Ponad 120 pedagogów i psychologów szkolnych wzięło udział w I Forum Wychowania Salezjańskiego.
12 listopada w Zespole Szkół Salezjańskich w Łodzi, z inicjatywy wszystkich inspektorii salezjańskich w Polsce, odbyło się I Forum Wychowania Salezjańskiego, poświęcone zagadnieniu samotności wśród młodych ludzi.
Wydarzenie obyło się pod hasłem: „Kruchość młodego człowieka wyzwaniem wychowawczym”, było inspiracją do eksperckiej dyskusji na temat aktualnych problemów młodzieży związanych z poczuciem osamotnienia.
Pierwszy panel obejmował wypowiedzi prelegentów odnoszących się do kwestii samotności w różnych perspektywach. Od strony psychologicznej zagadnienie zaprezentował ks. prof. Zbigniew Formella z Uniwersytetu Salezjańskiego w Rzymie. Następnie p. Łukasz Kalisz z Uniwersytetu w Białymstoku przedstawił, jak ważnym czynnikiem w rozwoju systemu wychowawczego św. Jana Bosko było poczucie osamotnienia wśród młodych ludzi. Ostatnim referującym był ks. dr Kamil Pozorski z Uniwersytetu Salezjańskiego w Rzymie, który zwrócił uwagę na środowisko szkolne jako istotną przestrzeń do zapobiegania i rozwiązywania problemów związanych z samotnością uczniów.
Kolejną część forum stanowiły warsztaty. Pedagodzy i psycholodzy pod czujnym okiem zaproszonych gości wzięli udział w szkoleniu z zapobiegania, rozpoznawania, interweniowania w szkolnych sytuacjach.
Tematem przemocy w środowisku szkolnym zajął się Karol Domagała – salezjanin, psycholog i psychoterapeuta z ośrodka wychowawczego w Różanymstoku.
Panowie Bogdan Krzak, Wojciech Piszczek omówili zagadnienia zagrożeń i mechanizmów uzależnień wśród młodzieży.
Pani Izabela Wieloch, terapeutka rodzin z Łodzi, podjęła kwestię samotności w rodzinie. Innym problemem, na jaki zwrócono uwagę, były zachowania samobójcze, o których opowiadał suicydolog ks. Tomasz Trzaska. Tematem towarzyszenia w kryzysie zajęły się grupy prowadzone przez ks. Jarosława Stasińskiego, salezjanina i psychoterapeutę z Łodzi.
Odkrywaniem tożsamości płciowo-seksualnej zajęła się s. Kinga Skórska, pallotynka, seksuolog i psychoterapeutka z Lidzbarka Warmińskiego, zaś kwestię poczucia własnej wartości rozpracowała s. Natalia Roman, salezjanka i wychowawczyni w domu dziecka w Pleszewie.
Z pewnością wydarzenie było dobrą okazją, by pedagodzy i psycholodzy, którzy są na pierwszej linii zapobiegania zjawisku osamotnienia, mogli pogłębić swoją specjalistyczną wiedzę i salezjańską wrażliwość.
Spotkanie sprzyjało także rozpoznaniu skali problemów i sposobów ich rozwiązywania
w placówkach salezjańskich w całej Polsce. Sami uczestnicy zwrócili uwagę, iż była to doskonała przestrzeń do wymiany myśli, doświadczeń i praktyk między ekspertami zajmującymi się konsekwencjami osamotnienia młodego człowieka a tymi, którzy na co dzień mierzą się z tym wyzwaniem w środowisku szkolnym. Stąd też nadzieja na organizację kolejnego tego typu forum.