KARTKA Z KALENDARZA LITURGICZNEGO: 1 Sierpnia.

salveregina.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Kalendarz liturgiczny


Uwaga!!!

(Źródło: Ks. Wojciech Szmyd T.J. – Odpusty, 1930r.)

1. Kto codziennie przez cały miesiąc Sierpień odmawia jakie modlitwy, choćby prywatnie na cześć Niepokalanego Serca Maryi, ten zyskuje:

  • 300 dni odpustu w każdy dzień.
  • Odpust zupełny raz jeden w ostatnim dniu lub w ciągu siedmiu dni następnych, pod warunkiem Spowiedzi, Komunii Świętej, nawiedzenia kościoła lub publicznej kaplicy i modlitwy na intencję Ojca Świętego. (Pius X. 13 marca 1913. Coli. 167.

2. Porcjunkuła 2 sierpnia (od południa 1 sierpnia aż do północy 2 sierpnia) — odpustu zupełnego toties quoties, czyli tyle razy ile razy.

Wszyscy wierni mogą dostąpić odpustu zupełnego toties quoties – czyli tyle razy ile razy, ilekroć prócz Spowiedzi i Komunii Świętej według reguł ogólnych nawiedzą:

1. Albo kościół lub publiczną kaplicę którego z trzech Zakonów franciszkańskich, tj.: a) Bernardynów, Reformatów, Franciszkanów konwentualnych, Kapucynów; b) Klarysek; c) trzecich Zakonów męskich, składających śluby czy uroczyste czy zwyczajne; d) trzecich Zakonów żeńskich, składających śluby uroczyste, choćby nie były przydzielone do trzeciego zakonu (D. auth. 36); e) trzecich Zakonów żeńskich, składających śluby zwyczajne, jeżeli zostały prawnie do pierwszego zakonu przydzielone (C. Indulg. 18/8 1903, ASS. XXXVI, 377).

2. Albo kościół lub publiczną kaplicę trzeciego Zakonu franciszkańskiego świeckiego, jeżeli one są własnością trzeciego Zakonu (Św. Oficj. 8 czerwca 1916, AAS. VIII, 263).

3. Albo kościół lub publiczną kaplicę niefranciszkańską, które ten przywilej otrzymały na zawsze przed rokiem 1924 lub po tym roku.

Odpustu Porcjunkuły nie można pozyskać w kościołach franciszkańskich, które przestały być ich własnością (D. auth. 243),

Poznaj dalszą część informacji:

— dalej, w kościołach i kaplicach franciszkańskich, odległych od samej Porcjunkuły w Asyżu mniej niż 3 km: tam mogą pozyskać odpust Porcjunkuły tylko osoby zamieszkujące w domu przyległym do takiego kościoła lub publicznej kaplicy, jeżeli dla jakiej przeszkody fizycznej czy moralnej nie mogą nawiedzić samej Porcjunkuły; — w kościołach lub publicznych kaplicach, w których istnieje kanonicznie założony Trzeci Zakon Franciszkański świecki: mogą pozyskać odpust Porcjunkuły tylko sami członkowie trzeciego Zakonu (Święte Oficjum 8 czerwca 1916); — wreszcie nie można zyskać odpustu Porcjunkuły w tych kościołach lub kaplicach, które otrzymały ten przywilej przed rokiem 1924, ale nie na zawsze: odnosi się to przede wszystkim do tych kościołów lub kaplic, które otrzymały ten przywilej od ordynariusza miejscowego na mocy władzy udzielonej ordynariuszom przez Święte Oficjum 26 maja 1911 roku: te kościoły i kaplice straciły ów przywilej z dniem 31 grudnia 1924 roku.

