Poznaj dosłowne znaczenie przypowieści o robotnikach w Winnicy, które odkrywa głębię Bożej Sprawiedliwości i Łaski. Ta przypowieść uczy nas o równości i Bożym Miłosierdziu, inspirując do większej empatii i zrozumienia wobec innych. Dowiedz się, jak te nauki mogą wpłynąć na Twoje życie duchowe i codzienne decyzje.
Przewodnik prawdziwej pobożności
Brunon Vercruysse SI
1886 rok.
czyli
NOWE PRAKTYCZNE ROZMYŚLANIA
na każdy dzień roku
O Życiu Pana naszego Jezusa Chrystusa ku użytkowi wiernych,
którzy żyjąc wśród świata, dążą do doskonałości.
TOM II
(od 1 lipca do 31 grudnia)
NIHIL OBSTAT.
Gdy książka pod tytułem: „Przewodnik prawdziwej pobożności czyli Nowe, praktyczne rozmyślania na każdy dzień roku Życia Pana naszego Jezusa Chrystusa zgodną jest we wszystkim z przepisami Wiary Świętej Katolickiej i moralności i bardzo pożyteczną tak dla osób duchownych jako też świeckich, przeto daje jej Ordynariat Metropolitalny najchętniej aprobatę i zaleca ją wiernym do czytania.
OD OBDYNABTATD METBOPOL. O. Ł.
Lwów, dnia 11 sierpnia 1885.
+ Seweryn
Arcybiskup.
Modlitwa przed rozmyślaniem.
O Panie mój i Boże! Wierzę mocno, iż jesteś tutaj obecny i iż Oczy Twoje ku mnie są zwrócone; upadam przed Tobą na kolana, czując się niegodnym stanąć przed Obliczem Twoim, pełen jednak ufności w Twą nieskończoną Dobroć, błagam Cię pokornie o Łaskę, bym to rozmyślanie odprawił na Twoją większą Chwałę i mój duchowny pożytek. Oświeć mój rozum, wzrusz serce moje, wzmocnij mą wolę, abym Cię lepiej poznał, bardziej ukochał i wierniej Tobie służył.
O tę Łaskę proszę za wstawieniem się Najświętszej Panny Maryi, moich Świętych Patronów i Patronek, i mego Anioła Stróża. Amen.
Modlitwie tej towarzyszyć musi nasza własna wewnętrzna praca, — niemniej sumiennie zachować należy pobożne praktyki i przepisy, podane przez mistrzów życia duchownego, od których zachowanie prawie cała wartość rozmyślania zależy.
Przepisy te są:
1) Wieczorem zastanowić się dobrze nad punktami rozmyślania i to tak, jak gdybyśmy je mieli nazajutrz innym powtórzyć — zajmować należy nimi myśli nasze, kładąc się do snu i ze snu się budząc — w modlitwie też porannej prosić o Łaskę dobrego rozmyślania.
2) Przed modlitwą przygotowawczą spytać się samego siebie: W czyjejże obecności mam stanąć za chwilę?…. i dlaczego?…
3) Przy końcu rozmyślania zmówić: „Ojcze nasz” lub „Zdrowaś Marya“ i zrobić krótki jakby egzamin, jak też to rozmyślanie odprawiłem? o ile dobrze, podziękuję Panu Bogu za to, o ile źle, zastanowię się, z jakiej to przyczyny, aby je na przyszły raz usunąć.
4) o ile dla wielkiego osłabienia ciała lub znużenia umysłu czujemy się niezdolnymi do odprawienia rozmyślania, to przejdźmy przynajmniej w myśli wszystkie czynności, które w tym dniu nas czekają. Pomyślmy nad tym, jak dobrze je wypełnić — dobrze wobec Pana Boga i wobec ludzi — postanówmy silnie tak je wykonać i prośmy Pana Boga, by raczył każdą czynność nasze pobłogosławić.
