KARTKA Z KALENDARZA LITURGICZNEGO: 1 grudnia.

salveregina.pl 1 godzina temu
Zdjęcie: Kalendarz liturgiczny


ODPUSTY!!!

(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.)

ODPUSTY NA MIESIĄC GRUDZIEŃ.

Kto codziennie przez cały ten miesiąc odmawia jakie modlitwy na cześć Niepokalanej, czy publicznie w kościele czy prywatnie, zyskuje:

1) 300 dni odpustu raz dziennie.

2) Odpust zupełny przy końcu miesiąca lub w jednym z siedmiu dni następujących, pod warunkiem spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła i modlitwy na intencję Ojca Świętego.

(Pius X. 13 listopada 1907. Coli. 155).


MODLITWY DLA UZYSKANIA ODPUSTU ZUPEŁNEGO

Pełna treść modlitw

W Imię † Ojca, i † Syna, i Ducha † Świętego. Amen.

Modlitwa wstępna.

Wszechmogący, Wieczny Boże, spodziewam się i ufam, iż Twe Nieskończone Miłosierdzie odpuści mi wszystkie grzechy i karę wiecznego potępienia, i przywróci mi synostwo Twoje. Ponieważ pozostają mi jeszcze kary doczesne, przeto uciekam się do niewyczerpanego skarbca Zasług Jednorodzonego Syna Twego, Pana naszego, Jezusa Chrystusa i Wszystkich Świętych Twoich, ażebym z obfitości Jego mógł czerpać i dostąpić odpustu zupełnego. Przyjmij wszystko, co Ci ofiaruję, o Najdobrotliwszy Boże, w zjednoczeniu z Gorzką Męką i Śmiercią Twego Najmilszego Syna, i udziel mi z łona Miłosierdzia Twego odpuszczenia wszystkich kar zasłużonych. Amen.

Modlitwa do Boga Ojca o podwyższenie Kościoła Świętego.

O Boże Przedwieczny, spojrzyj na Kościół, Oblubienicę Jednorodzonego Syna Twojego, za który On Krew Swą Świętą przelał. Prosimy Cię, podnieś i wywyższ Go jasnością Twej Łaski i bogactwem dziedzictwa Twojego, ażeby godnym stał się takiego Oblubieńca i tak wysokiego okupu. Wejrzyj także łaskawie na dzieci Twej Świętej Matki, zgromadź we wspólnej jedności wszystkie ludy na ziemi, ażeby Ciebie, Ojca Wszechmogącego, i Tego, Któregoś Ty posłał, Jezusa Chrystusa oraz i Ducha Świętego, poznały w żywej wierze, z wielką ufnością wzywały i doskonałą obejmowały miłością. Amen.

Modlitwa do Boga Syna Bożego o wykorzenienie herezji

O Jezu, prawdziwa światłości, która przyświeca każdemu człowiekowi na ten świat przychodzącemu; prosimy Cię, spraw, ażeby przez nieoszacowaną moc Męki i Śmierci Twojej ustały wszelkie ciemności, ażeby wszyscy ludzie otrzymali światło Twojej Prawdy. O Dobry Pasterzu, Który za owce Swoje dałeś życie, czuwaj nad Twą trzodą i broń jej naprzeciw zasadzkom tych, co przychodzą w owczej skórze, a wewnątrz są drapieżnymi wilkami. Spraw, ażeby wszyscy byli jedną owczarnią i jednego uznawały Pasterza. Pozostań przy nas, o Panie, któryś powiedział: „Oto Ja będę z wami aż do skończenia świata”. Nakłoń wszystkie serca pod łagodne jarzmo Twoje, przywiedź je do poznania prawdy, ażeby wyrzekły się grzechów i uczynków ciemności. Okaż, iż Kościół stoi na opoce, której bramy piekielne nie przemogą. Amen.