Odpust Porcjunkuły można zyskiwać od południa 1 sierpnia aż do północy 2 sierpnia. Jednakże ordynariusze, proboszczowie i rektorowie kościołów lub kaplic, które posiadają ten przywilej, mogą przenosić ten odpust na następną niedzielę, jeżeli 2 sierpnia na niedzielę nie przypada. — Kto pozyskał odpust Porcjunkuły 2 sierpnia, może go jeszcze zyskać tam, gdzie jest przeniesiony na niedzielę (Św. Peniten. 13/1 1930, AAS. XXII, 43).

Warunkiem do dostąpienia odpustu Porcjunkuły, prócz Spowiedzi i Komunii Świętej według norm ogólnych, jest nawiedzenie kościoła lub kaplicy, mającej ten przywilej, i odmówienie na intencję Ojca Świętego (do Boga Ojca o podwyższenie Kościoła Świętego; do Syna Bożego o wykorzenienie herezji i nawrócenie grzeszników; do Ducha Świętego o zachowanie pokoju i jedności) 6 Ojcze nasz, 6 Zdrowaś i 6 Chwała Ojcu. Tych modlitw nie można zastąpić innymi (Św. Penit 13/1 1930, AAS. XXII, 43).

Dekret Świętej Penitencjarii poleca, aby przez cały czas, kiedy kościoły będą otwarte dla nawiedzania ich w celu dostąpienia odpustu, były w nich wystawione ku czci publicznej relikwie Św. Franciszka z Asyżu lub relikwie Matki Boskiej, albo Obraz lub Figura Matki Boskiej Anielskiej lub tegoż Patryarchy. W stosownej zaś porze dnia, mają być urządzone publiczne modły za Ojca Świętego i potrzeby Kościoła — po nich ma się wezwać pomocy Św. Franciszka i Matki Boskiej Anielskiej, — odmówić Litanię do Wszystkich Świętych — przy końcu ma się udzielić błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem. Jednakże wykonanie tego polecenia nie jest konieczne do zyskania odpustu.

Św. Penitencjarja 10 lipca 1924. AAS. XVI, 345.

Modlitwy w czasie odwiedzin kościołów oraz modlitwy o uzyskanie odpustu zupełnego.

Zestawienie kościołów i kaplic franciszkańskich, w których można dostąpić odpustu:

