IV TYDZIEŃ POZOSTAŁY PO OBJAWIENIU PAŃSKIM. WTOREK. Rozmyślanie. Zakaz używania pieniędzy. (O. BERNARDYN GOEBEL)

salveregina.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Przed Bogiem


Poznaj głębokie refleksje na temat zakazu używania pieniędzy i jego duchowego znaczenia w Katolickiej Tradycji. Odkryj, jak taki zakaz może wpływać na nasze życie, relacje i podejście do materialnych dóbr. Dowiedz się, jak Katolicka Wiara i nauczanie mogą inspirować do duchowego wzrostu i odrzucenia materializmu.

Rozmyślanie.

ZAKAZ UŻYWANIA PIENIĘDZY.

Św. Franciszek z Asyżu pozwolił nam używać rzeczy koniecznych do życia, wprowadzając tylko pewne ograniczenia. Jedną rzecz jednak chciał zupełnie usunąć ze swego Zakonu: pieniądze. W czwartym rozdziale Reguły pisze: ,,Nakazuję mocno wszystkim braciom, żeby w żaden sposób nie przyjmowali monety lub pieniędzy ani osobiście, ani za pośrednictwem innych”.

1. Znaczenie zakazu używania pieniędzy.

Na początku XIII wieku, w okresie młodości Św. Franciszka z Asyżu, Europa przechodziła z systemu gospodarki naturalnej na system gospodarki pieniężnej. Zrozumiałą jest rzeczą, iż musiało to wywołać nienasyconą chciwość i żądzę pieniądza. Syn bogatego kupca miał okazję napatrzeć się, z jakim pożądaniem ludzkie oczy i serca potrafią lgnąć do złota, jaką niesamowitą władzę posiada pieniądz nad człowiekiem. Nic więc dziwnego, iż odkąd Panią Ubóstwo obierze za swą oblubienicę, dla pieniądza będzie miał tylko wstręt i pogardę. Ta niechęć pogłębi się jeszcze bardziej we Franciszku pod wpływem słów Chrystusa skierowanych do Apostołów: Nie bierzcie na drogę ni złota, ni srebra, ni pieniędzy w trzosach” (Mt 10, 10). Będzie się starał to usposobienie przelać w serca braci. Celano pisze: ,,Naśladowcom swoim powtarzał zawsze, iż powinni uciekać od pieniędzy jak od wcielonego szatana; dawał swoim mądrą radę, by błoto i pieniądze cenili jednakowo”. I przytacza tenże pisarz różne zdarzenia, w których Franciszek tak właśnie postępował. Pieniądz był w oczach Św. Franciszka Serafickiego symbolem tego świata, od którego wyzwoliła braci Oblubienica Bieda.

Rozumiemy teraz, dlaczego Św. Franciszek od początku wprowadził do Reguły swego Zakonu zakaz używania pieniędzy. jeżeli zrobił pewne ustępstwa, to tylko ze względu na nieuniknioną konieczność. Reguła z 1221 r. zakazywała surowo przyjmowania pieniędzy, chyba żeby troska o chorych nakazywała inaczej. Ostatnia Reguła z 1223 r. powtarza ten sam zakaz, rozwiązując nieco inaczej sprawę chorych: ,,O potrzeby chorych i ubranie innych braci winni się gorliwie troszczyć tylko ministrowie i kustosze w zależności od kraju, pory roku i klimatu… a zawsze z tym zastrzeżeniem, ażeby, jak była mowa, nie przyjmować monety lub pieniędzy”.

Z tego wszystkiego widać, jak Św. Franciszek walczy formalnie o to, by z jednej strony nie dopuścić do używania pieniędzy w Zakonie, a z drugiej zaspokoić konieczne potrzeby ludzkiego życia. Widać jak bardzo mu ta sprawa leżała na sercu. Wyczuwał instynktownie, iż pieniądz ze swą urzekającą i zaślepiającą mocą jest największym niebezpieczeństwem dla umiłowanego ubóstwa, na którym oparł swój Zakon, i iż żadnego wroga Zakon nie powinien tak się obawiać jak tego właśnie. Dzieje całych prowincji zakonnych, klasztorów i poszczególnych zakonników potwierdzają słuszność obaw Franciszkowych.