Modlitwa do Ducha Świętego o zachowanie pokoju i jedności

O Duchu Święty, Duchu Miłości i Pokoju, któryś tyle różnorodnych ludów w jedności wiary zgromadził, udziel wszystkim rządzącym państwami i ich doradcom obfitości Swoich Łask, i wyryj głęboko w ich sercach Przykazanie miłości. Zachowaj ich, by nigdy dla żądzy chwały i chciwości nie obrażali sprawiedliwości i przedsiębrali, co się Twej Boskiej Chwale, spokojowi Kościoła i pomyślności państwa sprzeciwia. Napełnij ich duchem prawdziwie chrześcijańskim, ażeby wspólnymi siłami starali się uczynić siebie i swoich poddanych godnymi uczestnikami wiecznego pokoju w Niebieskim Jeruzalem. Amen.

Dowolna modlitwa ustna lub przypisana modlitwa podana w warunkach uzyskania odpustu.

Modlitwa na zakończenie

O Przenajświętsza Trójco, Stwórco, Odkupicielu i Pocieszycielu, Miłosierny Boże i Panie mój, który dla Nieskończonej Dobroci Twojej i najmniejszy dobry uczynek chcesz wynagrodzić dobrami wiekuistymi, prosimy Cię, przyjmij łaskawie tę małą służbę mego powinnego nabożeństwa i uzupełnij, cokolwiek mu niedostanie, przez Nieskończone Zasługi Gorzkiej Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa, w jedności z zasługami i przyczyną Najświętszej Maryi Panny i Wszystkich Świętych. Udziel mi z wnętrzności Miłosierdzia Twego upragnionego odpustu i zupełnego odpuszczenia wszystkich zasłużonych kar doczesnych. Za co niechaj Ci Niebo i ziemia ze mną składają dzięki i oddają Chwałę teraz i na wieki. Daj nam Łaskę i miłość przez Najdroższe Zasługi Twego Boskiego Dzieła Odkupienia, ażebyśmy wszyscy stali się uczestnikami zbawienia, błogosławieństwa i żywota wiekuistego. Amen.

Ofiarowanie odpustu zupełnego za dusze czyśćcowe

O Boże Litościwy, z Kościołem Świętym ofiaruję Ci ten odpust jako ofiarę na zbawienie duszy N. i proszę Cię, racz jej w obfitości udzielić Zmiłowania Twego. Zmiłuj się nad nią i złagodź jej cierpienia przez zasługi Gorzkiej Męki i Konania Twojego Jednorodzonego Syna. Dozwól jej prędko wrócić do Ojczyzny pokoju, gdzie oddawać Ci będzie mogła chwałę i cześć wraz z Twymi Świętymi przez całą wieczność. Amen.


UWAGI RUBRYKALNE!

Uczty eucharystycznej oczekiwanie 1899r.; Zdrowaś Marya ks. Jan Wielicki 1899r.

Po jednej Komunii Świętej można uzyskać wiele odpustów zupełnych. Należy wypełnić za każdym razem przypisane warunki do jego uzyskania.

Kto ma zwyczaj spowiadać się co tydzień, może, ile razy przystępuje do Komunii Świętej pozyskać te odpusty, które w przeciągu tychże ośmiu dni przypadają. Wszelako tylko jeden dla siebie, inne za dusze w Czyśćcu cierpiące ofiarować trzeba.

Zachęcamy do:

  1. poznania Nauki katolickie. Okres Bożego Narodzenia – Adwent.
  2. uczczenia Tajemnicy Wcielenia Syna Bożego: Nabożeństwo na okres Adwentu.
  3. 🔉uczczenia Najświętszej Maryi Panny, Niepokalanie Poczętej w nabożeństwie miesiąca Grudnia ku Jej czci poświęconym: Nabożeństwo grudniowe ku czci Niepokalanego Poczęcia NMP — dzień 1
  4. uczczenie Świętego Patrona dnia dzisiejszego, Św. Andrzeja Apostoła: Nabożeństwo do Św. Andrzeja Apostoła.
  5. 🎥Akcja ratunku dla Polski: Siła Katolickiego Patriotyzmu przez wstawiennictwo dusz czyśćcowych.