Źródło: Wikipedia

Prowincja Św. Franciszka z Asyżu − Poznań Barczewo (franciszkanie konwentualni), Brodnica (reformaci – prowincja pruska),, Hel (franciszkanie – prowincja katowicka), Jarocin (franciszkanie – prowincja katowicka), Józefów (doloryści – w 2016 zostali połączeni z Zakonem Braci Mniejszych), Kadyny (bernardyni – prowincja wielkopolska), Miłakowo (duchowieństwo diecezjalne), Olsztyn (franciszkanie – prowincja śląska), Osieczna (reformaci – prowincja wielkopolska), Pakość (reformaci – prowincja wielkopolska), Poznań /Św. Franciszka Serafickiego/ (bernardyni – prowincja wielkopolska), Szamotuły (reformaci – prowincja wielkopolska; w 2020 roku archidiecezja poznańska oddała kościół i klasztor Braciom Mniejszym), Toruń (reformaci – prowincja pruska), Wejherowo (reformaci – prowincja pruska), Wieżyca (franciszkanie – prowincja katowicka), Woźniki (reformaci – prowincja wielkopolska), Wronki (dominikanie), Wschowa (bernardyni – prowincja wielkopolska)
Poznaj dalszą część informacji:
Prowincja Św. Jadwigi − Wrocław. Borki Wielkie, Duszniki-Zdrój, Duszniki-Zdrój – Zieleniec, Gliwice, Głubczyce, Góra Świętej Anny (dwie wspólnoty: jedna przy sanktuarium Św. Anny, druga w Domu Pielgrzyma), Kłodzko, Kryniczno, Legnica, Ligota Wielka, Nysa, Prudnik, Racibórz, Wambierzyce, Wrocław-Karłowice, Wrocław-Sołtysowice, Zawadzkie, Złotoryja
Prowincje Zakonu Braci Mniejszych: Bytom, Chocz, Chorzów Klimzowiec, Cieszyn, Częstochowa, Górki Wielkie, Jaworzynka (romitorium), Katowice Panewniki, Katowice Stare Panewniki, Kobylin, Koszarawa Bystra, Miejska Górka, Opole, Podłęże Królewskie, Rybnik, Rybnik Zamysłów, Tychy, Wieluń, Zabrze
Prowincja Matki Bożej Anielskiej − Kraków (pot. Reformaci): Biecz, Brzeziny, Chełm, Dursztyn, Dzwono-Sierbowice, Jarosław, Kazimierz Dolny, Kęty, Konin, Kraków-Azory, Kraków-Bronowice Wielkie, Kraków Św. Kazimierz, Pilica, Pińczów, Przemyśl, Warszawa, Warszawa-Mokotów, Wieliczka, Włocławek, Zakliczyn nad Dunajcem
Prowincja Matki Bożej Niepokalanej Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych: Kalisz, Lublin, Łódź – Krasickiego, Łódź – Krecia, Łódź – Łagiewniki (Wyższe Seminarium Duchowne), Łódź – Łagiewniki, Łódź – Skwer Św. Maksymiliana (Dąbrowa), Miedniewice, Niepokalanów, Radziejów, Siedlce, Skarżysko-Kamienna, Smardzewice, Stoczek, Suwałki, Warszawa, Wyszogród, Zamość
Prowincja Niepokalanego Poczęcia NMP − Kraków (pot. Bernardyni). Alwernia – sanktuarium „Ecce homo”, Brody, Częstochowa – siedziba Duszpasterstwa Młodzieżowo-Powołaniowego Prowincji, Dukla – sanktuarium Św. Jana z Dukli, Trzciana-Zawadka – parafia obsługiwana przez bernardynów z Dukli, Hrubieszów – sanktuarium Matki Bożej Sokalskiej, Jelna, Kalwaria Zebrzydowska – sanktuarium pasyjno-maryjne i klasztor seminaryjny, Koło – miejsce kultu Św. Tekli, Kraków – sanktuarium Św. Szymona z Lipnicy, Leżajsk – sanktuarium Matki Bożej Leżajskiej, Lublin, Łęczyca, Łódź – Katolickie Gimnazjum i Liceum ogólnokształcące im. Anastazego Pankiewicza, Opatów, Piotrków Trybunalski – sanktuarium Matki Bożej Piotrkowskiej, Przeworsk – sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia Przeworskiej, Radecznica – sanktuarium Św. Antoniego z Padwy, Radom, Rzeszów – sanktuarium Matki Bożej Rzeszowskiej, Skępe – sanktuarium Matki Bożej Skępskiej, Tarnów, Warszawa – miejsce kultu Św. Bonifacego z Tarsu, Warta – miejsce kultu Sł. B. Rafała z Proszowic, Wetlina, Zakopane, Żurawiczki
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów Biała Podlaska, Bydgoszcz, Bytom, Częstochowa, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice Załęże, Kielce, Kraków, Kraków-Olszanica, Krosno, Krynica Morska,, Lubartów, Lublin, Lublin – Poczekajka, Łomża, Mogilno, Nowa Sól, Nowe Miasto nad Pilicą, Olsztyn, Orchówek, Piła, Rywałd Królewski, Serpelice, Sędziszów Małopolski, Skomielna Czarna (ośrodek rekolekcyjny i parafia), Stalowa Wola, Tenczyn (dom rekolekcyjny i parafia), Terliczka (sanktuarium), Wałcz, Warszawa, Wołczyn, Wrocław, Zagórze, Zakroczym

Zachęcamy do:

  1. uczczenia Niepokalanego Serca Maryi w miesiącu Sierpniu ku Jej czci poświęconym: Nabożeństwo sierpniowe poświęcone ku czci Niepokalanego Serca Maryi – dzień 1
  2. uczczenia Najdroższej Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa w miesiącu Lipcu ku Jej czci poświęconym: Nabożeństwo lipcowe do Najdroższej Krwi Pana Jezusa – dzień 32

