Czego uczy nas trzecie przykazanie? Ks. Dolindo Ruotolo

prawda-nieujawniona.blogspot.com 2 miesięcy temu

Czego uczy nas trzecie przykazanie?

„Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić. Sześć dni będziesz pracować i wykonywać wszystkie twe zajęcia. Dzień zaś siódmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego” (Wj 20, 8-10). Jesteśmy stworzeniami Bożymi, dziećmi miłosiernego, kochającego Boga. Dzień Pański poświęcamy samemu Bogu, ku Niemu mamy się wznosić czcząc Go w sposób szczególny – przypomina nam ks. Dolindo Ruotolo.

„Jesteśmy stworzeniami Bożymi i mamy obowiązek Boga kochać i wiernie Mu służyć. A skoro w ciągu tygodnia zajmujemy się tak wieloma rzeczami, musimy dla Pana Boga przeznaczać chociaż jeden dzień. Pamięć o tym, iż Bóg jest naszym Ojcem, a my jesteśmy Jego dziećmi, jest naszym obowiązkiem” – tłumaczy ks. Dolindo Ruotolo. Nakaz świętowania siódmego dnia tygodnia przypomina nam o stworzeniu człowieka i jego upadku: „W pocie więc oblicza twego będziesz musiał zdobywać pożywienie, póki nie wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś i w proch się obrócisz!” (Rdz 3, 19).


„Związani jesteśmy prawem niewoli, będącym skutkiem grzechu pierworodnego. Człowiek stał się niewolnikiem świata stworzonego ponieważ utracił swój szlachetny stan duchowy. Dlatego Bóg w swojej ojcowskiej miłości chciał dać człowiekowi dzień, w którym nie musiałby on borykać się ze swymi cierpieniami. W tym dniu Bóg przywraca nam naszą wcześniejszą chwałę dzieci Bożych, żyjących dla Niego i w Jego świetle” – tłumaczy ks. Dolindo.

„Dzięki świętom ludzie pamiętają o tym, iż są podnoszeni do życia nadprzyrodzonego dzięki miłosierdziu Boga i nieskończonym łaskom Jezusa Chrystusa. W pewien sposób wyłamują się spod wpływu, jaki wywierają na nich rzeczy stworzone: prostują głowi, myśli swe kierują ku niebu, choć dalej przebywają na Ziemi, to do ich serc powraca prawdziwa miłość, w błogosławione imię Boże odnawia się wielkie braterstwo ludzkiej rodziny” – czytamy w „Nauce doktryny katolickiej”.

„Dzień Pański jest zarezerwowany wyłącznie dla Boga. Ustanowił On dzień odpoczynku zgodnie ze starym prawem: dzieło Stworzenia zostało ukończone w ciągu sześciu dni, po których sobota stała się dniem odpoczynku. Zgodnie z nowym prawem dniem tym jest niedziela, Dzień Pański, przypominająca nam o Zmartwychwstaniu Jezusa i początkach rozprzestrzeniania się Ewangelii” – tłumaczy włoski duchowny. Tymczasem ludzie do popełnianych grzechów dodają dziś kolejne, polegające na nieprzestrzeganiu Bożego nakazu świętowania niedzieli. Konsekwencje ponosimy już w życiu doczesnym, profanacja Dnia Pańskiego jest jednym z powodów kar, jakie na nas spadają – zauważa ks. Ruotolo.

Na czym polega więc przestrzeganie Bożego nakazu? W niedzielę musimy wystrzegać się wszelkich prac. Nie tylko tych przynoszących nam utrzymanie, ale i tych niezwiązanych z zarobkiem. W Dzień Pański nie powinniśmy kupować ani sprzedawać, a choćby studiować czy oddawać się wysiłkom artystycznym. „Ogólnie rzecz ujmując, powinno zawiesić się wszelką działalność publiczną, zamknięte powinny być szkoły, biura, zakłady pracy i sklepy. Wszystkie narody powinny mieć właściwy wzgląd na prawa Boga i biada tym, którzy z Niego kpią” – przestrzegał włoski kapłan.

„Rzeczą nakazaną jest uczestniczenie w niedzielę w Eucharystii, wykorzystywanie czasu wolnego na dłuższą modlitwę, dzieła miłosierdzia, słuchanie Słowa Bożego czy poświęcanie czasu w lekturę duchową. Przykazanie Boże odnosi się jednak tylko do Mszy świętej. Pozostałe dobre czyny są jedynie radą, by czynić dzieła na chwałę Bożą i by lepiej rozumieć to, jak wielką rzeczą jest przystępowanie do Sakramentów i bycie bliżej Jezusa. W ten sposób nasza dusza jednoczy się z kochającym Bogiem” – czytamy.

Niedziela jest dniem przypominającym nam o miłosierdziu Boga i Jego ojcowskiej miłości. Przypomina nam o tym, iż nade wszystko mamy Boga kochać, czcić Go i Mu służyć, iż musimy otwierać nasze serca i dusze na działanie Jego łaski.

Ks. Dolindo Ruotolo (1882 – 1970) – włoski kapłan, tercjarz franciszkański, wielki czciciel Najświętszej Maryi Panny. Jest autorem 33 tomów komentarzy biblijnych i dzieł teologicznych. Zmarł w opinii świętości.

mat

Idź do oryginalnego materiału