KARTKA Z KALENDARZA LITURGICZNEGO: 8 Sierpnia.

salveregina.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: Kalendarz liturgiczny


ODPUSTY!!!

(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.)

Kto codziennie przez cały miesiąc Sierpień odmawia jakie modlitwy, choćby prywatnie na cześć Niepokalanego Serca Maryi, ten zyskuje:

  • 300 dni odpustu w każdy dzień.
  • Odpust zupełny raz jeden w ostatnim dniu lub w ciągu siedmiu dni następnych, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła lub publicznej kaplicy i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Pius X. 13 marca 1913. Coli. 167.

Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 2

I. ŚŚ. Cyriaka, Larga i Szmaragda, Męczenników.

Na chorych ręce kłaść będą, a wyzdrowieją

1. Św. Cyriak i Towarzysze.

Dzień śmierci 16 marca prawdopodobnie podczas prześladowania za Dioklecjana.

— Grób: Kapłan Jan pochował ich przy via Salaria, a Św. Marceli, Papież, kazał w dniu 8 sierpnia przenieść ich szczątki do majątku Lucyny i pogrzebać przy drodze Ostyjskiej. Później zostały one ponownie zabrane do Rzymu i złożone w kościele Św. Praksedy oraz w innych kościołach. Przeniesienie relikwii Św. Cyriaka do Neuhausen pod Wormacją jest tylko legendą.

Poznaj dalszą część rozważania:

— Życie. Czcigodni ci Męczennicy będą nam towarzyszyć przez cały dzień. Akta męczeńskie, oparte na legendzie, mówią, co następuje: „Diakon Cyriak, który przez dłuższy czas cierpiał w więzieniu wraz z Syzyniuszem, Largiem i Smaragdem, dokonał wielu cudów. I tak modlitwą swoją uwolnił od złego ducha Artemię, córkę cesarza Dioklecjana; wysłany do perskiego króla Sapora, dokonał takiego samego cudu na osobie córki jego Jobiady. Kiedy ochrzcił króla, jej ojca, z 430 innymi osobami, powrócił do Rzymu, gdzie na rozkaz cesarza Maksymiana został ujęty, zakuty w łańcuchy i wiedziony przed jego wozem. Po czterech dniach wyprowadzono go z więzienia, oblano wrzącą smołą, rozpięto na torturach, a wreszcie ścięto wraz z Largiem, Smaragdem i innymi dwudziestoma Męczennikami przy via Salaria, koło ogrodów Salustiusza”. Opowiadaniu temu brak historycznej wartości. My nowożytni Chrześcijanie, widzimy w tych nie dość pewnych historycznie postaciach Męczenników przedstawicieli licznych bohaterów pierwotnego Kościoła. — Św. Cyriak jest czczony powszechnie jako jeden z Czternastu Świętych Wspomożycieli.

2. Msza (Timete) posiada tekst bardzo starożytny, piękny i zawierający wiele części własnych, nawiązujących do życia Św. Cyriaka. Zrozumiemy to dopiero wówczas, gdy przeniesiemy się duchem do pierwotnego Kościoła oraz nad grób Świętego Męczennika. Kiedy zbliżał się dzień jego święta, przychodzili Chrześcijanie do jego kaplicy grobowej, przynosili chorych, trwali z nimi choćby przez noc całą u grobu, aby w ten sposób uzyskać ich cudowne uzdrowienie, co też zdarzało się nierzadko. Na to prawdopodobnie wskazuje Ewangelia i antyfona na Komunię Świętą. Nadto również i w życiu Św. Cyriaka słyszymy o cudownych uzdrowiniach (stąd Ewangelia o Chrystusowym nakazie nauczania i Jego przyrzeczeniu zapewniającym moc czynienia cudów). o ile cuda te nie tak często w tej chwili się zdarzają, to duchowo i niewidzialnie spełniają się w duszy. Antyfona na Komunię Świętą podkreśla dwa takie cuda, których w duszy dokonuje Eucharystia oraz wstawiennictwo Świętych Męczenników: przezwyciężenie zgubnego wpływu szatana i uleczenie chorób duszy. Taki jest adekwatny cel Eucharystii. Na kształt motywu przewija się przez Mszę Świętą Psalm 34(33), komunijny śpiew starożytnego Kościoła. Słyszymy go trzykrotnie: w Introicie, Graduale i antyfonie na Komunię Świętą (Jeżeli antyfona na Komunię Świętą nie jest wzięta z Psalmu, Psalmem komunijnym będzie Psalm Introitu). — Epistołę musimy przyjąć za naukę wygłoszoną do nas przez samego Cyriaka, diakona. Dziękuje On Bogu z dwóch powodów:

1. że uważamy słowa nauki za Słowo Boże (zadaniem diakona jest również głoszenie tego słowa);

2. iż jesteśmy wytrwali w znoszeniu cierpień i ucisków. (Czy rzeczywiście może on w naszym imieniu złożyć tę podziękę?)