Źródło: Pius Parsch „Rok Liturgiczny”, Poznań 1956, t. 2

I. Św. Piotra Apostoła w Okowach; Siedmiu braci Machabeuszów, Męczenników.

Skrusz, Piotrze, na rozkaz Boży te ziemskie kajdany, który błogosławionym otwierasz Królestwa Niebieskiego Bramy

Antyfona do Magnificat i śpiew Alleluja stanowią urywek napisu ujętego w wiersz metryczny, umieszczonego na bazylice w Spoleto, gdzie dawniej przechowywano część łańcuchów Piotrowych.

Poznaj dalszą część rozważania:

1. Uroczystość Św. Piotra w Okowach.

W tydzień po uroczystości Św. Jakuba, pierwszego Męczennika spośród Apostołów, obchodzi Kościół uroczystość Św. Piotra w Okowach, na pamiątkę uwięzienia i cudownego uwolnienia księcia Apostołów. Święto dzisiejsze jest adekwatnie pamiątką poświecenia Bazyliki Św. Piotra w Okowach i jest zarazem świętem Apostoła, ukazującym nam, w jaki sposób chroni Pan Swój Kościół i Jego przewodników. Porywająco pięknie i zgodnie z prawdą życiową opowiadają Dzieje Apostolskie (12, 1-19) wydarzenie związane z tym świętem. W 13 lat po śmierci Pana rozpętało się w jerozolimskiej gminie chrześcijańskiej drugie krwawe prześladowanie Chrześcijan. Herod Agryppa I pragnął pozyskać uznanie ludu żydowskiego za cenę głowy Apostoła. Św. Jakub był pierwszą ofiarą, teraz przyszła kolej na Św. Piotra. Po święcie Paschy miał być skazany na śmierć przez sąd ludowy. Strzeżono go surowo, „a Kościół nieustannie modlił się za nim do Boga”. W nocy przed wyrokiem Św. Piotr obudzony został nagle przez Anioła, który rozkazał mu powstać: „I opadły łańcuchy z rąk jego“. Anioł przeprowadził go przez straże i przez żelazną bramę więzienną aż na ulicę, i tam dopiero odstąpił od niego. Św. Piotr zrozumiał, iż to nie był sen, ale rzeczywistość. „Teraz wiem prawdziwie, iż posłał Pan Anioła swego i wyrwał mnie z ręki Heroda”. Tymi słowami rozpoczyna Liturgia dzisiejszą Mszę świąteczną. Apostoł jakby spotykał nas na wstępie — Dom Boży bowiem przedstawia samego Świętego — i przynosił nam radosną nowinę. Św. Piotr zastanowił się pokrótce, co mu czynić wypada, rozporządzał bowiem zaledwie kilku godzinami nocy, a o świcie powinien był opuścić Jerozolimę. Podążył więc do domu Marii, matki Św. Marka Ewangelisty; było to miejsce, w którym odbyła się Ostatnia Wieczerza, a zarazem była to pierwsza świątynia, gdzie zwykli byli gromadzić się Chrześcijanie. Zakołatał do drzwi zewnętrznych domu, gdzie wierni byli jeszcze zgromadzeni. Pewna dziewczyna wyszła do drzwi, poznała głos Piotra i z radości, zamiast otworzyć, pobiegła do wnętrza, aby donieść, iż Piotr stoi pod drzwiami. „Szalejesz” — rzekli do niej Chrześcijanie. Św. Piotr nie przestawał kołatać; gdy mu otworzono, opowiedział o swoim uwolnieniu, wydał odpowiednie rozporządzenia i opuścił Jerozolimę. Dzieje Apostolskie nie podają, dokąd się udał, by nie zdradzić miejsca jego pobytu. Tradycja głosi, iż poszedł do Rzymu, gdzie założył biskupstwo (ok. r. 42 po Chr.); na tym opiera się przypuszczenie, iż był przez 25 lat biskupem rzymskim (42-67). Kajdany, które Św. Piotr nosił w czasie swego uwięzienia za Heroda Agryppy, zostały według podania darowane Papieżowi przez Eudoksję, córkę Teodozjusza II (408-450). Posiadał on już łańcuchy z czasów niewoli Apostoła za panowania Nerona. Te drogocenne relikwie czczono w Rzymskim Kościele od najdawniejszych czasów. Bazylika Św. Piotra w Okowach została wzniesiona za Sykstusa III (432-440) była pierwotnie poświęcona książętom Apostołów, Piotrowi i Pawłowi.

