Odkryj duchowe znaczenie każdego dnia tygodnia: Każdy dzień ma swoje wyjątkowe miejsce w wierze katolickiej.
Poznaj codzienne praktyki wiary: Dowiedz się, jakie intencje i nabożeństwa są przypisane do poszczególnych dni.
Praktyczny przewodnik po duchowości na każdy dzień.
Czas czytania: ok. 3 minuty.
Źródło: Davida Ramosa | ACI Prensa | 12 stycznia 2025 |Photo credit: Envato.com
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, iż czytasz ten artykuł. jeżeli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Kościół katolicki, chcąc pomóc wiernym w wytrwaniu w życiu chrześcijańskim, tradycyjnie wyznacza każdemu dniu tygodnia specjalny cel pobożności.
Niedziela
Encyklopedia Katolicka (EC) ACI Prensa wyjaśnia , iż „zawsze” niedziela była poświęcona Panu.
Poniedziałek
Poniedziałek, jak wskazuje KE, na początku średniowiecza „był poświęcony szczególnemu kultowi Syna Bożego ”, później jednak został poświęcony Duchowi Świętemu , „aby wypraszać Jego pomoc przy rozpoczynaniu zadań tygodnia”.
Obecnie w ramach „wolnego i dobrowolnego nabożeństwa, które Kościół zatwierdza bez przepisywania”, poniedziałek poświęcony jest modlitwie za dusze czyśćcowe .
Wtorek
Wtorek, jak zauważa KE, „jest ogólnie poświęcony kultowi Świętych Aniołów , a zwłaszcza Anioła Stróża ”.
Środa
Encyklopedia Katolicka podaje, iż środa „jest dniem wybranym przez pobożność, aby uczcić świętego Józefa i zyskać łaskę dobrej śmierci ”.
Czwartek
Czwartki z kolei są eucharystyczne, pamiętając, iż „Syn Boży ustanowił w czwartek sakrament Eucharystii , w którym przekazuje rodzajowi ludzkiemu na zawsze swoje ciało i krew, abyśmy mogli je jeść i pić”.
Piątek
Każdy piątek, jak wskazuje Encyklopedia Katolicka, „jest poświęcony męce ” i pamiętajcie, iż w dzisiejszych czasach Kościół zachęca do życia wstrzemięźliwości.
Istotnie, zgodnie z kanonem 1251 Kodeksu Prawa Kanonicznego, „w każdy piątek, chyba iż zbiegają się one z jakąś uroczystością, należy zachować wstrzemięźliwość od mięsa lub innych pokarmów określonych przez Konferencję Episkopatu; W Środę Popielcową i Wielki Piątek będziemy przestrzegać postu i wstrzemięźliwości.”
KE dodaje, iż „wierni mają w tym dniu zwyczaj dodawania o trzeciej po południu do wstrzemięźliwości odmówienia pięciu Ojcze nasz i pięciu Zdrowaś Maryjo na cześć pięciu ran naszego Pana”.
Sobota
Sobota, podkreśla, „była przez wiele stuleci takim samym świętem jak niedziela i to z kilku powodów”.
„Przede wszystkim, aby uczcić odpoczynek Pana po stworzeniu i przypomnieć człowiekowi, iż on także, obraz Boga, został w pewien sposób stworzony w tym życiu i iż pewnego dnia wejdzie w szabat, czyli wieczny odpoczynek, doszedł do wniosku, iż siódmego dnia.”
„Po drugie, przypomina się, iż Zbawiciel często wybierał dzień sabatu, aby dokonywać uzdrowień i cudów oraz głosić w synagogach” – wskazuje.
Każdy dzień poświęcony „wzorowi cnoty i świętości”
W oświadczeniach dla ACI Prensa dyrektor Encyklopedii Katolickiej José Gálvez Krüger ostrzegł, iż w historii „od rewolucji francuskiej miał miejsce programowy proces dechrystianizacji społeczeństwa”.
„Ponieważ rewolucja francuska, choćby jeżeli jest przebrana za szmaty postępu i praw człowieka, nie jest niczym innym jak ruchem antychrześcijańskim i morderczym” – zauważył.
„Wszystkie rewolucje na świecie poszły według schematu” – dodał.
W programie tym jest powiedziane, iż „pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, to usunąć Boga z codziennego życia, z codziennego życia prostego człowieka, zwykłego człowieka”.
Dla Gálveza Krügera jest to widoczne w tym, jak w wielu miejscach odrzuca się „świętych, poświęcanie każdego dnia wzorowi cnoty i świętości, uświęcanie świąt, język architektoniczny świątyń”.
Ponadto wyraża się to „w zakazie uzewnętrzniania wiary i jej publicznego wyznawania, czyli procesji, publicznego odprawiania świętych tajemnic, świąt religijnych i symboli religijnych, w tym krucyfiksu i obrazu Matki Bożej, chwalebnej i błogosławionej Dziewicy”.
Podczas Rewolucji Francuskiej, próbując usunąć chrześcijańskie poświęcenie tych dni, zaczęto nazywać miesiące „vindimiary”, „brumaire” i „frimaire”. Obecnie, krytykował, „doszliśmy do absurdu, widząc, iż izby ustawodawcze na szczeblu międzynarodowym marnują czas na legalne ogłaszanie dni materialistycznych ”.
Zdaniem dyrektora KE pilna jest „rechrystianizacja społeczeństwa, zaczynając od domu, od własnej skromności w ubiorze po przedmioty gospodarstwa domowego (posiadanie chrzcielnicy wody święconej, wizerunku Matki Boskiej)”.
Zachęcał także do szczególnej troski o świętych katolickich, ponieważ „każdy dzień poświęcony jest pamięci wzoru cnoty i świętości, jaki Kościół proponuje dla zbudowania swoich członków”.
słowa kluczowe: dni tygodnia, katolickie nabożeństwa, duchowość, intencje, wiara,