Podczas Mszy św. „pro eligendo Romano Pontifice” w Bazylice Watykańskiej kardynał Giovanni Battista Re wezwał kardynałów elektorów do wspólnej modlitwy o światło Ducha Świętego przed konklawe, przypominając wzór służebnej miłości Jezusa i Jego „nowe przykazanie miłości” (J 15,12–13). Podkreślił, iż wybór Papieża to akt najwyższej odpowiedzialności, wymagający pokory i jedności Kościoła w różnorodności, aby Kościół pozostał „domem i szkołą komunii” dla całej ludzkości.ad
Piotr M. Pietrus, źródło: Vatican Media | fot. Daniel Ibanez, CNA | 07 maja 2025 |Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, iż czytasz ten artykuł, to zajmie tylko 3 min.
Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
W dniu 7 maja 2025 r. w Bazylice Świętego Piotra odbyła się Msza św. „pro eligendo Romano Pontifice”, koncelebrowana przez kardynałów elektorów pod przewodnictwem dziekana Kolegium Kardynałów, Jego Eminencji Kardynała Giovanniego Battisty Re. Poniżej przedstawiamy analizę homilii wygłoszonej przez Kardynała Re, wskazując najważniejsze tezy i myśli, poparte cytatami z tekstu.
Homilia została wygłoszona kilka godzin przed rozpoczęciem konklawe, podczas wspólnej modlitwy skierowanej ku Duchowi Świętemu i pod opieką Matki Bożej. Kardynał Re przypomina, iż podobnie jak Apostołowie wraz z Maryją oczekiwali Zesłania Ducha Świętego, tak dziś kardynałowie elektorzy i cały Lud Boży łączą się w modlitwie o wybór nowego Papieża.
„Właśnie to robimy również my, kilka godzin przed rozpoczęciem Konklawe, pod spojrzeniem Matki Bożej […] Czujemy, iż cały Lud Boży jest z nami zjednoczony w wierze, miłości do Papieża i ufnym oczekiwaniu.”Potrzeba światła Ducha Świętego
Kardynał Re podkreśla, iż wybór Papieża to akt najwyższej odpowiedzialności ludzkiej i kościelnej, do którego należy przystąpić wyłącznie z Bożym prowadzeniem. Bez modlitwy i proszenia o dar Ducha Świętego wszelkie ludzkie wysiłki pozostają niewystarczające.
„Jesteśmy tutaj, aby wzywać pomocy Ducha Świętego, błagać o Jego światło i moc, aby został wybrany Papież, którego Kościół i ludzkość tak potrzebują…”„Nowe” przykazanie miłości jako fundament wspólnoty
W centrum homilii znalazło się przykazanie miłości Jezusowej, odczytane z Ewangelii św. Jana:
„To jest moje przykazanie, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem. Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15,12–13).Kardynał Re zaznacza, iż to „nowe” przykazanie przekracza i wzbogaca Stare Przymierze, zmieniając nakaz unikania zła w aktywną służbę miłości.
Miłość służebna i „cywilizacja miłości”
Przykład umycia nóg przez Jezusa staje się wzorem pokory i służby. Kardynał odwołuje się do nauczania Pawła VI o „cywilizacji miłości”, w której każdy chrześcijanin powinien angażować się w budowanie solidarności i pokoju.
„Miłość jest jedyną siłą zdolną zmienić świat.”
Misja Piotra i jedność Kościoła
Następca Piotra ma rozwijać komunię na trzech poziomach:
- między wiernymi a Chrystusem,
- między biskupami a Papieżem,
- między biskupami nawzajem.
Kardynał Re przestrzega przed zamknięciem się w sobie i wzywa, by Kościół był „domem i szkołą komunii”. Jedność nie oznacza uniformizacji, ale głęboką wspólnotę w różnorodności, wierność Ewangelii i misji Chrystusa.
Kaplica Sykstyńska i obraz Sędziego
Akt wyboru odbywa się w scenerii Kaplicy Sykstyńskiej, pod Freskiem Michała Anioła przedstawiającym Chrystusa–Sędziego. Kardynał przypomina słowa Jana Pawła II o odpowiedzialności za „klucze najwyższej władzy”, powierzone w ręce kardynałów.
„W godzinach wielkiej decyzji […] obraz Jezusa Sędziego […] przypomni każdemu o wielkości odpowiedzialności.”Modlitwa o Papieża według serca Bożego
W finale homilii padło gorące zaproszenie do modlitwy, aby Duch Święty obdarzył Kościół Papieżem „według serca Bożego” – zdolnym obudzić sumienia i wyzwolić moralne oraz duchowe energie w świecie intensywnie rozwijającym się technologicznie, ale często oddalonym od Pana Boga.
„Módlmy się, aby Bóg dał Kościołowi Papieża, który najlepiej będzie potrafił obudzić sumienia wszystkich oraz wyzwolić energie moralne i duchowe…”#konklawe #DuchŚwięty #NowePrzykazanie #MiłośćChrześcijańska #JednośćKościoła #Modlitwa #MszaProEligendo #KardynałRe #TVKatolicka #Wspólnota #CywilizacjaMiłości
Pełna treść homilii:
W Dziejach Apostolskich czytamy, iż po wniebowstąpieniu Chrystusa i w oczekiwaniu na
Zesłanie Ducha Świętego, wszyscy trwali jednomyślnie na modlitwie razem z Maryją, Matką Jezusa (por. Dz 1, 14).
Właśnie to robimy również my, kilka godzin przed rozpoczęciem Konklawe, pod spojrzeniem
Matki Bożej umieszczonej obok ołtarza, w tej Bazylice, która wznosi się nad grobem Apostoła Piotra.
