Edukacja muzyczna? W Polsce to fikcja

3 godzin temu
Zdjęcie: XIX Konkurs Chopinowski – Shiori Kuwahara – finał


Odmawianie większości dzieci dostępu do wartościowego obcowania z muzyką osłabia potencjał kraju – pisze Richard Berkeley na łamach „Kultury Liberalnej”.

„Kultura Liberalna” opublikowała tekst Richarda Berkeley’a, animatora kultury, muzyka, Brytyjczyka od 25 lat mieszkającego w Polsce, prezesa Fundacji „Nowa Orkiestra Kameralna”. Artykuł dotyczy edukacji muzycznej.

WIĘŹ – łączymy w czasach chaosu

Więź.pl to pogłębiona publicystyka, oryginalne śledztwa dziennikarskie i nieoczywiste podcasty – wszystko za darmo! Tu znajdziesz lifestyle myślący, przestrzeń dialogu, personalistyczną wrażliwość i opcję na rzecz skrzywdzonych.

Czytam – WIĘŹ jestem. Czytam – więc wspieram

Autor zwraca uwagę, iż choć w Polsce system edukacji muzycznej pochłania „setki milionów złotych, większość dzieci przez cały czas ma niewielką wiedzę na temat muzyki i nie ma realnej szansy, by jej bezpośrednio doświadczyć. A decydenci są przekonani, iż wszystko jest w najlepszym porządku”.

„Szkoły rekrutują dzieci w bardzo młodym wieku – długo przed tym, zanim można stwierdzić, czy są zainteresowane muzyką bądź mają do niej talent. Niewielka część uczniów trafia do jednej z około trzystu państwowych szkół muzycznych. Niektórzy z nich osiągają sukcesy. Wiele jednak boryka się z trudnościami wynikającymi ze sztywnego programu nauczania i nieustannych egzaminów” – wylicza Berkeley.

Jego zdaniem „edukacja muzyczna rozwija znacznie więcej niż tylko umiejętności muzyczne. […] Odmawianie większości dzieci dostępu do wartościowego obcowania z muzyką ogranicza w dłuższej perspektywie kompetencje przyszłych pracowników, hamuje innowacyjność i osłabia potencjał kraju”.

Co należałoby zrobić? W ocenie eksperta „Ministerstwo Edukacji powinno w znaczący sposób włączyć muzykę do programu nauczania we wszystkich szkołach. Ministerstwo Kultury z kolei musi złagodzić swoje restrykcje dotyczące edukacji muzycznej. Większość państwowych szkół muzycznych powinno się zamknąć, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć pozostałym instytucjom na doskonalenie jakości nauczania i zatrudnianie najlepszych nauczycieli”.

DJ

Idź do oryginalnego materiału