Msza (Nunc scio) jest w głównych swych częściach ta sama co na uroczystość Apostołów w dniu 29 czerwca. Przeznaczona na dzisiaj kolekta zawiera prośbę o skruszenie więzów grzechów naszych.

2. Absolve vincula.

Obraz uwolnienia Św. Piotra z kajdan wszedł do języka Liturgii i występuje w wielu modlitwach Kościoła. I dzisiejsza Kolekta nawiązuje wyraźnie do tego obrazu: Piotra uwolniłeś z kajdan, a nas uwolnij z więzów grzechowych (a vinculis absolutum — absolve vincula peccatorum). Wymowa obrazu jest jasna: diabeł to Herod, który nas skrępował kajdanami grzechów, Bóg jednak rozrywa te więzy. Obraz ten wszedł również do modlitw Brewiarza, Psalm bowiem 116(115) tylko z tej racji został wybrany do drugich Nieszporów na uroczystości Apostołów, iż zawiera słowa: „Potargałeś [Panie] pęta moje” (dirupisti vincula mea). Owszem zwrot o uwolnieniu z więzów grzechowych jest stale używany w języku Liturgii, absolucja bowiem w trzecim Nokturnie opiewa: Od więzów grzechów naszych niechaj nas uwolni Pan Wszechmogący i Miłosierny (absolucja, to znaczy modlitwa końcowa, posiada tu charakter modlitwy przebłagalnej). Z tego rodzaju przestawieniem spotykamy się często w modłach liturgicznych.

3. Brewiarz.

Św. Augustyn tak mówi o okowach Św. Piotra: „O Piotrze mówi Pismo, iż wynoszono chorych na ulice, aby za nadejściem Piotra przynajmniej cień jego padł na którego z nich (Dz. 5, 15). o ile podówczas choćby cień jego ciała mógł być skuteczny, o ileż bardziej działać będzie pełnia jego mocy? o ile wówczas poruszone jego przejściem powietrze uzdrawiało proszących, o ileż skuteczniejsza będzie w tej chwili Łaska trwającego w Niebie? Słusznie więc, iż łańcuch, którym kiedyś Piotr był spętany, przez wszystkie Kościoły uważany jest za cenniejszy od złota. Skoro cień jego, kiedy przechodził, posiadał taką moc uzdrawiającą, o ileż skuteczniejsze będą okowy, które na sobie nosił? o ile bezduszny i nieuchwytny cień mógł posiadać taką moc uzdrawiającą, o ileż więcej owe kajdany, które wrzynały się w święte jego członki? Skoro przed męczeńską śmiercią swoją był tak potężny, iż mógł ochraniać proszących go o to, o ileż potężniejsza będzie teraz jego pomoc, skoro doszedł do Chwały? O błogosławione okowy! Z więzów, krępujących ręce i nogi, zostałyście przemienione w wieńce zwycięstwa, z Apostoła uczyniłyście męczennika! Błogosławione okowy towarzyszyłyście więźniowi waszemu aż na krzyż nie dlatego, aby go męczyć, ale aby go uświęcić!”

4. Święci Bracia Machabejscy.