— Zastosowanie. istotną jest rzeczą zdawać sobie dobrze sprawę ze znaczenia zakazu używania pieniędzy zawartego w naszej Regule. Zakaz ten i dziś ma swój sens. Być może, iż w dzisiejszych warunkach inaczej by Św. Franciszek z Asyżu uregulował potrzeby braci, ale zakaz używania pieniędzy jako taki znalazłby się z całą pewnością w Regule w tej samej formie, albo może i ostrzej. Będziemy w duchu Św. Franciszka tego zakazu przestrzegać, jeżeli będziemy ,,cenić monetę i pieniądze nie więcej od pyłu”; jeżeli ,,będziemy od nich uciekać ze zgrozą jak od jadowitego węża”; jeżeli będziemy przekonani, iż ,,bliski zguby jest brat ceniący pieniądze więcej niż błoto”.

— Postanowienie. Głębokie przekonanie, iż zakaz używania pieniędzy ma swój sens i w dzisiejszych czasach.

2. Praktyczne zachowywanie zakazu używania pieniędzy.

Konstytucje kapucyńskie przypominają, iż bez dyspensy nie wolno posługiwać się pieniędzmi i iż kto samowolnie stara się o nie, przyjmuje, używa ich, przechowuje u siebie czy u kogo innego, ten łamie przykazanie Reguły i dopuszcza się winy przeciwko ubóstwu. Przestrzegajmy sumiennie przepisów regulujących używanie pieniędzy w naszej rodzinie zakonnej i rozporządzeń Stolicy Świętej.

— Zastosowanie. Według tych wskazań musi się układać nasze życie praktyczne, jeżeli nie chcemy naruszyć ślubu ubóstwa. Dlatego też dokładna znajomość wszystkich przepisów i postanowień dotyczących tej sprawy jest każdemu potrzebna (zależnie od stanowiska). Bądźmy szczególnie ostrożni, jeżeli chodzi o ,,odnoszenie się do przyjaciół duchownych”, tzn. o skłanianie ludzi do wydawania na nas pieniędzy. choćby wtedy mamy do czynienia z niedozwolonym wypadkiem ,,uciekania się do przyjaciół”, gdy wiedząc, iż ktoś gotów coś nam sprawić, prosimy go o to, lub wyjawiamy mu swoje życzenia czy potrzeby. Jedynie wtedy nie ma wykroczenia przeciw Regule, gdy ktoś samorzutnie, bez żadnego świadomego starania z naszej strony oświadcza gotowość sprawienia nam prezentu.

Na mocy zezwolenia możemy przyjmować złożone dobrowolnie ofiary oraz intencje mszalne, ale winniśmy je jak najprędzej oddać adekwatnemu przełożonemu. Nie wolno przechowywać pieniędzy w celi czy gdzie indziej. jeżeli z okazji podróży czy jakiejś innej sprawy pozwolono nam na używanie pieniędzy, nie powinniśmy ich wydawać na rzeczy niepotrzebne lub na inne cele. A po skończeniu podróży lub załatwieniu sprawy należy zdać rachunek przełożonemu i oddać resztę wraz z otrzymanymi ofiarami. Zwyczaje określają, czy trzeba oddawać przełożonemu pieniądze, jeżeli w drodze zatrzymujemy się chwilowo w jakimś klasztorze.

Pamiętajmy, iż jako dzieci Św. Franciszka Serafickiego musimy być bardzo czujni w sprawie pieniądza. Chodzi tu bowiem o rzecz, która leżała bardzo na sercu naszemu Św. Ojcu.

— Postanowienie.Przestrzegać zakazu używania pieniędzy w warunkach dzisiejszych, w duchu Św. Franciszka.

Modlitwa.

Uproś mi, Św. Ojcze Franciszku, choć trochę twej wzgardy dla pieniądza i świętego lęku przed jego sidłami. Dopomóż mi w dzisiejszych warunkach zachowywać Świętą Regułę według twojej myśli, ażebym mógł sobie zasłużyć na twoje błogosławieństwo. Amen.

Źródło: O. Bernardyn Goebel OFMCap. – PRZED BOGIEM. Rozmyślania na wszystkie dni roku kościelnego. T. II., 1965r.

Zachęcamy do:

  1. podjęcia ratunku Dusz Czyśćcowych w miesiącu Listopadzie im poświęconym: Listopad – miesiąc dusz czyśćcowych dzień 5
  2. Myśli i nauki o Sądzie Ostatecznym. Dzień 5. Miejsce Sądu Ostatecznego
  3. Modlitwy na cmentarzu za dusze zmarłych.
  4. Modlitwy za dusze zmarłych krewnych i przyjaciół.
Idź do oryginalnego materiału