KARTKA Z KALENDARZA LITURGICZNEGO: 15 Sierpnia.

salveregina.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: Kalendarz liturgiczny


ODPUSTY!!!

(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.)

1. W uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny:

a) Odpustu zupełnego dostępuje, kto odmówi rano „Witaj Królowo”, a wieczorem „Pod Twoją obronę” i po Spowiedzi przystąpi do Komunii Św. oraz pomodli się na intencję Ojca Św. (ob. n. 97).

b) Odpustu zupełnego dostępuje, kto odmówi modlitwę „Wszystkaś piękna” (ob. n. 96) i po Spowiedzi przystąpi do Komunii Św. oraz nawiedzi kościół lub publiczną kaplicę. Coli. 153.

2. Kto codziennie przez cały miesiąc Sierpień odmawia jakie modlitwy, choćby prywatnie na cześć Niepokalanego Serca Maryi, ten zyskuje:

  • 300 dni odpustu w każdy dzień.
  • Odpust zupełny raz jeden w ostatnim dniu lub w ciągu siedmiu dni następnych, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła lub publicznej kaplicy i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Pius X. 13 marca 1913. Coli. 167.

Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 2

I. Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny.

Dziś Marya Dziewica została wzięta do Nieba; radujcie się, gdyż z Chrystusem króluje na wieki

W szczytowym punkcie lata, gdy na polach przeważnie zebrano już zboża, a w ogrodach zaczynają dojrzewać owoce, obchodzi Kościół najwznoślejsze święto plonów, zapowiadające liturgiczną jesień. Najcenniejszy owoc, jaki kiedykolwiek dojrzał na Bożej Roli, w dniu dzisiejszym został wzięty do Niebieskich Spichlerzy, stąd dzisiaj z euforią oddajemy cześć Maryi Wniebowziętej. Zwróćmy uwagę na to, iż od ogłoszenia dogmatu o wzięciu do Nieba Najświętszej Maryi Panny z Duszą i Ciałem zostały wprowadzone do Mszału i Brewiarza pewne nowe teksty na tę uroczystość.

Poznaj dalszą część rozważania:

1. Cześć Wniebowziętej w brewiarzowej modlitwie Kościoła.

Już Nieszpory, które jakby w ramy ujmują te uroczystość, głoszą w całej pełni Tajemnicę święta w antyfonach oraz opiewają wzięcie do Nieba (assumpta) i świętość Matki Bożej. Nieszpory mają już wprowadzone nowe teksty, które tu słyszymy po raz pierwszy: kapitulum, wzięte z Lekcji mszalnej (Księga Judyty), nowy zupełnie hymn i nowa modlitwa. Jutrznia, ta nocna modlitwa Kościoła, odzwierciedla w sposób poetycko-dramatyczny ideę tego święta. Psalmy i responsoria pozostały z dawnego Oficjum bez zmian, natomiast Lekcje przeważnie są nowe. Nowy jest także hymn: „Surge!” Antyfony, a zwłaszcza piękne responsoria opiewają Królowę i Oblubienicę. Lekcje pierwszego Nokturnu stanowią nowość nie spotykaną dotąd w Brewiarzu, ponieważ wzięte są z obu Testamentów: pierwsza jest z Księgi Rodzaju (protoewangelia), a dwie pozostałe zaczerpnięte są z pierwszego listu Św. Pawła Apostoła do Koryntian ze słynnego rozdziału o zmartwychwstaniu ciał. Wskutek tego znika niemal całkowicie z Liturgii Pieśń nad Pieśniami (czytana dawniej kolejno podczas całej byłej oktawy). W drugim Noktunie słuchamy kazania Św. Jana Damasceńskiego, Doktora Kościoła, na temat obrony prawdy o wzięciu do Nieba Matki Bożej z Duszą i Ciałem: „Jakże bowiem mogłaby zakosztować śmierci Ta, z Której wypłynęło dla wszystkich prawdziwe życie? Poddaje się jednak Prawu Tego, Którego zrodziła: jako córa starego Adama przyjmuje stary Wyrok, albowiem choćby Syn Jej, będący Życiem samym, Wyroku tego nie odrzucił, jako zaś Matka Boga żywego do Niego przedziwnie jest wzięta”. Dawne Oficjum zawierało na tę uroczystość i te jeszcze słowa z tegoż kazania: „Jakie prawo miał do przyjęcia Jej świat podziemny? Jakżeby mogło dotknąć skażenie to ciało, z którego wzięte zostało Życie? Dla Niej zgotowana jest do Nieba droga prosta, równa i bez przeszkód. Albowiem jeżeli mówi Chrystus, będący życiem i prawdą, iż gdzie On jest, tam i sługa Jego będzie — to czyż nie daleko bardziej będzie z Nim Jego Matka?” — Szósta Lekcja podaje istotną treść uroczystego orzeczenia Ojca Świętego, iż jest dogmatem Wiary Świętej, iż Marya została wzięta do Nieba z Ciałem: „Po przedłożeniu Bogu wielu modłów błagalnych, po wezwaniu Ducha Prawdy o światło, na Chwałę Boga Wszechmogącego, Który ze szczególną łaskawością hojnie obdarzył Maryę Dziewicę, ku uczczeniu Jego Syna, Nieśmiertelnego Króla wieków, zwycięzcy grzechu i śmierci, dla pomnożenia czci tejże Matki chwalebnej oraz euforii całego Kościoła — powagą Pana naszego Jezusa Chrystusa, błogosławionych Apostołów Piotra i Pawła oraz Naszą, oświadczamy, wyjaśniamy i orzekamy: jest to przez Boga objawiony dogmat, iż Niepokalana Bogarodzica zawsze Dziewica Marya po zakończeniu życia ziemskiego z Ciałem i Duszą została wzięta do Chwały Niebieskiej”.

