocji, a także Chór „Światło Zmartwychwstania” katedry Zmartwychwstania Pańskiego z Falticeni (Rumunia) – ich występ, pełen duchowego skupienia, stanowił godne zwieńczenie drugiego dnia przesłuchań.

Dzięki transmisji online prowadzonej przez portal cerkiew.pl, w wydarzeniu mogła uczestniczyć publiczność z całego świata, co dodatkowo podkreśliło międzynarodowy charakter festiwalu i jego rolę jako mostu łączącego tradycje, narody i pokolenia.

Emilia Korolczuk

Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej

Idź do oryginalnego materiału