Matka Boża Królowa – 10 powodów, dlaczego dziś obchodzimy Jej święto?

3 godzin temu

22 sierpnia Kościół obchodzi święto Najświętszej Maryi Panny Królowej. Choć często myślimy o Maryi jako Królowej Polski, papież Pius XII w encyklice Ad caeli Reginam (1954 r.) przypomniał, iż Jej królowanie jest powszechne. Maryja jest Królową całego stworzenia – Jej panowanie to służba i miłość, prowadząca do Chrystusa, Króla Wszechświata.


fot. Wikipedia

Dziękujemy, iż czytasz ten artykuł. jeżeli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Subskrybuj newsletter
Wesprzyj naszą misję


1. Dlaczego to święto? Korzenie w nauczaniu Kościoła

Święto Najświętszej Maryi Panny Królowej zostało ustanowione przez papieża Piusa XII w encyklice Ad Caeli Reginam (1954) w setną rocznicę ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Papież podkreślił, iż Maryja jest Królową całego stworzenia, Matką, która prowadzi do Chrystusa, Króla Wszechświata.

2. Początkowa data i obecne miejsce w kalendarzu

Pierwotnie święto obchodzono 31 maja, jednak po Soborze Watykańskim II przeniesiono je na 22 sierpnia, czyli na zakończenie oktawy Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. To ukazuje związek między Jej wniebowzięciem a chwałą królewską, którą otrzymała jako wyniesiona ponad aniołów i świętych.

3. Podstawa biblijna i tradycja

Choć Pismo Święte nie używa wprost tytułu „Królowa”, wskazuje na tę godność pośrednio: Zwiastowanie (Łk 1,32-33), słowa Elżbiety, kantyk Magnificat („Błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia”), a także Ap 12 – wizja Niewiasty obleczonej w słońce z koroną z gwiazd. Od pierwszych wieków święci i Ojcowie Kościoła nazywali Maryję „Królową” i „Panią”, m.in. św. Efrem, św. Grzegorz z Nazjanzu, św. Jan Damasceński.

4. Maryja jako Królowa – co to znaczy?

Królowanie Maryi nie oznacza ziemskiej władzy, ale duchowe panowanie w miłości. Papież Pius XII wyjaśnił, iż Maryja przewyższa świętych i aniołów, jest Pośredniczką łask, Wspomożycielką wiernych i Orędowniczką przed Bogiem. Jej królowanie to służba zbawieniu ludzi i prowadzenie do Chrystusa.

5. Dlaczego dziś to ważne?

Wspomnienie Maryi Królowej przypomina, iż Ona wstawia się za światem i w Jej Sercu leży nadzieja nadejścia lepszego wieku, triumfu wiary i pokoju (Pius XII). W czasach kryzysów i niepewności święto to umacnia wiarę, iż Maryja jako Matka i Królowa nie zostawia swoich dzieci, ale wskazuje drogę do Boga.

6. Jak rozwijał się kult Maryi Królowej?

Od VI wieku w ikonach bizantyjskich Maryję ukazywano jako Basilissa – Królową – z Dziecięciem na kolanach. Od średniowiecza pojawiały się wizerunki koronacji Maryi przez Jezusa i Boga Ojca. W VIII wieku rozpoczął się zwyczaj koronowania obrazów, który w XVII wieku stał się przywilejem Stolicy Apostolskiej. Pierwsze papieskie korony w Polsce otrzymała Matka Boża Łaskawa (1651), a następnie Matka Boża Częstochowska (1717).

Dowiedz się więcej o obrazie Matki Bożej Łaskawej

7. Maryja jako Królowa Polski

Już w XVI wieku Grzegorz z Sambora nazywał Maryję „Królową Polski i Polaków”. W 1656 r. Jan Kazimierz w katedrze lwowskiej oddał kraj Jej opiece, ogłaszając Maryję Królową państw polskich. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Episkopat ustanowił święto Królowej Polski (3 maja), łącząc je z rocznicą Konstytucji 3 maja. W 1962 r. Jan XXIII ogłosił Maryję główną patronką Polski.

8. Święto Maryi Królowej na całym Kościele

Święto Maryi Królowej zostało ogłoszone w 1954 r. przez Piusa XII encykliką Ad Caeli Reginam, w setną rocznicę dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Papież podkreślił, iż Maryja jest Królową całego stworzenia. Pierwotnie święto obchodzono 31 maja, ale po Soborze Watykańskim II przeniesiono je na 22 sierpnia – oktawę Wniebowzięcia, aby podkreślić związek między wzięciem Maryi do nieba a Jej chwałą królewską.

9. Maryja na tronie – obraz królowej nieba i ziemi

Od najdawniejszych wieków chrześcijańska ikonografia ukazuje Maryję jako Królową nieba i ziemi. Już w III w. w katakumbach pojawiały się wizerunki Najświętszej Panny na tronie, z nimbem zarezerwowanym dla cesarzy. W VI wieku w ikonach bizantyjskich Maryja – jako Basilissa lub Theantrōpos – przedstawiana była z Dzieciątkiem na kolanach, często otoczona aniołami, które podtrzymywały koronę nad Jej głową. Od X wieku powszechne stało się ukazywanie Jej w szatach królewskich, na tronie, a choćby po prawicy Chrystusa. Od XIV wieku ulubionym motywem artystów stała się scenka koronacji Maryi przez Jezusa i Boga Ojca, co symbolizuje Jej udział w Bożej chwale i władzy nad światem duchowym.

10. Koronacje obrazów i modlitwy jako wyraz czci królewskiej

Praktyka koronowania wizerunków Maryi wyrosła z potrzeby podkreślenia Jej wyjątkowej godności i zwalczania herezji obrazoburczych. Już w VIII wieku papież Grzegorz III ukoronował złotą koroną obraz Matki Bożej w Rzymie, a w XVII wieku koronacje stały się przywilejem Stolicy Apostolskiej. W Polsce pierwszym wizerunkiem uhonorowanym papieską koroną był obraz Matki Bożej Łaskawej w Warszawie (1651), a później Matki Bożej Częstochowskiej (1717). Tradycja ta łączy się z najstarszymi modlitwami maryjnymi – Sub Tuum præsidium, Salve Regina i Litanią Loretańską – w których Maryja jawi się jako Królowa nie tylko nieba, ale i całego stworzenia. Dokumenty Soboru Watykańskiego II, m.in. Lumen gentium, potwierdzają tę duchową królewskość, wpisując ją w naukę Kościoła.

Idź do oryginalnego materiału