5) Możemy także oskarżać się przed Panem Bogiem z dziecięcą prostotą i ufnością, tak jak się oskarżamy przy Świętej Spowiedzi…. z naszej nieudolności w rozmyślaniu, z naszej nędzy duchowej, z naszych błędów i braków, wyliczając je szczegółowo.
Uniżmy, upokórzmy się w ten sposób przed Panem Bogiem i po tej modlitwie bądźmy cierpliwszymi, zgodniejszymi z Wolą Bożą i gorliwymi w wypełnianiu dobrych uczynków — oto co nazywamy także rozmyślaniem bardzo dobrze odprawionym. „Z owocu drzewo bywa poznane”, powiedział Pan Jezus. „Ex fructu arbor agnoscitur” (Mat. XII, 33).
Wysłuchaj rozmyślania.
Rozmyślanie.
I. Uobecnij sobie Chrystusa Pana wykładającego to podobieństwo.
II. Proś Pana Boga o Łaskę, żebyś zrozumiał to podobieństwo i zaczerpnął zeń nowego światła i nowej zachęty.
I. Punkt.
Wysłanie robotników.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE [*]. Podobne jest Królestwo Niebieskie — czyli postępowanie Pana Boga względem wybranych do Królestwa Niebieskiego — człowiekowi gospodarzowi, który wyszedł bardzo rano (przyp. około 6. godziny) najmować robotników do winnicy swojej. A uczyniwszy umowę z robotnikami, posłał je do winnice swojej. I wyszedłszy około trzeciej godzinie (przyp. 9. godz.) ujrzał drugie stojące, na rynku próżnujące. I rzekł im: Idźcie i wy do winnicy mojej, a co będzie sprawiedliwe, dam wam: i oni poszli. Zasię wyszedł około szóstej (przyp. południe) i dziewiątej (przyp. 3. godz.) i także uczynił. A około jedenastej (przyp. 5. godz.) wyszedł, i nalazł drugie stojące, i rzekł im: tu stoicie cały dzień próżnujący? Idźcie i wy do winnicy mojej (Mat. XX).
ZASTOSOWANIE. Dosłowny wykład pierwszej części podobieństwa jest ten: Gospodarz, czyli Ojciec rodziny, to Ojciec wielkiej rodziny ludzkiej, Pan Bóg; winnica, to taż sama rodzina ludzkości, z której wyjdzie obiecany Mesjasz; robotnicy, to Patryarchowie, Prorocy, Sędziowie, Apostołowie, wysłani od Pana Boga w różnych wiekach dla umocnienia w rodzinie ludzkiej tej nadziei, z jaką oczekiwała Odkupiciela; nareszcie grosz obiecany, to Odkupienie, to Niebo obiecane i przez Odkupiciela otworzone tym wszystkim, którzy Nań zapracowali.
UCZUCIA [**]. Uwielbiaj, podziwiaj, błogosław Opatrzność i Dobroć Bożą względem Swej Winnicy, względem rodzaju ludzkiego, objawiającą się w każdym wieku, w każdej fazie jej istnienia. Dlaczego ludzie tak mało korzystali z tylu starań i Łask przeobfitych? Dlaczego i ja nie odpowiedziałem lepiej tylu łaskom we wszystkich latach mojego życia. Przejdź je w myśli. POSTANOWIENIE [***]. Od dzisiaj zacznę lepiej tym Łaskom odpowiadać i z nimi współdziałać. |
