Rok 2025 może okazać się trudnym czasem dla szkół katolickich w Mali. Według partnerów projektowych organizacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie (ACN) subwencje państwowe przestaną obowiązywać od początku roku akademickiego 2025/2026. Stawia to placówki w bardzo niepewnej sytuacji. Mali to kraj coraz bardziej poddawany wpływom fundamentalizmu. Większość osób zaangażowanych w system edukacji katolickiej podkreśla kluczową rolę, jaką te szkoły odgrywają w rozwoju społecznym, dialogu międzyreligijnym i utrzymaniu pokoju.
„Naprawdę potrzebujemy wsparcia, aby ocalić nasze szkoły” – mówi jeden z partnerów projektowych z Mali, który pragnie zachować anonimowość, w rozmowie z PKWP. Państwo malijskie ogłosiło niedawno, iż 80% dofinansowanie wynagrodzeń nauczycieli w szkołach katolickich zostanie wstrzymane na początku roku akademickiego 2024/2025. Po negocjacjach decyzję tę odroczono do początku roku akademickiego 2025/2026.
Szkoły jako most międzyreligijny: dialog chrześcijańsko-muzułmański w praktyce
Od 2012 roku biedne i w większości muzułmańskie Mali walczy z napływem fundamentalistów i terrorystów. Między innymi to zagraża pokojowemu współistnieniu religii. „To, co dzieje się w naszych szkołach, jest prawdziwą szansą na dialog chrześcijańsko-muzułmański, budowanie przyjaźni i trwałych więzi braterskich między obywatelami Mali” – relacjonuje partner projektowy. Taki dialog ma najważniejsze znaczenie dla kraju: „Od 2012 roku Mali znajduje się w kryzysie społeczno-politycznym i kryzysie bezpieczeństwa. Kościół katolicki na wszystkich poziomach, zwłaszcza w edukacji, stara się wnosić swój wkład w przywracanie pokoju, pojednania i współistnienia”.
„W rzeczywistości 80 procent uczniów w naszych szkołach to muzułmanie, podczas gdy chrześcijanie stanowią zaledwie 3 procent populacji Mali. Muzułmanie wysoko cenią szkoły katolickie za jakość nauczania, które oferuje całościowe kształtowanie człowieka” – podkreśla partner projektowy.
Inny współpracownik PKWP potwierdza: „W naszych szkołach – od poziomu podstawowego – uwrażliwiamy dzieci na promocję pokoju, szacunku i akceptacji innych”. Wkład systemu edukacji katolickiej w kształtowanie obywateli Mali zaowocował porozumieniem z 1972 roku pomiędzy Konferencją Episkopatu Mali a rządem. Zgodnie z nim państwo finansuje wynagrodzenia nauczycieli, a Kościół zajmuje się zarządzaniem szkołami, budynkami, składkami na ubezpieczenie społeczne i kierownictwem placówek. „Jednak w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, częściowo wynikającej z kryzysu bezpieczeństwa i licznych wyzwań, państwo od kilku lat ma trudności z wywiązywaniem się z zobowiązań. Z roku na rok długi rosną. Diecezje starały się pokrywać braki dzięki kredytów bankowych, ale teraz jest to już niemożliwe” – ubolewa.
Modlitwa i wsparcie: nadzieja na przyszłość edukacji katolickiej w Mali
Partnerzy projektowi PKWP są pełni obaw. „Jesteśmy pogrążeni w całkowitej niepewności, a nasze największe pytanie brzmi: co stanie się po zakończeniu obecnego roku akademickiego? Czy będziemy musieli zwolnić nauczycieli? Co możemy zrobić, aby kontynuować naszą misję edukacyjną w kraju? Prosimy Pana o jasność co do decyzji, które musimy podjąć, aby przez cały czas podążać za Jego wezwaniem w tej trudnej sytuacji”. W obliczu tych wyzwań apelują o modlitwę, aby znaleźć rozwiązanie na przyszłość. „Kościół w Mali potrzebuje wsparcia w walce o kształcenie młodzieży i budowanie pokojowego świata. Prosimy o modlitwę w tej intencji!”
W 2024 roku PKWP wspierało między innymi formację diecezjalnych i parafialnych duszpasterzy pracujących w szkołach katolickich w Mali. Aby promować pokój i dialog międzyreligijny w kraju, fundacja dofinansowuje także budowę centrum uniwersyteckiego dla Islamsko-Chrześcijańskiego Instytutu Formacji (IFIC).
Zdjęcia ilustrujące są archiwalne.