Kto decyduje, iż jakaś prawda staje się dogmatem Kościoła? O czym dokładnie mówi dogmat o Niepokalanym Poczęciu Maryi? Dlaczego Maryja została zachowana od grzechu pierworodnego? – na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym tekście.
Więcej artykułów o Kościele znajdziesz na stronie głównej: ewtn.pl
Źródło: | ILG |Photo credit: Przedstawienie Niepokalanego Poczęcia na obrazie Petera Paula Rubensa w Prado; reprodukcja z Wikipedia
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
1. Dogmat ogłoszony w 1854 roku
Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi została ogłoszona jako dogmat 8 grudnia 1854 r. przez papieża Piusa IX. Stało się to w bazylice św. Piotra w obecności 54 kardynałów oraz 140 arcybiskupów i biskupów. Od tej chwili Kościół zobowiązał wiernych do pewnego i niewzruszonego wyznawania tej prawdy.
W sercu Radomia. Królowie, powstańcy i bernardyni | REPORTAŻ – EWTN Polska
2. Treść papieskiego orzeczenia
Dogmat oznacza, iż Maryja od pierwszej chwili swego poczęcia, dzięki szczególnej łasce Boga i w przewidywaniu zasług Chrystusa, została zachowana od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego. Papież podkreślił, iż prawda ta ma charakter objawiony i musi być przyjmowana z pełną wiarą przez wszystkich wierzących.
To tu, po ogłoszeniu 8 grudnia 1854 roku przez Piusa IX dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, stanęła druga na świecie, po rzymskiej, figura Niepokalanej. Więcej – w reportażu poniżej:
3. Skutki odrzucenia dogmatu
W bulli jasno zapisano, iż kto zaprzecza Niepokalanemu Poczęciu, sam stawia się poza wspólnotą Kościoła. Takie odrzucenie oznacza odstępstwo i popadnięcie w herezję. Wynika to z faktu, iż dogmat należy do treści wiary, a jego negowanie uderza w jedność Kościoła z prawdą objawioną.
4. Łaska od pierwszej chwili życia Maryi
Maryja została zachowana nie tylko od grzechów osobistych, ale także od grzechu pierworodnego, choć nie była jeszcze Matką Boga. Bóg uczynił to ze względu na przyszłe wydarzenie Zwiastowania. Dzięki temu była poczęta w łasce uświęcającej i wolna od konsekwencji grzechu, co Kościół wyraża m.in. w święcie Jej Wniebowzięcia.
5. Długa historia samej doktryny
Prawda o szczególnej świętości Maryi dojrzewała w Kościele przez wieki. Ojcowie pierwszych stuleci nazywali Ją czystą i nieskalaną, a od VII i VIII wieku obchodzono święto Jej Poczęcia. Wątpliwości średniowiecznych teologów rozwiązał Duns Szkot, wskazując, iż łaska zachowania była owocem odkupieńczego dzieła Chrystusa.
6. Rozwój liturgii i potwierdzenie w Lourdes
W 1477 r. Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto Poczęcia Niepokalanej, a później rozszerzono je na cały Kościół. W 1858 r., cztery lata po ogłoszeniu dogmatu, Maryja potwierdziła go w Lourdes słowami „Jestem Niepokalane Poczęcie”, wypowiedzianymi do Bernadetty Soubirous.
7. Różnica między dwoma pojęciami
Teologia precyzyjnie odróżnia Niepokalane Poczęcie od dziewiczego poczęcia Jezusa. Pierwsze dotyczy ocalenia Maryi od grzechu pierworodnego. Drugie oznacza, iż poczęła Chrystusa mocą Ducha Świętego. Oba są przywilejami, ale odnoszą się do zupełnie różnych wydarzeń w historii zbawienia.
8. Ikonografia i praktyka Kościoła
Na Wschodzie prawda ta była powszechnie przyjmowana, a ikonografia od X wieku przedstawia spotkanie Joachima i Anny przy Złotej Bramie. Moment ten jest uznawany za symboliczne i duchowe poczęcie Maryi. Na Zachodzie powstały różne typy obrazów Niepokalanej, od Niewiasty z Apokalipsy po wizerunki inspirowane Lourdes i Fatimą, nierzadko otoczone symbolami biblijnymi czystości.
słowa kluczowe: Kościół katolicki; Polska; katolicyzm; wiara; Niepokalane Poczęcie; Maryja

2 dni temu