Poznaj także żywot:

  1. 🔉Św. Andrzeja Apostoła.
  2. 🔉Św. Eligiusza, Biskupa.
  3. 🔉Św. Natalii i Adriana.

Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 1.

I. ŚW. ANDRZEJ, APOSTOŁ.

Witaj, krzyżu, przyjmij ucznia

Dzień śmierci 30 listopada roku 60 (?).

— Grób pierwotnie w Patras; 3 marca 357 roku przeniesiony do Konstantynopola; od roku 1208 zwłoki jego spoczywają w Amalfi, a głowa w bazylice Św. Piotra.

Obrazy przedstawiają go z ukośnym krzyżem, nazywanym dlatego krzyżem Św. Andrzeja.

— Życie. Andrzej, brat Piotra Apostoła, był obok Jana pierwszym uczniem, który poszedł za Panem. Ewangelia Św. Jana (zob. Jan 1, 35-42) przepięknie opisuje pierwsze ich spotkanie z Jezusem. Św. Andrzej nie należy co prawda do najbardziej uprzywilejowanych uczniów Jezusa, jak Święci Piotr, Jakub i Jan; Ewangeliści nie opowiadają o nim nic znamiennego (zob. Jan 6, 8; 12, 22; Mk 13, 3); tradycja jednak (opierając się wprawdzie na apokryfach) sławi jego wielkie umiłowanie Zbawiciela i Jego Krzyża.

Poznaj dalsze rozważanie

Kościół wyróżnia go, zamieszczając dwukrotnie jego imię we Mszy (w kanonie i w modlitwie „Libera nos” po Pater noster) oraz w brewiarzu. Opis jego męczeństwa opiera się na apokryfie, nie mającym podstaw historycznych: Sędzia, poganin, wezwał Św. Andrzeja, żeby złożył ofiary bożkom. Święty odpowiedział: „Składam codziennie ofiarę Bogu Wszechmogącemu, Jedynemu i Prawdziwemu; nie mięso bydląt ani krew kozłów, ale Baranka bez zmazy. Następnie cała rzesza wiernych spożywa Ciało Baranka, On zaś pomimo to pozostaje nienaruszony i żywy”. Rozgniewany tymi słowami Egeasz kazał wtrącić Andrzeja do więzienia. Lud z łatwością mógł go stamtąd uwolnić, on jednak uspokajał tłum i błagał, żeby go nie powstrzymywano w dążeniu do tak gorąco upragnionej palmy męczeńskiej. Gdy go prowadzono na miejsce kaźni, Andrzej ujrzawszy z daleka krzyż zawołał: „O dobry Krzyżu, któryś z członków Chrystusowych wziął ozdobę! Krzyżu, z tęsknotą oczekiwany, gorąco umiłowany, nieustannie poszukiwany, a wreszcie dla spragnionej duszy przygotowany: zabierz mnie spośród ludzi i zawiedź mnie do mego Mistrza, aby przez ciebie przyjął mnie Ten, Który przez ciebie mnie odkupił”. Potem przybito go do krzyża. Dwa dni jeszcze żył, nie przestając głosić Nauki Chrystusa, aż w końcu odszedł do Tego, do Którego choćby śmiercią pragnął się upodobnić. Wartość tego legendarnego opisu męczeństwa Świętego polega na tym, iż przekazuje on wiadomość o mistyce krzyża późniejszych czasów. Natomiast śmierć męczeńska Św. Andrzeja na ukośnym krzyżu za rządów prokonsula Egeasza nie mija się z wiarygodną wiadomością. Oby Św. Andrzej, nauczyciel Kościoła, wyjednał nam tę Łaskę, byśmy we własnych naszych krzyżach umieli witać i naśladować Ukrzyżowanego.

