Ostatni dzień przesłuchań konkursowych w Hajnówce

orthodox.pl 4 dni temu

Trzeci dzień przesłuchań festiwalowych upłynął pod znakiem różnorodności brzmień i niezwykłego spotkania tradycji cerkiewnej z nowoczesnymi interpretacjami chóralnymi. Dziewięć zespołów z Polski, Litwy i Łotwy zaprezentowało szerokie spektrum repertuaru cerkiewnego.

Łódź, Wilno, Ryga – głosy tradycji

Dzień rozpoczął się występem Chóru katedry św. Aleksandra Newskiego z Łodzi, który z niezwykłą starannością oddał ducha liturgii prawosławnej. W ich interpretacji wybrzmiała zarówno dyscyplina wokalna, jak i autentyczna modlitwa. Tuż po nim zaprezentował się Chór katedry Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy z Wilna – ich śpiew, pełen delikatnych niuansów, był subtelnym połączeniem litewskiej tradycji wokalnej z kanonem muzyki cerkiewnej. Silny akcent wschodni kontynuował Ryski Prawosławny Kameralny Chór „Błagowiest”, który oczarował publiczność precyzją harmonii i brzmieniem.

Wspólnota pokoleń i głos młodzieży

Wyjątkową energią wyróżnił się Chór „Mus Arietes” parafii Wszystkich Świętych z Warszawy. Występ oparty na klasycznym repertuarze z delikatnymi współczesnymi akcentami. Następnie wnętrze świątyni wypełniły młode głosy Chóru młodzieżowego katedry św. Marii Magdaleny z Warszawy. Świeżość, czystość brzmienia i doskonała intonacja sprawiły, iż występ zapisał się w pamięci jako jeden z najbardziej poruszających momentów dnia.

Głębia głosu i kobieca delikatność

Zespół z Fast, Chór Parafii Prawosławnej Podwyższenia Krzyża Pańskiego, zaprezentował pełne skupienia i powagi wykonania, przypominając o głęboko zakorzenionej tradycji śpiewu cerkiewnego. Niezwykle emocjonalny i skupiony na wyrazistości tekstu liturgicznego był występ Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Grabarka”. Z kolei Żeński Chór „Elpida” Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego po raz kolejny udowodnił, iż kobiece chóry cerkiewne potrafią wzruszać subtelnością i siłą jednocześnie.

Zakończenie: Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej

Dzień zakończył Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej, który mimo akademickiego charakteru, znakomicie odnalazł się w sakralnym repertuarze. W ich wykonaniu pojawiły się zarówno klasyczne utwory liturgiczne, jak i mniej znane kompozycje.

Emilia Korolczuk

Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej

Idź do oryginalnego materiału