3. Nasz stosunek do cudów.

Lekcje brewiarzowe mówią często o cudach, których dokonywali Święci. Jak się mamy do nich odnosić? Czy jesteśmy obowiązani w nie wierzyć? Czy możemy je lekceważyć, uważając za legendę? Przede wszystkim powiedzmy sobie, iż cuda, które nie są umieszczone w Piśmie Świętym, nie należą do Skarbca Wiary Kościoła Katolickiego; nie jesteśmy zatem obowiązani w nie wierzyć. Takie cuda wymagają czysto ludzkiej wiary: przyjmujemy je wtedy, gdy są poparte dostatecznymi dowodami; w braku dowodów możemy je odrzucić. Wiemy bowiem, iż żywoty Świętych podane w Brewiarzu zawierają wiele niezgodnych z historią legend. Wszyscy pragniemy mieć takie żywoty Świętych, które pod względem historycznym byłyby bez zarzutu; iż jednak w Kościele dzieją się jeszcze cuda i zawsze dziać się będą, możemy z euforią poznać z dzisiejszej Ewangelii: „A tym, którzy uwierzą, takie cuda towarzyszyć będą: w Imię Moje będą czarty wyrzucać…” Zbawiciel mówi wyraźnie, iż moc czynienia cudów zawsze pozostanie w Kościele jako dowód jego prawdziwości. Nie powinniśmy więc i nie wolno nam obstawać z uporem przy naszych wątpliwościach. Dlaczego jednak cuda są coraz rzadsze? Przecież w pierwszych czasach Kościoła zdarzały się tak często! Na to pytanie można odpowiedzieć za Św. Grzegorzem Wielkim w ten sposób: W początkach istnienia Kościoła cuda były konieczne. Wiara musiała być utwierdzona przez cuda, aby liczba wierzących wzrastała. My również czynimy podobnie: gdy sadzimy młode drzewka, podlewamy je dopóty, dopóki się nie zakorzenią. Gdy zaś korzenie się umocnią, możemy podlewania zaniechać. w tej chwili cuda rzadziej się zdarzają, ponieważ zwykłe drogi Łaski są wystarczające. Nie przeoczmy jednak tego, iż są cuda niewidzialne, które dokonują się tylko w duszy ludzkiej. O tych cudach umiałby niejedno powiedzieć duszpasterz, a choćby każdy wierzący Chrześcijanin. Powtarzają się tu, jeno na wyższej płaszczyźnie, wszystkie cuda, które Zbawiciel wylicza: czarty są wyrzucane, tzn. przezwyciężone grzechy i namiętności; słychać nowe języki, a mianowicie — miłości i modlitwy; ustępują niemoce, tj. choroby duszy. Dzisiejsza antyfona na Komunię Świętą poucza nas, iż właśnie Eucharystia sprawia te wszystkie cuda w dziedzinie duchowej. Wierzmy zatem silnie w moc czynienia cudów, którą posiada Kościół.

II. Czwartek XI Tygodnia po Zesłaniu Ducha Świętego.

Czwartek (2 Ks. Król. 23, 30-37).

Bałwochwalstwo i liczne występki, które z tak wielkim zapałem i w pewnej mierze skutecznie zwalczał pobożny król Jozjasz (641-610), powróciły w całej swej rozciągłości za rządów jego synów i następców, Joachaza i Joakima.

Poznaj dalszą część rozważania:

† † †

Mszał Rzymski 1931r.; 1949r.

Św. Cyriak, diakon Kościoła rzymskiego za pontyfikatu Papieża Marcelina i Marcelego, został skazany na śmierć w 303 r. podczas prześladowań cesarza Dioklecjana. Z nim razem szło na śmierć dwudziestu Chrześcijan, między innymi Św. Largus i Szmaragd. Lekcja czyni aluzję do apostolstwa Św. Cyriaka, który jako diakon głosił Słowo Boże. Św. Cyriak jest uważany za jednego z 14 Orędowników.

† † †

Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)

Dnia 8-go sierpnia oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskich Martyrologium:

W Rzymie uroczystość Świętych Męczenników Cyriaka, Larga i Smaragda z 20 towarzyszami, którzy cierpieli w prześladowaniu Dioklecjana i Maksymiana w dniu 16-go marca. Święte ciała ich pogrzebane zostały najpierw przez kapłana imieniem Jan przy drodze Salaryjskiej; później kazał je Św. Marceli, Papież, przenieść tego samego dnia do włości Lucyny przy Via Ostiensis; wreszcie sprowadzono je do miasta i umieszczono w Diakonii Santa Maria we Via Lata.

W Anazarbus w Cylicji pamiątka sędziwego Św. Mariana, bitego za Dioklecjana na rozkaz prezesa Lyziasa dyscyplinami, powieszonego na palu, dręczonego i porzuconego wreszcie dzikim zwierzętom.

Również pamiątka Świętych Męczenników Eleuteriusza i Leonidesa, co życie swe zakończyli na płonącym stosie.

W Persji męczeństwo Św. Hormisdasa za króla Sapora.

W Cycikus nad Hellespontem pamiątka Św. Emiliana, Biskupa, który dla czci obrazów wiele wycierpiał od cesarza Leona i wreszcie zakończył życie na wygnaniu.

Na Kresie pamiątka Św. Myrona, Biskupa, uświetnionego przez Pana Boga wielu cudami.

W Vienne we Francji uroczystość Św. Sewera, Kapłana i Wyznawcy, przybyłego tam dotąd z odległych Indii, aby głosić Ewangelię i pozyskać w okolicy miasta tego naukami i cudami swymi wielką liczę pogan.

A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic.

R. Deo gratias.

© salveregina.pl 2024

Idź do oryginalnego materiału