Tych siedmiu braci zostało umęczonych wraz ze swą matką za króla Antiocha Epifanesa około 164 r. przed Chrystusem. Szczególnie podziwu godna jest ich matka, która zachęcała synów do śmierci męczeńskiej. Szczątki ich otaczane wielką czcią w Antiochii, zostały po zburzeniu kościoła, zbudowanego nad ich grobem, przeniesione w VI wieku poprzez Konstantynopol do Rzymu. Przy odnawianiu Wielkiego Ołtarza w kościele Św. Piotra w Okowach (r. 1876) znaleziono sarkofag, pochodzący z IV lub V stulecia; resztki znalezione w grobie oznaczone były dzięki tabliczek ołowianych jako szczątki Braci Machabejskich oraz ich rodziców. — Rzadki to wypadek, iż Kościół Rzymski umieszcza Świętych Starego Zakonu w tekście Mszy oraz w Brewiarzu (Kościół grecki obchodzi kilku takich Świętych). Stoi on na stanowisku, iż męczeństwo przed Chrystusem jest możliwe jedynie przy uwzględnieniu Wiary w Chrystusa i nadziei w Nim pokładanej. Jest to jedno z najdawniejszych świąt. Pismo Święte opisuje śmierć tych Świętych w bardzo budujący sposób w 2 Księdze Machabejskiej, w rozdziale 7. Św. Grzegorz z Nazjanzu zapytuje, dlaczego my Chrześcijanie czcimy Świętych Starego Testamentu, i tak odpowiada: „Są godni tego, aby im wszyscy oddawali cześć, albowiem występowali odważnie i wytrwale w obronie ojczystych przykazań i przepisów. o ile bowiem śmierć męczeńską przed Męką Chrystusową ponieśli, czegoż byliby dokonali, gdyby ich męczono po Chrystusie, skoro przyświecałby im przykład śmierci Pana? Co więcej, tajemniczy i wewnętrzny powód, który podzielają wraz ze mną wszyscy miłośnicy Boga, każe mi wierzyć, iż nikt z tych, co przed Przyjściem Chrystusa ponieśli śmierć męczeńską, nie mógł tego dokazać bez Wiary w Niego”.

II. Piątek VII Tygodnia po Zesłaniu Ducha Świętego.

Piątek (3 Ks. Król. 5, 1-7).

Budowa świątyni.

„Posłał też Hiram, król Tyru, sługi swe do Salomona, bo słyszał, iż go namaszczono na królestwo zamiast ojca jego; albowiem Hiram był przyjacielem Dawida przez wszystek czas.

Poznaj dalszą część rozważania:

I posłał Salomon do Hirama mówiąc: Ty znasz wolę Dawida, ojca mego, i iż nie mógł zbudować domu imieniu Pana, Boga swego, dla walk zagrażających wokoło, aż ich dał Pan pod stopy nóg jego. ale teraz dał mi Pan, Bóg mój, odpocznienie zewsząd i nie masz przeciwnika ani spotkania złego. Przeto myślę zbudować kościół imieniu Pana, Boga mego, jak powiedział Pan Dawidowi, ojcu memu mówiąc: Syn twój, którego dam zamiast ciebie na stolicę twoją, ten zbuduje dom imieniu memu. A tak przykaż, żeby mi nacięli słudzy twoi cedrów z Libanu i słudzy moi niechaj będą ze sługami twymi, a zapłatę sług twoich dam tobie, jakiejkolwiek żądać będziesz; bo wiesz, iż nie ma między ludem moim męża, który by umiał drzewa wyrębywać jak Sydończycy. Gdy tedy usłyszał Hiram słowa Salomona, uradował się bardzo i rzekł: Błogosławiony Pan Bóg dzisiaj, który dał Dawidowi syna bardzo mądrego nad ludem tym wielkim!”

† † †

Mszał Rzymski 1931r.; 1949r.