W trzecim Nokturnie słyszymy homilię albo raczej świąteczne kazanie wygłoszone na temat dzisiejszej uroczystości przez Św. Piotra Kanizjusza, przy czym przytaczana dawniej Ewangelia o Marii i Marcie w tej chwili już nie jest stosowana. Zmiany występują również w Laudesach: nowy hymn, nowe Kapitulum z Księgi Judyty; natomiast pozostały bez zmian poetyczne antyfony Psalmów i do Benedictus. O wschodzie słońca widzi Liturgia Najświętszą Maryę Pannę, jak podąża do Nieba: „Któraż to jest, Która idzie jak zorza powstająca, piękna jak księżyc, wybrana jak słońce, ogromna jak wojska uszykowane porządnie?”

2. Poświęcenie ziół.

Od najdawniejszych czasów święci się dzisiaj zioła. Związek tego poświęcenia z uroczystością dzisiejszą jest luźny, a oparty prawdopodobnie na legendzie, według której znaleziono w grobie Matki Bożej wonne kwiaty, leżące na miejscu, gdzie było Jej Ciało.

3. Msza.

Od czasu, gdy Tajemnica dzisiejszej uroczystości została podniesiona do dogmatu Wiary, wprowadzono nowy formularz mszalny (*), który mocniej jeszcze niż poprzedni podkreśla wielką godność Maryi. Msza rozpoczyna się od razu pełnym obrazem wziętym z Apokalipsy: „Ukazał się znak wielki na Niebie. Niewiasta obleczona w słońce i księżyc u Jej Stóp, a na głowie Jej korona z gwiazd dwunastu”. Zaiste, czy może być podnioślejszy obraz Królowej Nieba niż ten, przedstawiający Ją w blasku ciał niebieskich?Marya jest pierwszą istotą ludzką, która również z ciałem weszła do Chwały Chrystusowej. Stąd należy nam zaśpiewać „pieśń nową”. Słowo „nowy” ma w Liturgii szczególny sens, wyraża bowiem nadprzyrodzoność: na ziemi — nowe życie Łaski; po tamtej stronie — „nowe niebiosa i nową ziemię”. „Nowa pieśń” opiewa uwielbione Ciało Matki Bożej, opiewa „dziwy”, które Bóg dla Niej uczynił. o ile rozważamy cały Psalm 97, to pomyślmy o tym, iż Matka Boża jest pierwszym uwielbionym człowiekiem, który wszedł do komnat niebieskich. W ten sposób objawił Pan zbawienie swoje, przed oczami pogan ukazał sprawiedliwość swoją”. Okiem wiary widzimy, iż „oglądały wszystkie krańce ziemi zbawienie Boga naszego”. Z kolei następuje hołd, przez całe stworzenie składany Maryi, pierwszej uwielbionej istocie ludzkiej; w Niej bowiem widzi ono uprzedzenie własnego uwielbienia: „Grajcie Panu na cytrze… Niech się poruszy morze i pełność jego, okrąg ziemi i mieszkający na nim. Rzeki będą klaskać rękami, góry społem będą się weselić… Tak więc Introit jest wspaniałą uwerturą do mszy. Nowa Kolekta wyraża mocne przekonanie, iż „Niepokalana Dziewica i Matka Syna Bożego wzięta została z Ciałem i Duszą do Chwały Niebieskiej”, i podaje dwojakie zastosowanie wraz z prośbą, abyśmy zwracając się stale ku sprawom nadziemskim, godni byli wziąć udział w Jej Chwale”. W ten więc sposób podkreśla Kolekta znaczenie Tajemnicy tej uroczystości dla naszego życia. Taką samą prośbę zanosimy w święto Wniebowstąpienia Pańskiego, abyśmy sercem przebywali w Niebie”. Lekcja wzięta jest z Księgi Judyty (prawie ta sama co na święto Siedmiu Boleści N. M. P.). Pochwała wypowiedziana na cześć bohaterskiej Judyty jest tu odniesiona do Maryi, pogromczyni węża piekielnego: „Ubłogosławił cię Pan w mocy swojej, iż przez cię wniwecz obrócił nieprzyjaciół naszych” (przez porodzenie Jezusa Chrystusa, zwycięzcy śmierci i piekła). Stąd Marya „błogosławiona jest… nad wszystkie niewiasty na ziemi…”, bo Pan Ją „skierował na uderzenie w głowę hetmana nieprzyjaciół naszych!” To jakby echo słów tekstu Wulgaty w Księdze Rodzaju: „Ona zetrze głowę twoją”. Lekcja mówi w ten sposób o historycznej roli Maryi w Dziele