KARTKA Z KALENDARZA LITURGICZNEGO: 30 Lipca.

salveregina.pl 2 miesięcy temu
Zdjęcie: Kalendarz liturgiczny


Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 2

I. ŚŚ. Abdona i Sennena, Męczenników.

Błogosławieni, którzy prześladowanie cierpią dla sprawiedliwości

1. Święci Abdon i Sennen.

Dzień śmierci 30 lipca, prawdopodobnie w roku 304.

— Grób w Rzymie, na cmentarzu Św. Poncjana. W VII w. umieszczono ich relikwie w kościele górnym, a Grzegorz IV kazał je przenieść (r. 826) do kościoła Św. Marka.

— Życie. Legenda głosi, iż Abdon i Sennen, z pochodzenia Persowie, za panowania cesarza Decjusza (249-251) byli oskarżeni o pochowanie w swoich wiejskich dobrach ciał męczenników, które leżały niepogrzebane. Na rozkaz tyrana skuto ich łańcuchami. Gdy stanowczo odmawiali ofiarowania bozkom kadzidła wyznając otwarcie, iż za Pana i Boga swojego uważają tylko Jezusa, wrzucono ich do więzienia.

Poznaj dalszą część rozważania:

Po powrocie Decjusza do Rzymu prowadzono ich skrępowanych w jego pochodzie triumfalnym. Zawleczono ich potem przed posągi bożków, ale zamiast złożyć im ofiarę pluli na nie. Rzucono ich więc niedźwiedziom i lwom na pożarcie, ale dzikie bestie choćby ich nie tknęły. Wreszcie ścięto ich mieczem i za nogi powleczono przed posąg bożka słońca. Ciała ich potajemnie zabrali Chrześcijanie, a diakon Kwiryn (Quirinus) pochował je w swoim domu, na cmentarzu Św. Poncjana, gdzie po dziś dzień zachowało się stare malowidło ścienne przedstawiające obu Świętych; widzimy ich w ubiorach perskich, jak otrzymują wieniec zwycięstwa z rąk Pana. — (Jako Chrześcijanie jesteśmy miłośnikami prawdy i dlatego z przykrością odczuwamy jej brak w niektórych życiorysach Świętych Pańskich. Pragniemy, by tego rodzaju „żywoty” usunięto z Mszału i Brewiarza).

2. Msza (Intret) jest częściowo wspólna, częściowo własna; czytania i modlitwy są własne. Formularz dzisiejszej Mszy może służyć za przykład, w jak dramatyczny sposób traktowała starożytność chrześcijańska przebieg Liturgii mszalnej. Widzimy bowiem dzisiaj dramat, którego role podzielone są między Świętych Męczenników, Chrystusa, chór (tj. nas) i Kościół. Wyobraźmy sobie, iż stoimy nad grobem Świętych Patronów dnia dzisiejszego. W czasie nocnej wigilii czytaliśmy akta ich męczeństwa, a teraz ma się rozpocząć Msza Święta; Święci stoją wśród nas. Chór wyraża uczucia, które w nim powstają w czasie przebiegu ofiary. Z początku są to uczucia przyrodzone: słyszymy westchnienia skrępowanych Męczenników, cierpiących w więzieniu, widzimy, jak ich krew jest przelewana. Wzdryga się na to natura człowiecza i woła o sprawiedliwość. Teraz przemawia Kościół, który ma na widoku duchowy pożytek swych dzieci: Święci zaskarbili sobie wielkie zasługi, które mają być odpokutowaniem i zadośćuczynieniem za grzechy chrześcijan (Kolekta). Męczennicy występują osobiście (w Epistole przemawia często Święty z danego dnia), opowiadają o swoim życiu i dodają nam otuchy: „Ale we wszystkim okazujemy się jako sługi Boże w wielkiej cierpliwości, w utrapieniach, w potrzebach, w uciskach, w chłostach, w więzieniach…!” Święci mogą dosłownie odnieść to zdanie do siebie, a nas upominają, byśmy także znosili pewnego rodzaju męczeństwo, stosownie do naszych warunków życia: „w pracach, w czuwaniu i w postach, w czystości, umiejętności, pobłażliwości… w miłości nieobludnej…” W każdych warunkach mamy służyć Panu: czy jesteśmy bogaci, czy też ubodzy, czy wysoko postawieni, czy też nisko. I znowu powołują się na swoje własne życie: „Niby zwodziciele, a prawdomówni… niby umierający, a oto żyjemy… niby ubodzy, a wzbogacający wielu, niby nic nie mający, a posiadający wszystko”. Epistoła powyższa w ustach Świętych dnia dzisiejszego jest wstrząsająca i jakże prawdziwa! My, którzy stanowimy chór, w tej chwili inaczej sądzimy o męczeństwie: „Chwalebny jest Pan w Świętych Swoich, dziwny w majestacie” (Graduał). „Dusze sprawiedliwych są w ręce Bożej” (Alleluja). Teraz występuje Chrystus, Król Męczenników; z Jego własnych ust słyszymy błogosławieństwa podane w Kazaniu na Górze. Kanonizuje on naszych Męczenników: „Błogosławieni, którzy prześladowanie cierpią dla sprawiedliwości. Błogosławieni jesteście, gdy wam złorzeczyć będą i prześladować was będą… Radujcie się a weselcie, albowiem zapłata wasza obfita jest w Niebiesiech” (Ewangelia). Tu.znowu nic innego nie może chór powiedzieć, jak: „Dziwny jest Pan w Świętych Swoich” (Ofert.) Teraz może się zacząć Ofiara, Ofiara Chrystusowa nad grobem Męczenników — ofiara podwójna, a przecież tylko jedna: składają tę Ofiarę i Głowa, i członki, Kościół, matka nasza, prosi ponownie, aby pęta Męczenników „potargały więzy naszych nieprawości” (Sekreta).