II. Punkt.
Zapłata robotników.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE. A gdy wieczór przyszedł, rzekł Pan winnicy rządcy swemu: Zawołaj robotników i oddaj zapłatę począwszy od ostatnich aż do pierwszych (Ibid.) Odwrotny ten porządek w zapłacie robotników, według tłumaczy Pisma Świętego ma znaczenie prorocze, wyraźnie dalszymi Słowy Pana naszego Jezusa Chrystusa naznaczone: Tak ci ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi. Zastosowanie dosłowne jest takie: chociaż żydzi pierwsi powołani zostali do Królestwa Bożego do Kościoła, będą jednakże jako naród w Nim ostatnimi, gdyż do samego końca odrzucać będą światło i nawoływanie Łaski, a tylko bardzo mała ich cząstka stanowić będzie wyjątek. Dlatego to dodaje Pan Jezus: wiele jest wezwanych, ale mało wybranych, to znaczy, chociaż wielu (wszyscy żydzi bez wyjątku) będą wezwani, jednakże mało posłusznych głosowi Moich Apostołów i Łasce, będzie wybranych, mało będzie z liczby tych, co pójdą zaciągnąć się w szeregi Moich Wybranych, Moich Uczniów.
ZASTOSOWANIE. Oto prawdziwe znaczenie i doniosłość znanego tekstu: wiele jest wezwanych ale mało wybranych, który mylnie tłumaczony, do narodu chrześcijańskiego mylnie stosowany, dla wielu dusz był powodem zwątpienia o zbawieniu. o ile jego znaczenie tak samo pojmowałeś, to byłeś w błędzie, z którego się popraw.
UCZUCIA. Dziękuj Panu Bogu, iż cię przyjął do liczby Swoich Wybranych, Swoich Uczniów i Dzieci Kościoła. Módl się o nawrócenie żydów. POSTANOWIENIE. Będę się starał, aby wdzięczność moja była równie wielka, jak Łaski, które otrzymałem. |
III. Punkt.
Szemranie robotników.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Gdy tedy przyszli, którzy około jedenastej godzinie byli przyszli, wzięli po groszu. A przyszedłszy i pierwsi, mniemali, żeby więcej mieli, ale wzięli i oni po groszu A wziąwszy, szemrali przeciw gospodarzowi, mówiąc: Ci ostatni jedną godzinę robili, a uczyniłeś je równymi nam, którzyśmy nieśli ciężar dnia i upalenia. A on odpowiadając jednemu z nich, rzekł: przyjacielu, nie czynię ci krzywdy. Ażaś się ze mną za grosz nie zmówił? Weźmij co twoje jest, a idź. Chcę też i temu ostatniemu dać jako i tobie. Czyliż mi się nie godzi uczynić, co chcę? Czyli oko twoje złośliwe jest, iżem ja jest dobry? (Ibid).
WYTŁUMACZENIE I ZASTOSOWANIE. Pan Jezus przepowiada tutaj szemrania, z którymi Chrześcijanie nawróceni z żydów dawali się słyszeć przeciw Chrześcijanom, nawróconym z pogan w tych samych, co oni warunkach, i naucza Apostołów, jak należy zbić one szemrania, z czego potem Apostołowie w istocie korzystali. (zob. Dzieje Ap. XI). Nie występujmy z prawami czy to naszego wieku, czy naszych zasług i wstydźmy się wszelkiego uczucia zazdrości.
ROZMOWA DUSZY [****] z Św. Karolem Boromeuszem, który uprawiał Winnicę swej opiece powierzoną (archidiecezją mediolańską) z takim staraniem i powodzeniem. Dzisiaj pamiątkę jego obchodzimy. |
[*] Ażeby ta książka rozmyślań nie stała się tylko książką czytań duchowych, należy zatrzymać się chwilkę i celem jasnego zrozumienia zastanowić się dobrze nad każdym głównym zdaniem rozważania i zastosowania, tak jak gdyby każde zdanie tworzyło osobny ustęp.
Twoje własne myśli i uwagi oświecą cię i wzruszą więcej, niż wszystkie inne, podane przez innych. Bylibyśmy użyli tej formy zdań oddzielonych ustępami, gdyby nie to, iż wtedy objętość książki stałaby się o wiele obszerniejszą, a tym samym i cena wyższą.