Odkupienia, w którym Ona jako Niepokalana Matka Odkupiciela wzięła czynny udział w zwycięstwie nad szatanem. Inne zdanie wzięte w tej Lekcji z dalszego rozdziału, dodaje: „Tyś sława Jeruzalem, Tyś wesele Izraela, tyś cześć ludu naszego” (Jeruzalem oznacza Kościół, a Izrael wiernych). Widzimy, iż dobrze wybrano Lekcję. W Graduale ustępuje bohaterski obraz wojenny pokojowemu obrazowi oblubienicy; oglądamy w nim Matkę Bożą jako królewską córę i królewską oblubienicę wstępującą do godowej komnaty niebieskiej. Słyszymy wezwanie: „Słuchaj córko, a patrz i nakłoń ucha twego, i będzie pożądał król śliczności twojej”; a następnie widzimy, jak „córa królewska lśniąca przepychem, w złocistych szatach” wstępuje do komnat niebieskich. Szczytowy moment w dramacie tej uroczystości przeżywamy w śpiewie Alleluja; ogarnięci uniesieniem tej niebiańskiej pieśni Alleluja wyśpiewujemy: „Wzięta jest Marya do Nieba, radują się zastępy Aniołów”. Te słowa są szczytowym punktem w dramacie dzisiejszego święta. Ewangelia także idzie innym szlakiem. Dawniejsza, o sporze pomiędzy dwiema siostrami, miała tę słabą stronę, iż wprost o Matce Bożej adekwatnie nic nie mówiła. Miłośnikowi Liturgii sprawiała jednak wielką przyjemność dzięki antyfonie na Komunię Świętą: „Maria najlepszą cząstkę obrała, która jej nie będzie odjęta”. Obecna perykopa przenosi nas do domu Elżbiety, która wypowiada dalsze słowa Pozdrowienia Anielskiego: „Błogosławionaś ty między niewiastami i Błogosławiony Owoc Żywota Twego”. Mamy tu zatem odpowiednik do słów Lekcji: „Błogosławionaś ty, córko od Pana, Boga wysokiego, nad wszystkie niewiasty na ziemi. A potem słyszymy z ust Maryi urywek z Magnificat. Możemy sobie wyobrazić, iż Matka Boża zaśpiewała po Swym wejściu do Nieba najpierw uroczyste Magnificat. W Ofertorium nie słychać słów Psalmu, ale słowa Boga powiedziane w Raju: „Położę nieprzyjaźń między tobą, a między niewiastą i między potomstwem twoim, a potomstwem jej”. I tutaj możemy znowu przyjąć te słowa jako odpowiednik Lekcji: Judyta „uderzyła w głowę hetmana nieprzyjaciół”, a u wrót utraconego raju ukazał Bóg obraz Maryi jako pogromicielki węża piekielnego. Bardzo uroczysta jest Sekreta, zaczynająca się od słowa: „Ascendat” (Niechaj wstąpi); w pierwszej chwili biegnie myśl mimo woli do wniebowzięcia Maryi, ale z następnych słów widać, iż wstąpić ma przed Tron Boży pobożna ofiara. W następnym jednak zdaniu prosimy, aby za wstawiennictwem Wniebowziętej rozpaliły się serca nasze ogniem miłości; rozżarzone węgle, bijące w górę dymy kadzidła podczas ofiarowania symbolizują tę modlitwę. Podczas Uczty eucharystycznej widzimy otwarte Niebiosa i Matkę Bożą śpiewającą w Swej Chwale Magnificat: „Błogosławioną zwać Mnie będą wszystkie narody. Albowiem uczynił Mi wielkie rzeczy, który możny jest”. Możemy w dalszym ciągu wyśpiewać całe Magnificat, tę pieśń dziękczynną za udarowanie nas Łaską. Modlitwa po Komuni Świętej jest błaganiem Boga, abyśmy,,doprowadzeni zostali do chwały zmartwychwstania”. Liturgia z upodobaniem wielkim kieruje pod koniec Mszy Świętej nasze myśli ku niebieskiej chwale (por. podobną modlitwę na Boże Ciało: „aby w wieczności napełniała nas euforia z posiadania Bóstwa Twojego”). W ten sposób prowadzi nas ta nowa Msza do oglądania różnych scen i obrazów: najpierw ukazuje wspaniały obraz niewiasty obleczonej w słońce, potem bohaterską Judytę, następnie kolejno pochód oblubienicy królewskiej, przybycie uroczej Matki-Dziewicy do domu kapłana Zachariasza, obraz pogromczyni węża u wrót utraconego Raju, a w końcu Królowę Nieba, wyśpiewującą Magnificat.

