onshot - YouTube
Niepokalanie Poczęta – nasza droga do świętości - PCH24.pl
W 2024 roku obchodzimy 170. rocznicę ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu
Tym samym kto by tej prawdzie zaprzeczał, sam wyłączyłby się ze społeczności Kościoła, stałby się odstępcą i winnym herezji.
Maryja od momentu swojego poczęcia została zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mogłaby się dopuścić, ale również od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego. Stało się tak, chociaż jeszcze nie była wtedy Matką Boga. Bóg jednak, ze względu na przyszłe zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchronił Maryję przed grzesznością. Maryja była więc poczęta w łasce uświęcającej, wolna od wszelkich konsekwencji wynikających z grzechu pierworodnego (np. śmierci - stąd w Kościele obchodzimy uroczystość Jej Wniebowzięcia, a nie śmierci). Przywilej ten nie miał tylko charakteru negatywnego - braku grzechu pierworodnego; posiadał również charakter pozytywny, który wyrażał się pełnią łaski w życiu Maryi.
Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu jest
bardzo długa. Już od pierwszych wieków chrześcijaństwa liczni teologowie
i pisarze wskazywali na szczególną rolę i szczególne wybranie Maryi
spośród wszystkich ludzi. Ojcowie Kościoła nieraz nazywali Ją czystą,
bez skazy, niewinną. W VII wieku w Kościele greckim, a w VIII w. w
Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi. Późniejsi
teologowie, szczególnie św. Bernard i św. Tomasz z Akwinu
zakwestionowali wiarę w Niepokalane Poczęcie Maryi, ponieważ - według
nich - przeczyłoby to dwóm innym dogmatom: powszechności grzechu
pierworodnego oraz konieczności powszechnego odkupienia wszystkich
ludzi, a więc także i Maryi. Ten problem rozwikłał w XIII w. Jan Duns
Szkot, który wskazał, iż uchronienie Bożej Rodzicielki od grzechu
pierworodnego dokonało się już mocą odkupieńczego zwycięstwa Chrystusa. W
1477 papież Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto Poczęcia Niepokalanej,
które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zaczęto obchodzić w całym Kościele.
W czasie objawień w Lourdes w 1858 r. Maryja potwierdziła ogłoszony
zaledwie cztery lata wcześniej dogmat. Bernardecie Soubirous
przedstawiła się mówiąc: "Jestem Niepokalane Poczęcie".
Kościół na Wschodzie nigdy prawdy o Niepokalanym
Poczęciu Maryi nie ogłaszał, gdyż była ona tam powszechnie wyznawana i
praktycznie nie miała przeciwników.
Warto zwrócić uwagę, iż teologia rozróżnia niepokalane poczęcie i
dziewicze poczęcie. Niepokalane poczęcie dotyczy ustrzeżenia Maryi od
chwili Jej poczęcia od grzechu pierworodnego (przywilej, cud w porządku
moralnym). Dziewicze poczęcie polega natomiast na tym, iż Maryja poczęła
w sposób dziewiczy "za sprawą Ducha Świętego" Boga-Człowieka, Jezusa
Chrystusa (przywilej, cud w porządku natury).
Kościół Wschodni ustalił tylko jeden typ ikonograficzny w X w. Obraz przedstawia spotkanie św. Joachima ze św. Anną przy Złotej Bramie w Jerozolimie. W tym bowiem momencie według tradycji wschodniej miał nastąpić moment poczęcia Maryi. Ikonografia zachodnia jest bogatsza i bardziej różnorodna. Do najdawniejszych typów Niepokalanej (XV w.) należy Niewiasta z Apokalipsy, "obleczona w słońce". Od czasów Lourdes powstał nowy typ. Ostatnio bardzo często spotyka się także Niepokalaną z Fatimy. Dokoła obrazu Niepokalanej często umieszczano symbole biblijne: zamknięty ogród, lilię, zwierciadło bez skazy, cedr, arkę Noego.
Zgodnie z kanonem 1246 Kodeksu Prawa Kanonicznego w dniu dzisiejszym mamy obowiązek uczestniczyć w Eucharystii. Jednakże na mocy dekretu Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 4 marca 2003 r. Polacy są zwolnieni z tego obowiązku (ze względu na fakt, że nie jest to dzień ustawowo wolny od pracy). Nie jesteśmy zatem zobowiązani do udziału we Mszy św. i powstrzymania się od prac niekoniecznych. jeżeli jednak mamy taką możliwość - powinniśmy wziąć udział w Eucharystii.