Lekcja religii nie tylko dla osób wierzących. Nowa podstawa programowo zaprezentowana w KEP

1 godzina temu

Nowa podstawa programowa powstała z troski Kościoła o jak najlepsze wychowanie religijne młodego człowieka – podkreślił bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, podczas konferencji prasowej 4 grudnia br. w Sekretariacie KEP.

Więcej artykułów o Kościele znajdziesz na stronie głównej: ewtn.pl

Źródło: EWTN Polska | 4 grudnia 2025 |
Photo credit: BP KEP
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Subskrybuj newsletter
Wesprzyj naszą misję

Nowa podstawa programowa nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce została przyjęta podczas 402. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, 15 października 2025 roku, a jej prezentacja odbyła się 4 grudnia w sekretariacie KEP. Publikacja ukazała się nakładem Wydawnictwa Jedność, jednak rzecznik KEP ks. prof. UIK Leszek Gęsiak SJ zapewnił, iż będzie także dostępna bezpłatna wersja PDF. Podstawę programową prezentowali: bp Wojciech Osial, ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa i prof. dr hab. Anna Zellma.

W trosce o wychowanie

Bp Wojciech Osial stwierdził, iż nowa podstawa programowa wpisuje się w duży projekt nad całością formacji religijnej młodego człowieka, zarówno w szkole jak i w parafii. Podkreślił również, iż dyskusja nad nią rozpoczęła się w 2022 roku, a decyzja została podjęta w 2024 roku, wiec nie jest ona bezpośrednio związana zmianą liczby godzin lekcji religii w szkole.

„Przede wszystkim jest to troska Kościoła o jak najlepsze wychowanie religijne dzisiejszego człowieka. Aby wychowanie religijne było jak najowocniejsze i odpowiadające współczesnym wyzwaniom. Ta podstawa odpowiada wyzwaniom współczesnych czasów: religijnym, kulturowym, społecznym” – zaznaczył biskup łowicki.

„Biskupi bardzo mocno podkreślili, iż trzeba ożywić tak działania w szkole, jak i w parafii. To zakłada rozróżnienie między lekcją religii w szkole a katechezą w parafii i to zasadniczo nie jest rzecz nowa, bo to rozróżnienie jest od długiego czasu w dokumentach katechetycznych Kościoła powszechnego. Jest to model komplementarny, gdzie lekcja religii i katecheza w parafii uzupełniają się” – podkreślił.

Dodał, iż jednocześnie realizowane są prace Zespołu pod kierownictwem bp. Artura Ważnego i we współpracy z Komisją Wychowania KEP nad powstaniem dokumentu określającego kierunki katechezy parafialnej. „Wszystko to zostanie uwieńczone dyrektorium katechetycznym Kościoła katolickiego w Polsce” – zapowiedział.

Odpowiadając na pytania dziennikarzy biskup zaznaczył, iż Ministerstwo Edukacji Narodowej złamało prawo, gdyż nie było porozumienia z Kościołem katolickim oraz z innymi Kościołami i związkami, na zmiany w organizacji lekcji religii w szkole.

Kontynuacja tekstu pod filmem

Lekcja religii a nie religioznawstwo

Biskup zwrócił również uwagę, iż lekcja religii rzymskokatolickiej w szkole nie jest równoznaczna z religioznawstwem. Nowa podstawa ma pokazać wartość społeczną, kulturową, patriotyczną, religii rzymskokatolickiej dla życia człowieka.

„Dzisiaj na pierwszym miejscu stawiany jest uczeń i jego potrzeby. Jest on podmiotem także edukacji religijnej” – stwierdził ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Zauważył, iż pytaniom młodych ludzi o sens istnienia jest poświęcony pierwszy dział jest poświęcony powstaniu człowieka, świata, relacji wiary, antropologii chrześcijańskiej, istnienia zła na świecie. „Zależy nam, by przekazać prawdy wiary, liturgię z sakramentami, normy moralne z perspektywy chrześcijańskiej i katolickiej” – mówił.

Wiedza bez wymagania postawy katolickiej

Ks. prof. Paweł Mąkosa podkreślił, iż twórcom nowej podstawy zależy na przekazaniu prawd wiary, liturgii z sakramentami, normy moralne z perspektywy chrześcijańskiej i katolickiej, ale nauczyciele nie są obligowani, by kształtowali postawy religijnej.

Taka zmiana założeń wynika z otwarcia lekcji religii rzymskokatolickiej na osoby innych wyznań lub po prostu chcące poznać korzenie kultury europejskiej. „Chcemy przekazać to, co chrześcijaństwo, katolicyzm wniósł w historię i cywilizację europejską i polską. Nie chcemy na tym poprzestać. Chcemy pokazać, iż chrześcijaństwo jest żywe, iż ono także dzisiaj kształtuje kulturę”, „czy to będzie kwestia YouTuba, Instagrama, TikToka” – podkreślił. Ta podstawa programowa ma walczyć ze stereotypami.

Uczeń w centrum

Prof. dr hab. Anna Zellma z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, podkreśliła, iż w podstawie programowej zostały zawarte wskazania do realizacji założeń. „W jaki sposób kwestie merytoryczne mają być przekazane uczniom na każdym etapie edukacyjnym, stosownie do poziomu rozwoju emocjonalnego, religijnego i społecznego ucznia” zgodnie ze współczesnymi metodami pedagogiki.

Prof. Zellma zaznaczyła, iż przy przygotowywaniu podstawy programowej „kierowaliśmy się zasadą podmiotowości, czyli tym, iż uczeń jest w centrum”. Podkreśliła również, iż różnica wiedzy między uczniami jest widoczna nie tylko na poziomie kraju, ale także w konkretnej klasie. Dlatego istnieje potrzeba diagnozy wstępnej i racjonalizacji celów zapisanych w podstawie programowej, przez poszczególnych nauczycieli.

„Akcentujemy, żeby przekaz treści miał charakter pozytywny, żeby wywoływał też pozytywne emocje i doświadczenia uczniów” – stwierdziła. Prof. Anna Zellma wskazała, iż nowa podstawa podkreśla także korelację między przedmiotową, a także zaleca włączanie się w działania profilaktyczne szkoły.

Zobacz również

Maryja, Niewiasta oczekiwania. Jak Jej postawa uczy czujności serca? – 10 faktów

słowa kluczowe: Kościół w Polsce, Kościół Katolicki, lekcja religii, szkoła, edukacja, katecheci, nowa podstawa programowa, parafia, katecheza, KEP, Konferencja Episkopatu Polski

Idź do oryginalnego materiału