4. Martyrologium podaje na dzisiaj imiona wielu znanych Świętych:

„W Krakowie, w Polsce, narodziny (tzn. dzień śmierci) Św. Jacka z Zakonu Kaznodziejskiego, Wyznawcy. Papież Klemens VIII zaliczył go w poczet Świętych, ale święto jego obchodzi się 17 sierpnia”.

„W Rzymie przy drodze Apijskiej Świętego akolity Tarsycjusza. Poganie spotkali go w chwili, gdy niósł Eucharystię; zaczęli go pytać, co niesie. On jednak uważał, iż byłoby hańbą rzucać perły przed wieprze, i odmówił wyjaśnień. Wówczas obili go kijami, a potem kamienowali, aż skonał. Chociaż mordercy pilnie przeszukali jego dłonie i szaty, a ciało obracali na wszystkie strony, nie znaleźli choćby śladu Najświętszego Sakramentu. Zwłoki jego zabrali Chrześcijanie i z wielką czcią pochowali na cmentarzu Św. Kaliksta”.

„W Stuhlweissenburgu na Węgrzech Świętego króla Stefana, króla węgierskiego, Wyznawcy. Obdarzony wieloma cnotami, pozyskał on lud swój dla Wiary Chrystusowej. Sama Najświętsza Panna przyjęła go do Nieba w dniu swego Wniebowzięcia. Na zarządzenie Papieża Innocentego XI święto jego obchodzimy dnia 2 września, bo w dniu tym [w r. 1686] z wyraźną pomocą tego Świętego Króla została zwycięsko odzyskana przez wojska chrześcijańskie potężna twierdza Buda”.

„W Rzymie Św. Stanisława Kostki, Polaka, nowicjusza Zakonu Towarzystwa Jezusowego i Wyznawcy. Stawszy się w krótkim czasie doskonałym dzięki anielskiej niewinności, przeżył czasów wiele. W poczet Świętych zaliczony został przez Papieża Benedykta XIII”.

II. Czytania na czwartek II tygodnia miesiąca sierpnia.

Czwartek (Ks. Ekkl. 5).

Pouczenia o stosunku do Boga. Marność bogactw.