[**] Wzbudzaniu uczuć należy poświęcić jak najwięcej czasu, gdyż przez nie tylko rozmyślanie, czyli medytacja staje się modlitwą. One zapalą i rozniecą w nas ogień Miłości Bożej. One rozmyślaniu naszemu nadadzą pewnego namaszczenia i utrzymają nas przez cały dzień w gorącości ducha. Niepodobna też, aby w ciągu rozmyślania nie obudziło się w nas wiele innych uczuć, które, jak już wspomnieliśmy, są nierównie skuteczniejsze, bo pochodzą z głębi własnej duszy lub z natchnienia Bożego.
[***] Nie dosyć jest czynić dobre postanowienia, należy przede wszystkim zachęcić się i zmusić moralnie do wykonania powziętych postanowień. W tym celu należy uważnie rozbierać motywy czyli pobudki, jakimi są:
1) Wielkie korzyści, wypływające z wiernego wypełnienia dobrych postanowień w tym i przyszłym życiu.
2) Słuszność i sprawiedliwość. Czegóż bowiem wymagają od nas przyrzeczenia dane na Chrzcie Świętym?… sama nazwa Chrześcijanina…. ucznia i naśladowcy Jezusa Chrystusa? Jako też krótkość i wartość czasu?
3) Wielka łatwość wykonania… wszystko się ogranicza na kilku niewielkich usiłowaniach, na kilku umartwieniach, które Łaska Boża jeszcze łatwiejszymi czyni.
4) Radość. Jakże gładkim zadowoleniem napełnia nas trud lub ofiara podjęta z miłości ku Panu Bogu. A przede wszystkim jakąż to pociechę będziemy z tego mieli w godzinę śmierci.
5) W końcu konieczność dobrych postanowień wykonanych czynem. Ale jednego potrzeba (Łuk. X. 42), powiedział Pan Jezus, jednej tylko rzeczy, tj. bym się uświęcił i zbawił, a do tego konieczne mi są dobre, a silne i skuteczne postanowienia.
[****] Rozmowa duszy czyli adekwatna modlitwa jest bardzo zaleconą przez mistrzów życia duchownego. Uczucia i postanowienia, podane w punktach rozmyślania, dostarczą zawsze obfitego do niej przedmiotu. Można ją częściej powtarzać prowadząc raz z tą, drugi raz z inną osobą Trójcy Przenajświętszej, albo z Przeczystą Boga Rodzicielką. Albo z którym ze Świętych Patronów swoich, według własnej pobożności i natchnienia. W rozmowie duszy, czyli w modlitwie, zakończającej rozmyślanie, jest rzeczą bardzo pożyteczną ofiarować Panu Bogu praktyczne postanowienia na ten dzień i prosić Go usilnie o Łaskę wytrwania.
Częstokroć tracimy cały owoc rozmyślania, jeżeli nie czynimy praktycznych postanowień na ten właśnie dzień, w którym rozmyślamy, albo nie prosimy gorąco o pomoc z Nieba, do wykonania dobrych postanowień, rachując zbyt wiele na własne siły.
Rozważania duchowe należy zakończyć odmówieniem „Ojcze nasz“ lub „Zdrowaś Marya”.
Zachęcamy do:
- podjęcia ratunku Dusz Czyśćcowych w miesiącu Listopadzie im poświęconym: Listopad – miesiąc dusz czyśćcowych dzień 4
- Myśli i nauki o Sądzie Ostatecznym. Dzień 4. Potrzeba i pewność Sądu Ostatecznego. Cz. 3
- Modlitwy na cmentarzu za dusze zmarłych.
- Modlitwy za dusze zmarłych krewnych i przyjaciół.
Poznaj także żywot Św. Karola Boromeusza, Biskupa i Wyznawcy napisanego przez:
- O. Prokopa Kapucyna.
- X. Piotra Skargę T.J.
- X. Juliana A. Łukaszkiewicza.