Urząd Miasta wprowadza zmiany zgodne z aktualnymi potrzebami w obsłudze interesantów. Działa Asystent Mieszkańca, dostępny będzie urzędomat, a urzędnicy będą mieć więcej czasu w załatwianie elektronicznych wniosków.
Usprawnienia systemowe i optymalizacje organizacyjne wprowadzane od lipca do września są odpowiedzią na wyzwania związane z rozwojem usług multimedialnych, cyfrowych i internetowych.
W lipcu w Urzędzie Miasta Częstochowy udoskonalona została:
– możliwość załatwiania przez interesantów spraw poprzez e-urząd w zakładce portalu miejskiego Załatw sprawę;
– możliwość pobierania formularzy, wniosków i informacji o sposobach załatwiania spraw urzędowych w Poradniku Interesanta UM Częstochowy na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, gdzie przeprowadzono aktualizację zawartości i optymalizację formularzy;
– funkcjonalność działania internetowego systemu rezerwacji wizyt w UM w celu załatwiania spraw obywatelskich, komunikacyjnych, ślubów, procedur architektoniczno-budowlanych, spraw społecznych, lokalowych oraz związanych z orzekaniem o niepełnosprawności;
– funkcjonalność działania systemów kolejkowych (przywoławczych) w budynkach Urzędu Miasta przy ul. Śląskiej i Waszyngtona.
W sierpniu w ramach usprawnień:
– wprowadzony został Asystent Mieszkańca, czyli pracownik, który wstępnie weryfikuje kompletność dokumentów i wskazuje miejsce obsługi (dotyczy budynków UM przy ul. Waszyngtona i Śląskiej),
– uruchomiono 6 mobilnych miniopłatomatów z możliwością wygodnej płatności kartą lub blikiem bezpośrednio przy stanowiskach obsługi interesantów,
– stopniowo zmieniane na bardziej przyjazne są przestrzenie dla oczekujących w budynku przy ul. Waszyngtona (odświeżenie wewnętrznych elewacji, nowe wyposażenie w holach),
– rozstrzygnięty został przetarg na termomodernizację głównego budynku UM przy ul. Śląskiej; prace z wykorzystaniem dotacji unijnej rozpoczną się jesienią i w efekcie poprawią wygląd zewnętrzny i efektywność energetyczną Urzędu Miasta.
We wrześniu ma pojawić się urzędomat, a od początku miesiąca zmienią się godziny bezpośredniej obsługi interesantów:
– obok budynku UM, w którym mieści się m.in. Urząd Stanu Cywilnego przy ul. Focha uruchomiony zostanie urzędomat, czyli automat funkcjonujący na zasadach paczkomatu, w którym interesanci będą mogli odbierać wytworzone dla nich dokumenty o dowolnej dogodnej godzinie przez 7 dni w tygodniu; usługa będzie dotyczyła tych dokumentów urzędowych, których odbiór – zgodnie z przepisami prawa – może odbywać się tą drogą;
– od 1 września Urząd Miasta wprowadzi nowe godziny obsługi interesantów: w poniedziałek, środę, czwartek i piątek będzie się ona odbywać w godzinach 8-15, a we wtorek, czyli dniu wydłużonej obsługi – na dotychczasowych zasadach tj. od 7.30 do 17; ta zmiana jest niezbędna, aby na ograniczonej liczbie stanowisk z uprawnieniami do załatwiania określonych spraw i dostępem do krajowych baz danych, sprawnie obsłużyć wpływające wnioski, w tym składane drogą elektroniczną, których liczba systematycznie rośnie.
Rozwiązanie to służyć ma także adekwatnemu obsłużeniu osób, które do godz. 15 pojawią się na stanowiskach dla interesantów, co nie zawsze było możliwe w przypadkach, w których interesanci zjawiali się w Urzędzie tuż przed godziną 15.30, czyli porą kończenia pracy UM (przed godz. 17 w przypadku wtorków).
Podobne zmiany, związane m. in. z systematycznym wzrostem liczby spraw załatwianych przez e-urząd, zostały już wprowadzane lub są planowane w innych urzędach miast i gmin.
Od 1 września br. interesanci w Urzędzie Miasta Częstochowy będą więc obsługiwani cztery dni w tygodniu od 8.00 do 15.00, a we wtorki w godzinach od 7.30 do 17.00.
Czas pracy urzędników pozostaje oczywiście bez zmian, korekta organizacyjna dotyczy wyłącznie obsługi interesantów.
Urząd Miasta pracuje nad kolejnymi zmianami, mogącymi zwiększyć efektywność pracy administracji samorządowej w Częstochowie, w tym usprawniającymi obsługę mieszkanek i mieszkańców miasta.
Źródło: UM Częstochowa