Poznaj dalszą część rozważania:

„Nie mów nic nierozmyślnie

i niech nie będzie serce twe prędkie

na wymówienie słowa przed Bogiem;

Bóg bowiem na niebie, a ty na ziemi:

przeto niech będzie słów twoich mało.

Po licznych troskach sny idą,

a w wielomówstwie głupstwo się znajdzie.

Jeśli co ślubowałeś Bogu, nie omieszkajże spełnić,

albowiem nie podoba się mu niewierna a głupia obietnica;

ale cokolwiek ślubujesz, oddaj.

I daleko lepiej jest nie ślubować

niźli po ślubie obietnic nie spełniać.

Nie dawaj ustom twoim,

abyś o grzech przyprawił ciało twoje,

i nie mów przed aniołem: Nie masz opatrzności,

by snadź Bóg, rozgniewany na mowę twoją,

nie rozproszył wszystkich dzieł rąk twoich.

Gdzie wiele snów, wiele marności i mowy niezliczone;

ale ty Boga się bój! (5, 1-6).

„Skąpy nie nasyci się pieniędzmi,

a kto miłuje bogactwa, nie będzie miał z nich pożytku;

przeto i to jest marność.

Gdzie jest wiele majętności, wielu i tych, którzy je trawią.

A cóż za pożytek właścicielowi z tego,

chyba iż widzi bogactwa oczyma swymi?

Słodki jest sen dla pracującego, czy mało zje, czy wiele;

lecz nasycenie bogatego spać mu nie dopuszcza.

Jest i inna niemoc bardzo zła,

którą widziałem pod słońcem:

bogactwa zachowane na nieszczęście właściciela ich” (5, 9-12).

† † †

Mszał Rzymski 1931r.; 1949r.

Uroczystość Wniebowzięcia jest największym świętem Matki Boskiej i prawdopodobnie najstarszym. Wprawdzie święto Oczyszczenia jest starsze, ale pierwotnie miało charakter święta Pańskiego. Dwie tajemnice wyróżniano w święcie Wniebowzięcia: śmierć Maryi, oraz Wniebowzięcie. Stąd też w niektórych prowincjach obchodzono dwa oddzielne święta. Powszechniej jednak obie Tajemnice łączono w jedno święto, nazywane „zaśnięciem” albo „wniebowzięciem”. W Kościele Wschodnim święto Wniebowzięcia wprowadzono wnet po Soborze Efeskim (431 r.), a pod koniec VI wieku było już powszechnie obchodzone i to 15 sierpnia. W Kościele Zachodnim świadectwa o święcie Wniebowzięcia mamy dopiero z VII wieku. Można jednak przypuszczać, iż wcześniej to święto zaprowadzono. Synody z IX wieku wspominają o święcie Wniebowzięcia jako o święcie obowiązkowym i uroczyście obchodzonym. W tym też wieku przydano do święta Wigilię. Fakt zaś Wniebowzięcia, chociaż był przyjmowany od pierwszych wieków, to jednak dopiero 1. 11. 1950 r. został ogłoszony jako Artykuł Wiary.

Istotną podstawą wywyższenia Najświętszej Maryi Panny jest Jej Boskie Macierzyństwo, drugim powodem jest ustosunkowanie się do Chrystusa: była dla Pana Jezusa i Martą i Marią (Ew.). Dopuszczona do uczestnictwa w wiekuistym oglądaniu Boga, Marya u stóp Mistrza obrała najlepszą cząstkę, która od niej odjęta nie będzie” (Ew. Kom.). Jako Marta opiekowała się Synem Swoim w Jego Dziecięctwie i w latach późniejszych troszczyła się o jego osobę. Jako Marya od chwili porodzenia aż do śmierci krzyżowej przechowywała w Sercu Swoim Nauki Jezusowe. Dawniej po Ewangelii, przypadającej na dzień dzisiejszy, czytano Ewangelię Wigilii, aby wykazać, iż Matka Chrystusowa dlatego jest błogosławioną między wszystkimi, iż lepiej, niż ktokolwiek inny, słucha Słowa Bożego. To Słowo Boskie, ta Mądrość Przedwieczna, która w Starym Zakonie obrała sobie mieszkanie w narodzie izraelskim, w Nowym wstąpiła w Najświętszą Maryę Pannę. Słowo wcieliło się w Łonie Dziewicy, a teraz w Niebieskim Syonie napełnia Ją rozkoszą wizji błogosławionej. Podobnie jak Marta, Kościół na ziemi zmuszony jest oddawać się troskom doczesnego żywota, ale jednocześnie na wzór tejże blaga Maryę o pomoc (Kol., Sekr. po Kom.). Pierwsza Kolekta na Wniebowzięcie w dawnym Sakramentarzu wspomina o tej Tajemnicy; adekwatna zaś Kolekta na dzień 15 sierpnia nie ma bezpośredniego związku z tym świętem. Pierwsza Kolekta brzmi, jak następuje: „Poczuwamy się, o Panie, do obchodzenia uroczystości dzisiejszej, Święta bowiem Rodzicielka Matka Boża uległa wprawdzie śmierci doczesnej, ale więzy śmierci nie zdołały utrzymać w swej mocy Tej, Która dała Ciało Synowi Twemu, Panu naszemu, Który żyje i króluje”.