2. Brewiarz.

Antyfony i responsoria Brewiarza opierają się na aktach apokryficznych Św. Andrzeja. We wszystkich przewija się motyw Krzyża.

„Witaj, Krzyżu, uświęcony ciałem Chrystusowym, przyozdobiony jego członkami, jak drogimi kamieniami!”

„Nie dopuść, Panie, abym ja, sługa twój, był od ciebie odłączony; oto nadchodzi godzina, w której ciało moje oddane będzie ziemi, a ty każ mi przyjść do ciebie”.

„Z oczyma wzniesionymi w niebo modlił się Św. Andrzej i wołał głosem wielkim: Tyś Bogiem moim, któregom oglądał; nie dopuść, abym przez niesprawiedliwego sędziego został zdjęty z krzyża, albowiem poznałem Moc Krzyża Świętego. Tyś, o Chryste, Mistrzem moim, Którego umiłowałem, Któregom poznał, Którego wyznałem; wysłuchaj więc tej ostatniej prośby mojej”.

Podczas gdy ułożone w późniejszych czasach modlitwy Brewiarza opierają się na aktach apokryficznych, teksty klasycznej Mszy są od nich niezależne.

3. Msza (Mihi autem).

Ośrodkowym punktem tej Mszy jest drugie i ostateczne powołanie Apostoła nad jeziorem Genezaret (Ewangelia). Powołanie to, tak pięknie ukazane w antyfonie na Komunię Świętą, stanowi rdzeń akcji świątecznej: „Pójdźcie za Mną!” Słowa te zwrócone są także do nas, my zaś opuszczamy wszystko i idziemy za Jezusem do Stołu Pańskiego. Zapowiedź: „Sprawię, iż staniecie się rybakami ludzi” odnosi się przede wszystkim do kapłanów, którzy jako posłani przez Boga rybacy mają zagarniać w sieć Kościoła Bożego dusze ludzkie „pisciculi”. Oni to są głosicielami Wiary. Takie jest również znaczenie dość trudnej do zrozumienia Epistoły. Wiara jest konieczna dla wszystkich, zarówno żydów, jak i pogan. Potrzeba jednak, aby ją ludziom głosili wysłańcy Boży, spośród których jednym z najznamienitszych jest Św. Andrzej.

Pozostałe teksty Mszy nawiązują ogólnie do roli Apostołów. Introit i antyfona na Ofiarowanie wysławiają Apostołów jako przyjaciół Chrystusa i książąt królestwa Bożego, Graduał zaś jako synów królewskiej Matki Kościoła. — Także i ludzie świeccy powinni dziś usłyszeć z ust Pana słowa o „rybakach ludzi”, bo i oni mają łowić dusze dla Boga: przykładem, miłością, spełnianiem obowiązków, a choćby słowem.

II. PONIEDZIAŁEK PO I NIEDZIELI ADWENTU

Jak stało się nierządnicą miasto wierne

1. Czytanie adwentowe.

W czasie modlitwy nocnej (Jutrzni) czytamy znowu surowe kazanie pokutne Proroka. Przemawia on do Jeruzalem i ludu żydowskiego, Liturgia zaś ma na myśli Kościół i duszę (Ks. Iz. 1, 16-28). Tekst ten przypomina nam niedzielną Epistołę i ma nas przebudzić. Zanim zaczniemy się modlić: „Adveniat Regnum Tuum”, musimy oczyścić dom naszej duszy od złych duchów. Takiemu właśnie oczyszczeniu służy to czytanie. Adwent jest czasem odnowy życia, zmiany obyczajów.

Czytaj dalsze rozważanie

Pozwólmy zatem przemówić surowo Prorokowi:

„Omyjcie się, czystymi bądźcie,

usuńcie złość myśli waszych sprzed oczu moich;

przestańcie źle czynić, uczcie się czynić dobrze,

szukajcie sądu, wspomagajcie uciśnionego,

czyńcie sprawiedliwość sierocie, brońcie wdowy!