I. Św. Piotra Apostoła w Okowach.

W dniu dzisiejszym Kościół obchodzi w Bazylice Św. Piotra w Okowach, na wzgórzu Eskwilińskim w Rzymie, którą wybudował Sykstus III (†440r.) na pamiątkę uwięzienia Księcia Apostołów, czcząc jego więzy. Składają się one z dwóch części, z których jedna, przeznaczona do krępowania rąk, liczy jedenaście ogniw, a druga dwadzieścia trzy; zakończenie tej ostatniej stanowią dwa półkola do zaciągania na szyję. Według tradycji cesarzowa Eudoxia ofiarowała papieżowi także te kajdany, które Św. Piotr miał we więzieniu jerozolimskim. Jedne i drugie kajdany złożono w wybudowanej przez Sykstusa Bazylice, którą też nazwano basilica ad vincula, to znaczy: Bazylika Św. Piotra w Okowach. Jednak dzisiejsze święto jest pamiatką poświęcenia tej Bazyliki.

II. Siedmiu braci Machabeuszów, Męczenników.

Siedmiu braci Machabeuszów było umęczonych wraz z matką przez Antiocha Epifanesa okolo 150 roku przed Chrystusem. Męczeństwo ich opisuje 2 Księga Machabejska. W VI wieku przewieziono ich relikwie do Rzymu i złożono w kościele Św. Piotra w Okowach.

† † †

Z MARTYROLOGIUM RZYMSKIEGO (1956R.)

Dnia 1-go sierpnia oprócz tego obchodzi Kościół Święty pamiątkę następujących Świętych Pańskich, zamieszczonych w Rzymskich Martyrologium:

W Rzymie u stóp eskwilińskiego wzgórza uroczystość Św. Piotra w okowach.

W Antiochii śmierć męczeńska 7-miu Świętych Braci Machabejczyków z matką ich, którzy cierpieli za czasów króla Antiocha Epifana. Ciała ich sprowadzono do Rzymu i złożono w kościele S. Pietro w Vincoli.

W Rzymie męczeństwo 3 Świętych Dziewic: Fides, Spes i Caritas, które zdobyły sobie palmę zwycięstwa pod cesarzem Hadrianem.

W Rzymie przy Via Latina męczeństwo Św. Bonusa, Kapłana, także Świętych Fausta i Maura z 9 towarzyszami, których walki opisane są w aktach Św. Stefana, Papieża.

W Filadelfii w Arabii śmierć męczeńska Świętych Cyryla, Akwila, Piotra, Domicjana, Rufusa i Menandra, ukoronowanych jednego dnia.

W Perge w Pamfilii męczeństwo Świętych Leoncjusza, Attiusza, Aleksandra i jeszcze 6 innych współziomków, których prezes Flawian za panowania Dioklecjana ściąć kazał.

W Gironie w Hiszpanii dzień zgonu Św. Feliksa, Męczennika, którego po różnorakich męczarniach na rozkaz cesarza Dacjana biczowano tak długo, aż swą nieprzezwyciężoną duszę za Chrystusa Pana oddał.

W Vercelli pamiątka Św. Euzebiusza, Biskupa i Męczennika, za swą Wiarę wygnanego najpierw do Scytopolis pod cesarzem Konstancjuszem, a potem do Kapadocji; później mógł wprawdzie wrócić znowu do swych owieczek, ale wnet padł ofiarą podstępów ariańskich. Jego uroczystość obchodzi się w dniu jego święceń Biskupich, dnia 15 grudnia.

W okręgu Paryża uroczystość Św. Justyna, Biskupa i Męczennika.

W Vienne pamiątka Św. Verusa, Biskupa.

W Winchester w Anglii uroczystość Św. Etelwolda, Biskupa.

W powiecie Lisieux pamiątka Św. Nemezjusza, Wyznawcy.

A gdzie indziej wielu innych Świętych Męczenników i Wyznawców oraz Świętych Dziewic.

R. Deo gratias.

Idź do oryginalnego materiału