Jeden (εἷς– heis)

jednoslowo.com 3 godzin temu

Odpowiedział mu: «Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeżeli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania». (Mt 19,17)

ὁ δὲ εἶπεν αὐτῷ· τί με ἐρωτᾷς περὶ τοῦ ἀγαθοῦ; εἷς ἐστιν ὁ ἀγαθός· εἰ δὲ θέλεις εἰς τὴν ζωὴν εἰσελθεῖν, τήρησον τὰςἐντολάς.

Qui dixit ei quid me interrogas de bono unus est bonus Deus si autem vis ad vitam ingredi serva mandata.

jeden, ten sam, on sam

Prosty liczebnik εἷς odwołuje się jedyności Boga, ale też w sposób pośredni przypomina, iż to ten sam Bóg jest Bogiem obietnicy i Bogiem Prawa – On właśnie jest Dobry. Słowa: ho de Theos heis estin – „ale Bóg jest jeden”, pobrzmiewające formułą wyznania wiary Ludu Pierwszego Przymierza oddają monoteistyczną koncepcję judaizmu, która zresztą przywoływana jest w Nowym Testamencie z pewnym rozszerzeniem wskazującym na jedyność dzieła zbawczego Jezusa Chrystusa, jako jedynego, który mógł wydać samego siebie za nas (zob. Rz 3,30, 1Kor 8,6; 2Kor 5,14-15). Jezus, zapytany przez człowieka będącego w drodze i poszukującego, odpowiada też, iż jest jedna, jedyna droga, by stać się doskonałym, świętym jak Bóg jest Święty (Kpł 19,2). Pierwszy krok na tej drodze to zachowywanie przykazań, które sam Bóg dał człowiekowi jako drogowskaz. Jezus, zakładając pragnienie przygodnego wędrowcy osiągnięcia wyższej miary „dobra”, podpowiada delikatnie („jeśli chcesz”), iż obranie drogi doskonałości wymaga większego zaangażowania i wyzbycia się wszystkiego, co do tej pory określało jego status, by pójść za Jezusem i zyskać nową tożsamość. Tylko przylgnięcie do Pana jest gwarancją osiągnięcia życia wiecznego.

Prosty liczebnik heis odwołuje się jedyności Boga, ale też w sposób pośredni przypomina, iż to ten sam Bóg jest Bogiem obietnicy i Bogiem Prawa – On właśnie jest Dobry. Słowa: ho de Theos heis estin – „ale Bóg jest jeden”, pobrzmiewające formułą wyznania wiary Ludu Pierwszego Przymierza oddają monoteistyczną koncepcję judaizmu, która zresztą przywoływana jest w Nowym Testamencie z pewnym rozszerzeniem wskazującym na jedyność dzieła zbawczego Jezusa Chrystusa, jako jedynego, który mógł wydać samego siebie za nas (zobacz. Rodzaju 3 30, Pierwszy do Koryntian 8 6; Drugi do koryntian 5 14 do 15). Jezus, zapytany przez człowieka będącego w drodze i poszukującego, odpowiada też, iż jest jedna, jedyna droga, by stać się doskonałym, świętym jak Bóg jest Święty (Księga Kapłańska 19 2). Pierwszy krok na tej drodze to zachowywanie przykazań, które sam Bóg dał człowiekowi jako drogowskaz. Jezus, zakładając pragnienie przygodnego wędrowcy osiągnięcia wyższej miary „dobra”, podpowiada delikatnie („jeśli chcesz”), iż obranie drogi doskonałości wymaga większego zaangażowania i wyzbycia się wszystkiego, co do tej pory określało jego status, by pójść za Jezusem i zyskać nową tożsamość. Tylko przylgnięcie do Pana jest gwarancją osiągnięcia życia wiecznego.

Zobacz w Słowniku – “J”
Znaczenie biblijne

Hebrajskie słowo

Idź do oryginalnego materiału