A przyjdźcie i prawujcie się ze mną!” — mówi Pan.

„Choćby były grzechy wasze jak szkarłat, jak śnieg wybieleją;

i choćby były czerwone jak karmazyn, będą białe jak wełna.

Jeśli zechcecie, a posłuchacie mnie, dóbr ziemi pożywać będziecie.

Ale jeżeli nie zechcecie, a mnie do gniewu przywiedziecie,

miecz was pożre, bo Usta Pańskie mówiły”.

I naprawdę tak jest: w rękach naszych spoczywa życie i śmierć; możemy wybierać. Obyśmy wybrali życie! — Czytamy teraz bolesną skargę na niewierną oblubienicę Bożą, Jeruzalem. Jest to odwrotna strona słów „Adveniat Regnum Tuum”, skarga Boga na moją niewierną duszę, Boże miasto i Bożą oblubienicę:

„Jak stało się nierządnicą miasto wierne, pełne sądu?

Sprawiedliwość mieszkała w nim, a teraz mężobójcy.

Srebro twoje obróciło się w żużle, wino twoje zmieszało się z wodą.

Książęta twoi niewierni, towarzysze złodziei;

wszyscy miłują dary i idą za nagrodą.

Sierocie nie czynią sprawiedliwości, a sprawa wdowy nie przychodzi przed nich.

Przeto mówi Pan, Bóg Zastępów, Mocny Izraelów:

„Ach, pocieszę się na nieprzyjaciołach swoich i pomszczę się na przeciwnikach moich!

I obrócę rękę swoją na ciebie,

i wypalę do czysta żużle twoje, i usunę wszystką cynę twoją.

I przywrócę sędziów twoich, jak przedtem byli, a radców twoich jak za dawna.

Potem będziesz nazwane miastem sprawiedliwego, miastem wiernym.

Syon przez sąd odkupiony będzie i przywiodą go znów przez sprawiedliwość”.

I zetrze występnych i grzeszników razem,

a którzy Pana opuścili, będą wyniszczeni”.

Jak widzimy, Liturgia uderza w najgłębszy ton adwentowej pokuty.

2. Śpiewy adwentowe.

Śpiewy te są bardziej pozytywne i radosne aniżeli czytanie. Pierwsze responsorium jutrzni opiewa Maryę, drugie jest pieśnią euforii na Przyjście Chrystusa, a trzecie łączy surowość proroctwa z radosnym widokiem zbawienia:

„Przyjmij to Słowo, Maryo Dziewico,

które ci Anioł przyniósł od Pana;

oto poczniesz i porodzisz Tego, Który jest zarazem Bogiem i Człowiekiem.

Błogosławiona będziesz między wszystkimi niewiastami;

porodzisz wprawdzie Syna, ale Dziewictwo Twoje nie dozna uszczerbku;

będziesz w stanie błogosławionym, a jednak pozostaniesz zawsze Matką nienaruszoną”. (Resp. 1)

Drugie Responsorium jest pieśnią radosną z powodu przyjścia Łaski.

„Niech się weselą Niebiosa i niech się raduje ziemia;

brzmijcie, góry, chwałą: albowiem Pan nasz przyjdzie!

I zmiłuje się nad ubogimi swymi;

za dni jego wzejdzie sprawiedliwość i obfitość pokoju”. (Resp. 2)

„Obcy nie będą więcej przechodzić przez Jeruzalem;

gdyż w ów dzień góry będą sączyć słodkość,

a pagórki popłyną mlekiem i miodem, mówi Pan.

Bóg przyjdzie od Libanu, a Święci od mrocznej i lesistej góry”. (Resp. 3)

O wschodzie słońca dzwoni Kościół na Anioł Pański (ant. do Benedictus):

„Anioł Pański zwiastował Pannie Maryi, i poczęła z Ducha Świętego, alleluja”.