II. Wtorek X Tygodnia po Zesłaniu Ducha Świętego.

Wtorek (2 Ks. Król. 12).

Panowanie dobrego króla Joasa.

„Roku siódmego Jehu począł królować Joas i czterdzieści lat królował w Jeruzalem; imię matki jego Sebia z Bersabee. I czynił Joas, co prawe jest przed Panem, po wszystkie dni, przez które go uczył Jojada kapłan. Wszakże wyżyn nie usunął, bo jeszcze lud ofiarował i zapalał na wyżynach kadzidło.

I rzekł Joas do kapłanów: Wszystkie pieniądze, które jako poświęcone wnoszone będą do kościoła Pańskiego od przychodzących, i te, które ofiarują na okup duszy, i te, które dobrowolnie i wolą serca swego wnoszą do kościoła Pańskiego, niechaj je biorą kapłani według porządku swego i niech poprawiają budowanie kościelne, jeżeli ujrzą, iż co poprawić potrzeba”.

† † †

Mszał Rzymski 1931r.; 1949r.

Abdon i Sennen, z pochodzenia Persowie „byli pojmani i przyprowadzeni do Rzymu za cesarza Waleriana. Katowano ich biczami z ołowianymi końcami i ścięto im głowy” (III wiek. Martyrologium Rzymskie).

† † †

Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)

Dnia 30-go lipca oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskich Martyrologium:

W Rzymie męczeństwo Św. Abdona i Sennena, Persów, których za czasów Decjusza łańcuchami związano i do Rzymu przywieziono; za swą wierność w Wierze zostali najpierw srodze ubiczowani kulkami ołowianymi, potem ścięci mieczem.

W Tuburbum w Lucernarii w Afryce śmierć męczeńska Świętych Dziewic Maksymy, Donatylli i Sekundy. Dwie pierwsze napojone zostały octem i żółcią za czasów obu cesarzów Waleriana i Gallienusa, potem je strasznie biczowano, rozciągano na torturach, smażono nad ogniem i nacierano proszkiem wapiennym. Wreszcie rzucono je dzikim zwierzętom na pożarcie, które im jednakże krzywdy żadnej nie wyrządziły. W końcu wszystkie trzy Męczenniczki pozbawiono życia mieczem.

W Asyżu w Marchiach uroczystość Św. Męczennika Rufina.

W Cezarei w Kapadocji męczeństwo Św. Julity. Pewien dostojny mąż przywłaszczył sobie jej dobra; a gdy ona wniosła do sądu skargę, on oświadczył, iż jako Chrześcijanka nie ma do tego prawa; sędzia żądał, aby złożyła bożkom ofiarę, bo dopiero wtenczas przyjmie jej skargę. Jednakże żadną miarą nie zdołano jej do tego nakłonić, przeto wrzucono ją w ogień na pastwę płomieni, gdzie też ducha swego wyzionęła. Zwłok jej płomienie nie tknęły. Święty Bazyli Wielki miał mowę pochwalną ku jej czci.

W Auxerre uroczystość Św. Ursusa, Biskupa i Wyznawcy.

A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic.

R. Deo gratias.

© salveregina.pl 2024

Idź do oryginalnego materiału