Za Życie pełne poświęceń, za Swoje Cnoty dostąpiła zaszczytu, iż zaraz po Swym zgonie zmartwychwstała i obcuje z Bogiem w Niebie z Duszą i Ciałem. Matka Najświętsza została wywyższona dla Swego szczęścia i dla naszego pożytku, by nam we wszystkim pomagać. (Lekcja, Sekr., Modl. po Kom.)

Marya jest zapowiedzianą w Raju Niewiastą, Która całe Życie pozostawała w nieprzyjaźni z szatanem (antyfona na Ofiarowanie). Dzięki przywilejowi Niepokalanego Poczęcia odniosła zwycięstwo nad grzechem i dlatego została wyjęta spod powszechnego prawa rozkładu grobowego. Nie musiała, jak my, czekać aż do końca świata na wskrzeszenie i uwielbienie Swojego Ciała, ale została od razu wzięta do Nieba z Duszą i Ciałem. Wniebowzięcie Matki Bożej, to Jej ostateczny triumf nad szatanem, grzechem i śmiercią, i spełnienie się proroctwa, które wyśpiewała w kantyku Magnificat (Ewangelia, antyfona na Komunię Świętą). W modlitwach mszalnych prosimy o dopuszczenie nas do udziału w Jej Chwale.

Ponieważ na połowę sierpnia przypada koniec żniw dlatego w to święto poświęca się w kościele zioła, kłosy zboża i owoce. Poświęcenie to znane było już w IX wieku, i w Polsce do czasów obecnych dokonywane. Są one symbolem dojrzałości duchowej Najświętszej Dziewicy.

† † †

Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)

Dnia 15-go sierpnia oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskich Martyrologium:

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

W Rzymie przy drodze Apijskiej męczeństwo Św. Tarsycjusza, Akolity. Kilku pogan spotkało go, gdy niósł Najświętszy Sakrament i zapytało się, co niesie. Czego on jednak nie zdradził, gdyż uważał to za niesłuszne, by perły owe świniom dać na pastwę. Bito go przeto kijmi i pięśćmi tak długo, aż ducha wyzionął. Gdy potem niewierni przeszukali ciało jego, nie znaleźli ani śladu po Hostii Świętej ani w rękach ani w rzeczach. Przeto Chrześcijanie podnieśli ciało jego i z szacunkiem pochowali w katakumbach Kallistusa.

W Tagaście w Afryce uroczystość Św. Alypiusza, Biskupa, który niegdyś był uczniem Św. Augustyna, później przy nawróceniu został jego towarzyszem, jako Biskup był mu kolegą, w walce przeciw błędnowiercom gorliwym współwojownikiem, a w końcu towarzyszem w Chwale Niebieskiej.

W Soissons we Francji uroczystość Św. Arnulfa, Biskupa i Wyznawcy.

W Stuhlweissenburgu na Węgrzech dzień zgonu Św. Stefana, Węgierskiego Króla, którego uroczystość obchodzi się dnia 2-go września.

W Rzymie błogosławiony zgon Św. Stanisława Kostki z Polski, Wyznawcy z Towarzystwa Jezusowego, który anielską niewinnością zdobył sobie zasługi na długi czas mimo swej wczesnej śmierci, a Papież Benedykt XIII wpisał go do albumu Świętych.

A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic.

R. Deo gratias.

© salveregina.pl 2024

Idź do oryginalnego materiału