O zachodzie słońca niesiemy pociechę poniżonemu Jeruzalem (ant. do Magnificat):

„Podnieś oczy, Jeruzalem, i zobacz Potęgę Króla: oto przychodzi Zbawiciel, by cię od więzów uwolnić”.

Jeżeli z powyższych tekstów i pieśni spróbujemy złożyć mozaikę dla naszych rozważań, uderzy nas wielki kontrast barw; barwa ponura i smutna: to niewierna oblubienica Boża, dusza odwrócona od Boga, dusza bez Łaski; barwa jasna i radosna: to wspaniałe Królestwo Boże, dusza obdarzona Łaską. Te dwie barwy jednak nie przeciwstawiają się sobie zbyt ostro. Niewierna bowiem ma się stać znowu Królestwem Bożym. Dlatego też nie słyszymy przekleństwa i Wyroku Sędziego, ale zawsze tylko pełne miłości nawoływanie Zbawcy i Oblubieńca. Te dwie różne barwy łączy barwa trzecia: miła postać niewieścia, dziewicza Matka Boża, wzór gotowości na przyjęcie Łaski.

3. Przeżywanie Adwentu.

Adwent jest najbardziej rodzinnym czasem roku. Niejeden z nas wraca myślą do lat dziecinnych, kiedy to trzymając się matczynej ręki podążał do kościoła. Było jeszcze ciemno. Droga prowadząca do Domu Bożego była zmarznięta i pokryta śniegiem. A gdy w przepełnionym kościele rozległo się chóralne „Spuśćcie nam na ziemskie niwy”, czuło się całą duszą, iż Boże Narodzenie już blisko.

Czytaj dalsze rozważanie

Dla naszego życia wewnętrznego Adwent jest chyba najbardziej owocnym i najpiękniejszym czasem roku: to zespolenie tęsknoty, euforii i powagi bliższe jest sercu ludzkiemu niż czas Wielkiego Postu.

Oto trzy rady dla lepszego przeżywania Adwentu:

1. Pielęgnuj starannie ducha adwentowego.

Jest on cichy, skłonny do skupienia, wejścia w siebie. Wyobraź sobie Najświętszą Maryę Pannę w ostatnich miesiącach przed Narodzeniem Pana, spojrzyj w Jej Serce, Ona cię nauczy ducha Adwentu. W Adwencie jest dużo śpiewów; Liturgia pokazuje więc, iż dominuje w nim uczucie. Nie zaniedbuj przeto pieśni adwentowych, zarówno ludowych, jak i liturgicznych. Wprzęgnij wszelkie siły duszy i ciała w służbę Adwentu: Liturgia dostarczy ci wiele myśli o Adwencie. Otwórz tylko księgę Izajasza; nastrój adwentowy stwarzają także Introity Mszy adwentowych oraz liczne i piękne Responsoria. Wzbudzaj w sobie tęsknotę i oczekiwanie adwentowe. Przestawaj często z dziećmi: ich oczekiwanie i tęsknota do Dzieciątka to wzór, jak naprawdę oczekiwać Narodzenia Pana. Oko niech chętnie ogląda adwentowe obrazy, a ucho niech chętnie słucha adwentowych dźwięków, słów, motywów i pieśni. Powinieneś powziąć również adwentowe postanowienia: wcześniejsze wstawanie, ofiary w ciągu dnia…

2. Godzina wieczorna w Adwencie.

Sama natura w tym czasie spowita jest w mgłę i mrok, toteż wieczór, noc jest symbolem Adwentu. Piękna pieśń adwentowa mówi: „Świat przez grzechy nieszczęśliwy wołał w nocy głębokiej”. Coraz dłuższe w Adwencie noce mają swój własny, swoisty charakter. Szczególnie godzina wieczorna może służyć do rozwijania ducha Adwentu. Jak ją należy spędzić? Na osobności lub w małym gronie. Można śpiewać pieśni adwentowe, a zwłaszcza czytać proroka Izajasza. Gdzieniegdzie istnieją piękne adwentowe zwyczaje.