Czujemy, iż cały Lud Boży jest z nami zjednoczony w wierze, miłości do Papieża i ufnym
oczekiwaniu.
Jesteśmy tutaj, aby wzywać pomocy Ducha Świętego, błagać o Jego światło i moc, aby został wybrany Papież, którego Kościół i ludzkość tak potrzebują znajdując się na tym trudnym i złożonym zakręcie historii.
Modlić się, przywołując Ducha Świętego, jest jedyną słuszną i adekwatną postawą, w czasie
gdy Kardynałowie elektorzy przygotowują się do aktu najwyższej odpowiedzialności ludzkiej i kościelnej, oraz do wyboru o wyjątkowym znaczeniu; aktu ludzkiego, dla którego należy odrzucić wszelkie osobiste względy i mieć w umyśle i sercu tylko Boga Jezusa Chrystusa oraz dobro Kościoła i ludzkości.
W Ewangelii, która została odczytana, wybrzmiały słowa, które prowadzą nas do sedna
najwyższego przesłania-testamentu Jezusa, przekazanego Jego Apostołom, wieczorem podczas Ostatniej Wieczerzy w Wieczerniku: „To jest moje przykazanie, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem”. Jakby dla wyjaśnienia słów „jak Ja was umiłowałem” i wskazania, jak daleko ma sięgać nasza miłość, Jezus dodaje: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15, 12-13).
Jest to przesłanie miłości, które Jezus definiuje jako „nowe” przykazanie. Nowe, ponieważ
przekształca w coś pozytywnego i znacznie rozszerza przestrogę Starego Testamentu, która brzmiała:
„Nie czyń innym tego, czego nie chcesz, aby czyniono tobie”.
Miłość, którą objawia Jezus, nie zna granic i musi charakteryzować myśli i działania
wszystkich Jego uczniów, którzy w swoim postępowaniu powinni zawsze okazywać autentyczną miłość i angażować się w budowanie nowej cywilizacji, którą Paweł VI nazwał „cywilizacją miłości”. Miłość jest jedyną siłą zdolną zmienić świat.
Jezus dał nam przykład tej miłości na początku Ostatniej Wieczerzy poprzez zaskakujący gest: uniżył się, aby służyć innym, myjąc stopy Apostołom, bez dyskryminacji, nie wykluczając Judasza, który miał Go zdradzić.
To przesłanie Jezusa nawiązuje do tego, co usłyszeliśmy w pierwszym czytaniu Mszy św., w
którym prorok Izajasz przypomniał nam, iż podstawową cechą Pasterzy jest miłość aż do
całkowitego oddania siebie. Z tekstów liturgicznych tej celebracji eucharystycznej płynie zatem zaproszenie do braterskiej miłości, wzajemnej pomocy i zaangażowania na rzecz komunii kościelnej i powszechnego braterstwa ludzkiego. Wśród zadań każdego następcy Piotra jest rozwijanie komunii: komunii wszystkich
chrześcijan z Chrystusem; komunii biskupów z Papieżem; komunii biskupów między sobą. Nie jest to wspólnota autoreferencyjna, ale całkowicie nastawiona na wspólnotę między ludźmi, narodami i kulturami, mająca na sercu, aby Kościół był zawsze „domem i szkołą komunii”.
Mocne jest również wezwanie do zachowania jedności Kościoła na drodze wytyczonej przez
Chrystusa Apostołom. Jedność Kościoła jest upragniona przez Chrystusa; jedność, która nie oznacza uniformizacji, ale trwałą i głęboką komunię w różnorodnościach, o ile pozostaje się w pełnej wierności Ewangelii.
Każdy Papież przez cały czas ucieleśnia Piotra i jego misję, a tym samym reprezentuje Chrystusa na
ziemi; jest on skałą, na której zbudowany jest Kościół (por. Mt 16, 18).
Wybór nowego Papieża nie jest zwykłą wymianą osób, ale to zawsze powraca Apostoł Piotr.
Kardynałowie elektorzy wyrażą swój głos w Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie – jak mówi
Konstytucja apostolska Universi Dominici gregis – „wszystko sprzyja uświadomieniu sobie
obecności Boga, przed którego obliczem pewnego dnia każdy będzie musiał stanąć na sąd”.
W Tryptyku rzymskim, Papież Jan Paweł II wyraził nadzieję, iż w godzinach wielkiej decyzji, poprzez głosowanie, górujący obraz Jezusa Sędziego, autorstwa Michała Anioła, przypomni każdemu o wielkości odpowiedzialności za powierzenie „kluczy najwyższej władzy” (Dante) we adekwatne ręce.
Módlmy się zatem, aby Duch Święty, który w ciągu ostatnich stu latach obdarzył nas
kolejnymi prawdziwie świętymi i wielkimi Papieżami, obdarzył nas nowym Papieżem według serca Bożego, dla dobra Kościoła i ludzkości.
Módlmy się, aby Bóg dał Kościołowi Papieża, który najlepiej będzie potrafił obudzić
sumienia wszystkich oraz wyzwolić energie moralne i duchowe w dzisiejszym społeczeństwie, charakteryzującym się wielkim postępem technologicznym, ale mającym tendencję do zapominania o Bogu.
Dzisiejszy świat wiele oczekuje od Kościoła w zakresie ochrony tych fundamentalnych
wartości ludzkich i duchowych, bez których współżycie ludzkie nie będzie lepsze ani nie przyniesie dobra przyszłym pokoleniom.
Niech Najświętsza Maryja Panna, Matka Kościoła, wyjedna swoim macierzyńskim
wstawiennictwem, aby Duch Święty oświecił umysły Kardynałów elektorów i sprawił, aby byli zgodni w wyborze Papieża, którego potrzebują nasze czasy.