Abp. Szewczuk: „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” – jedyna recepta na polsko-ukraińskie pojednanie

2 godzin temu
Zdjęcie: Abp Szewczuk


Ukraina, która sama doświadczyła wielu niesprawiedliwości historycznych, powinna być wrażliwa na pamięć innych narodów

Publikujemy tłumaczenie tekst abp. Światosława Szewczuka, zwierzchnika Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-ukraińskiego, który ukazał się w języku ukraińskim na portalu „Ukraińska Prawda”.

Dzisiaj sprawa pojednania polsko-ukraińskiego jest podnoszona z nową siłą. Ma ono swoich zwolenników i upartych przeciwników. My, jako chrześcijanie, uważamy, iż naszym obowiązkiem jest konsekwentne i wytrwałe podążanie drogą pojednania.

„Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” to słowa, które w XX wieku wypowiedziały do siebie narody polski i niemiecki. W 1987 roku zostały one odwzajemnione przez biskupów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego i Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce. Był to początek ukraińsko-polskiego pojednania.

Więź.pl to personalistyczne spojrzenie na wiarę, kulturę, społeczeństwo
i politykę.

Cenisz naszą publicystykę?
Potrzebujemy Twojego wsparcia, by kontynuować i rozwijać nasze działania.

Wesprzyj nas dobrowolną darowizną:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł 500 zł 1000 zł

Później podobnych aktów wzajemnego przebaczania dokonało się znacznie więcej, a w 2005 roku polscy i ukraińscy biskupi poszli jeszcze dalej. Słowa pojednania zostały wypowiedziane podczas liturgii w Warszawie i Lwowie. Inspiracją do tego był św. Jan Paweł II i to on dał nam tę formułę wzajemnego przebaczenia i uzdrowienia ran przeszłości.

Chcemy, aby przeszłość nie zatruwała naszej teraźniejszości i nie niszczyła naszej przyszłości, a politycy nie wykorzystywali bólu przeszłości jako tematu do politycznych spekulacji. Dlatego musimy uczyć zarówno Ukraińców, jak i Polaków wzajemnego szacunku i miłości, poszanowania ran przeszłości i budowania przyszłości Ukrainy, Polski i świata. Mamy nadzieję, iż głos chrześcijan z Ukrainy zostanie usłyszany przez chrześcijan z Polski oraz przez przywódców politycznych i państwowych obu krajów.

W październiku tego roku miało miejsce ważne wydarzenie w kontekście pojednania polsko-ukraińskiego, które jest związane z obywatelską postaw ukraińskich chrześcijan. Rada Chrześcijańskich Kościołów Ukrainy wydała specjalne oświadczenie, skierowane do całego świata.

Być może nie wszyscy wiedzą, iż oprócz Wszechukraińskiej Rady Kościołów i Organizacji Religijnych, do której, oprócz chrześcijan, należą także żydzi i muzułmanie, w naszym kraju działa również Rada Chrześcijańskich Kościołów Ukrainy. Organ ten zrzesza przedstawicieli różnych kościołów chrześcijańskich: prawosławnych, rzymskich i greckich katolików oraz protestantów. Podobnie jak w przypadku Wszechukraińskiej Rady Kościołów i Organizacji Religijnych, przewodnictwo jest sprawowane na zmianę, a w tej chwili przewodniczącym Rady jest Ukraiński Kościół Greckokatolicki.

I to właśnie Rada Kościołów Chrześcijańskich Ukrainy wydała oświadczenie, popierające stanowisko Ukraińskiego Instytutu Pamięci Narodowej w sprawie godnego upamiętnienia ofiar konfliktu ukraińsko-polskiego podczas II wojny światowej, w szczególności ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej i należytego upamiętnienia ukraińskich pochówków we współczesnej Polsce. My, chrześcijanie Ukrainy, podnieśliśmy głos w obronie tych, którzy już odeszli, którzy padli ofiarą wzajemnej konfrontacji.

W dokumencie podkreślono, iż Ukraina, która sama doświadczyła wielu niesprawiedliwości historycznych, powinna być wrażliwa na pamięć innych narodów. Autorzy oświadczenia wezwali ukraiński rząd do wspierania gestów dobrej woli, pomimo trudności związanych z wojną. Autorzy przesłania zauważyli, iż Ukraińcy są w stanie godnie odpowiedzieć na prośby swoich polskich przyjaciół w tym trudnym czasie.

Zwrócili również uwagę na potrzebę unikania rywalizacji politycznej w tym wrażliwym obszarze, ponieważ ultimatum i bezkompromisowość tylko zaszkodzą obu narodom. Chrześcijanie Ukrainy wezwali Polaków do wzajemnego przebaczenia i przywrócenia ukraińskich miejsc pamięci w Polsce, które zostały uszkodzone.

Na zakończenie, autorzy dokumentu podkreślają znaczenie wspólnych wysiłków na rzecz uczczenia pamięci ofiar przeszłości i zachowania pokoju między narodami: „Wspólnie uczyńmy wszystko, co możliwe i co leży w gestii każdego z nas, aby ofiary tego krwawego, nieludzkiego, antychrześcijańskiego konfliktu sprzed 80 lat zdecydowanie powiedziały nam «nigdy więcej», a my, w tej chwili żyjący, abyśmy przyjęli ten nakaz w naszym sumieniu jako podstawowy imperatyw działania, uprzednio dokonując oczyszczenia naszego sumienia szczerym chrześcijańskim aktem przebaczenia połączonym z prośbą: «Przebacz nam, jak my przebaczymy Tobie»”.

To jedyna recepta na polsko-ukraińskie pojednanie: „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”!

Przeczytaj również: Jewhen Mahda, Polska–Ukraina: jak wyjść z impasu?

Idź do oryginalnego materiału