Trzecią radę, Roraty, omówimy w dniu następnym.

III. MSZAŁ RZYMSKI.

† † †

Mszał Rzymski 1931r., 1949r.; Pójdź za Mną 1957r.

1. ŚW. ANDRZEJA APOSTOŁA.

Św. Andrzej był przede wszystkim apostołem i miłośnikiem Krzyża. Wychowany w twardej szkole Jana Chrzciciela, był on jednym z pierwszych uczniów Jezusa. Epistoła i Ewangelia mówią nam o powołaniu Św. Andrzeja, który pierwszy z Apostołów poznał Chrystusa Pana. Na Jego wezwanie opuszcza natychmiast swe sieci, by odtąd łowić ludzi (Ewangelia). — Głos jego rozszedł się po wszystkiej ziemi, ogłaszając pokój (Epistoła). — Po Zesłaniu Ducha Świętego naucza w Palestynie, następnie opowiada Ewangelię Scytom, w końcu głosi Chrystusa w Epirze i Tracji. Mało wiemy o jego działalności apostolskiej, zmarł prawdopodobnie w Patras w Achai (Grecja). Zwłoki jego złożone początkowo w Konstantynopolu, zostały przeniesione w 1210 r. do katedry w Amalfi koło Neapolu. Relikwie są również w Rzymie.

2. MSZA WOTYWNA O N. M. P. NA CZAS ADWENTU (zwana u nas Roratami).

Podczas Adwentu, kiedy się odprawia jakąkolwiek Mszę świąteczną czyni się komemorację ferii przez odmawianie kolekty z poprzedniej niedzieli, z wyjątkiem Suchych dni, które mają, własną, kolektę. W tygodniu zaś, gdy nie ma Mszy własnej, odmawia się mszę niedzielną.

† † †

Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)

Dnia 1-go grudnia oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskim Martyrologium:

Pamiątka Proroka Nahuma, którego grób znajduje się w Begabar.

W Rzymie uroczystość Św. Diodora, Kapłana i Św. Mariana, Diakona z kilku innymi, którzy za cesarza Numeriana dostąpili Chwały męczeństwa.

Tamże męczeństwo Świętych Łucjusza, Rogata, Kassjana i Kandyda.

Tegoż dnia męczeństwo Św. Anzana, który w Rzymie za Dioklecjana wyznał odważnie Wiarę swoją i za to wrzucony został do więzienia; męczeństwo swe zakończył w Sienie, dokąd zawiedziono go na stracenie.

W Amelii w Umbrii śmierć męczeńska Świętych Olympiadesa, Konsulariusza, co nawrócony przez Św. Firminę na Wiarę Chrześcijańską, później pod Dioklecjanem ofiarował na torturach życie swe za Chrystusa Pana.

W Arbeli w Persji pamiątka Św. Ananiasza, Męczennika.

W Narni uroczystość Św. Prokulusa, Biskupa i Męczennika, który po czynnym żywocie stracony został na rozkaz króla Gotów Totila.

W Casale pamiątka Św. Ewazjusza, Biskupa i Męczennika.

W Mediolanie uroczystość Św. Kastrycjana, Biskupa, odznaczonego cnotami i dobrymi uczynkami w czasie, w którym Kościół nawiedzany był największymi uciskami.

W Brescii pamiątka Św. Ursycyna, Biskupa.

W Noyonie we Francji uroczystość Św. Eligiusza, Biskupa, którego świętość sam Pan Bóg objawił wielu cudami. — W Verdunie uroczystość Św. Ageryka, Biskupa.

Tegoż dnia pamiątka Św. Natalii, małżonki Św. Hadriana, Męczennika, która obsługiwała długi czas męża swego, jęczącego za cesarza Dioklecjana w Nikomedii w więzieniu. Po ukończeniu walk wszystkich usunęła się dopiero do Konstantynopola i zmarła tamże spokojnie w Panu.

A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic.

R. Deo gratias.

Idź do oryginalnego materiału